Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

@ BadCat

Det var ikke meningen å stille spørsmålstegn ved din hardware. Det ser bare morsomt ut når det i et innlegg anbefales å spare en hundrings eller to på et hovedkort og så ser man to cm nedenfor i signaturen noe den dyreste og råeste hardwaren som finnes.

 

Trygve Hegnar har en fantastisk historie om når han står på en bussholdeplass sammen med en annen mann. Han oppdager en femtiøre på bakken ved siden av mannens sko, og lurer på hvorfor han ikke tar den opp. Etter en stund, når han er sikker på at mannen har sett mynten og ikke har tenkt til å ta den opp, bestemmer han seg for gi mannen en liten lekse. Han bøyer seg selv ned og tar opp mynten liksom for å vise at man godt kan være sparsommelig selv om man er mangemillionær.

 

M.a.o. det er ikke nødvendigvis noen inkonsekvens hvis man bruker mye penger i en setting, og sparer i en annen. Men det kan se morsomt ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker å kjøpe et oppsett som er tilnærmet lik dette her om et par dager, men har et par spørsmål.

 

Jeg ser at Dustinhome selger to sett med Corsair 4GB DDR3 1600 MHz nå, et med CL9 til 349 og et med CL8 til 399. Er CL8 verdt den ekstra femtilappen?

 

Jeg vurderer å bytte ut CPU-kjøleren for å få litt bedre kjøling og mindre støy. Så litt på Corsair A70 og den virker som en god kandidat. Den koster bare ca. en hundrelapp mer ennn Cooler Master Hyper 212 Plus. Noen som har noen formening om det er verdt det? Eventuelt om det er noen problemer med plass på hovedkortet med denne kjøleren?

CL8 er ikke verdt 50 kr ekstra.

Hyper 212+ er langt bedre for penga, men A70 er litt bedre. Ingen av disse vil kræsje med XMS3-RAM eller noe på hovedkortet så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

P67 med USB3 og S-ATA 600 til 850 kr gjør nytten og mer til

 

Ble litt lurt av prisguiden her :) Handlevognlinken på side 1 gir ikke info om USB3 og S-ATA...

Så da skjønner jeg at den ekstra funksjonaliteten til et Z68 ikke er nødvendig.

 

Er forøvrig enig at man bør spare de hundrelappene der man kan spare de. Pris er jo et viktig kriterie for Black Refinery.

 

Takk for en flott tråd, forresten :)

Lenke til kommentar

Kaaz: Det handler ikke om å spare penger men nytten av Z68 i en PC til spill og multimedia. Det er også en ulempe å ha overfødig VGA og DVI på bakpanelet dersom man skal bruke dedikert grafikkort. Da er det bedre å gå for et P67 hovedkort med ekstra USB og muligens 2 nettverkskontakter. Et P67 kort kan gjerne koste 3000 kr for den saks skyld, men man kommer langt med ASUS P8P67 LE, Socket-1155 til 849,-

 

Skjønner ikke hvorfor du trekker inn økonomi og sparing. Jeg sparer ingen ting på å kjøpe dårligere utstyr enn jeg trenger. 50% bedre ytelse er priceless. Hvis en oppgave tok 3 dager på 4-kjernen kan det nå gjøres på 2 dager. Sparing er å redusere utgifter i forbindelse med det man ikke har nytte av, ikke å spare inn der man har nytte.

 

Jeg sparer en god del penger på at jeg sluttet å røyke for 8 år siden og på at jeg har kuttet ut å ha bil. Man får råd til mange ekstremprosessorer ved å slutte å røyke 2 kartonger med sigaretter i uken.

 

En prosessor til 8000 annenhvert år og et grafikkort til 4000 hvert år er ikke spesielt mye penger i forhold til hva andre entusiaster bruker. Skjønner ikke hvorfor det er fyfy å bruke 8k på en prosessor og ha glede av den i 2 år mens det er helt topp å bruke 8k på et todagers storbyopphold hvor reisens formål kun er å hygge seg.

 

Nå bør vi holde oss til tråden før Agentspoon kommer med både hammer og skrutrekker :D

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå bør vi holde oss til tråden før Agentspoon kommer med både hammer og skrutrekker :D

vx22aq.jpg

 

Jeg tillater det kun fordi oppsettet er som støpt i sement akkurat nå og derfor et dårlig samtaleemne. :p

 

Det har ikke vært noen endringer på snart 2 uker, noe som er temmelig uvanlig til å være databransjen. Kanskje holder de nåværende komponentene i bygget helt fram til lanseringen av Bulldozer A6 og A8-serien til AMD?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Da tror jeg du er litt vel overoptimistisk. Bulldozer/Zambezi ser ut til å være utsatt til august.

 

AMD Llano ser derimot til å bli lansert etter planen i uka 20-26. juni, men det spørs om de egner seg så godt for de to PC-oppsettene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fokuset er bærbare og stasjonære for hvermansen. Det vil si de som kjøper Core i3-i5 og Athlon II X4 + integrert grafikk eller low end grafikkort i dag.

 

Llano er i praksis Phenom II X2-X4 + Radeon 6370-6550 grafikk + PCI-e spor, alt sammen pimpet til 32 nm og antagelig klokkefrekvenser i området 2,8 - 3,6 GHz + 0,3 GHz TC for 4-kjernemodellene. Mulig den kan passe i Runes of Dublon eller et tredje, ennå billigere oppsett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei!

Har oppgradert pc-en min med mange av desse delane, men fekk erfare at vifta (hyper plus 212...(som forresten står at kun støttet socket 1156, 775, 1366??)) ikkje passar på hovudkortet (socket 1155). når eg skal montere vitfa, tar den borti andre små delar på hovudkortet. Den får rett og slett ikkje plass, med mindre eg klipper av nokre kondosatorar og liknande frå hovudkortet :p

Lenke til kommentar

post-97913-0-38139500-1307479597_thumb.jpg

Raude ringene viser deler av "blackplaten" som ikkje passer med hovudkortet. Er ikkje heilt godt å sjå kanskje, men det tar borti dei blå dingsane under på hovudkortet. Det er same om eg snur blackplaten.

 

edit: ligger oppå ei vifte som fulgte med prosessoren. Den har ingenting med dette å gjere.

Endret av toysekopp
Lenke til kommentar

bak på hovedkortet er det ingen skruer/pushpins der da.... om jeg ikke husker helt feil

jeg vil anta at du vet at backplaten skal være på andre siden av hovedkorte (men nevner det like vel)

kan du ikke bare kutte av de delene som ikke passer på backplaten da? (om du er sikker på at den ikke passer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...