Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AM3+ hovedkortene har allerde komt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637650

Du kommer garantert og tape en god slump med penger vist du først nå kjøper en BE 965 for å så bytte den ut med bulldozer når den tiden kommer.

Bulldozer er ikke forventet (og forsåvidt sagt av AMD) til å yte så mye bedre en Sandy bridge.

Kjapt regnestykke til deg:

AM3+:

Hovedkort - 1100

BE965 - 1000

+ Bulldozer CPU - 1500-2300

Totalt: 3500-4300

Intel (foreslått av agentspoon):

Hovdkort - 1100

i5 2500k - 1600

Totalt: 2700

I tillegg er det orket med å vente på ny CPU, bytte osv.

Det er så klart tap på penger sånt sett, men det jeg kanskje burde ha sagt er at jeg ikke vil bytte ut BE965 når den blir en (kritisk? dårlig uttrykk men jaja) bottleneck for maskinen. Da vil jeg ha mulighet til å oppgrade enkelt, og hvis jeg er heldig, er den bulldozeren som er tilgjengelig (om et par år kanskje) meget god.

Det blir litt som å kjøpe et par felger og dekk til en bil - så straks de gamle dekkene blir slitt ut, er det en rask tur til Mekonomen og så har jeg med i løpet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

"Orket med å vente"? Jeg synes bare det er litt av morroa å finne den perfekte timingen i tillegg til den perfekte PC-pakken.

Dvs. jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte en hel PC med alt inventar samtidig. Timing og sånt har gjort at jeg har oppgradert stegvis. Neste steg blir antagelig hovedkort + prosessor + ram. Resten har jeg. Sist gang ble det harddisker + SSD og gangen før der skjermkort.

Litt av hele poenget er at enn venter på noe enn kunne hatt tilsvarende for lenge siden, og som var billigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er så klart tap på penger sånt sett, men det jeg kanskje burde ha sagt er at jeg ikke vil bytte ut BE965 når den blir en (kritisk? dårlig uttrykk men jaja) bottleneck for maskinen. Da vil jeg ha mulighet til å oppgrade enkelt, og hvis jeg er heldig, er den bulldozeren som er tilgjengelig (om et par år kanskje) meget god.

Det blir litt som å kjøpe et par felger og dekk til en bil - så straks de gamle dekkene blir slitt ut, er det en rask tur til Mekonomen og så har jeg med i løpet...

Det forutsetter selvfølgelig at AM3+ forblir og at det kommer nye cpuer som støtter denne sokkelen, som i tilegg skal yte bedre enn Intel.

Sist jeg sjekke har alltid felgene og dekkene vært runde, så det var en dårlig sammenligning =)

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at de hadde listefunksjon. Har opprettet en bruker nå og laget oppsett for Black Refinery of Runes of Dublon. Dessverre så har de ikke direkte listevisning slik som Prisguiden. Så vidt jeg har erfart må man først klikke av for alle produktene i listen, og så trykke på "beregn lavest totalpris". Å lage listene er lettere, men det hadde jo vært dumt om det var de besøkende som fikk det vanskelig. =/

Det er jo funksjonalitet det går an å melde ynskje om til Prisjakt. :)

Lenke til kommentar

Det forutsetter selvfølgelig at AM3+ forblir og at det kommer nye cpuer som støtter denne sokkelen, som i tilegg skal yte bedre enn Intel.

Sist jeg sjekke har alltid felgene og dekkene vært runde, så det var en dårlig sammenligning =)

Det er vel sant det du sier, så jeg går for intels sandy bridge. ivy bridge skal vel fungere uten hovedkortbytte når jeg trenger å oppgradere i fremtiden, men et lite spørsmål: vil du anbefale å velge et bedre hovedkort hvis jeg vil ha bedre muligheter for overklokking? Tenkte på Asus Sabertooth p67 som hardware nylig testet. Takk for hjelpen!

PS: ikke ALLE felger passer til ALLE dekk (størrelseforskjeller), men igjen er det ingen store felger som er "bakoverkompatible" med mindre dekk (vel?) så sammenligningen var fortsatt dårlig ja. x)

Lenke til kommentar

Ser ikke nytten av Z68. P67 med USB3 og S-ATA 600 til 850 kr gjør nytten og mer til for 2500k med dedikert skjermkort og hva ialledager skal man med overklokking på Z68 dersom man skal bruke integrert grafikk? Selvsagt vil produsentene lokke mer penger av folk, men disse kortene har igrunnen ingen hensikt med unntak av noen få som får dekt sine sære funksjosnkrav. Kjøp for all del Z68 om det er nødvendig, men ikke betal ekstra dersom det ikke er behov.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

H61 er for billig kontoroppsett.

H67 er for litt dyrere kontoroppsett med ny SSD eller videoredigering.

P67 er for gamere, overklokkere eller andre som trenger å kjøre flere skjermkort av en eller annen grunn.

Z68 er for han som vil både game, videoredigere og overklokke samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig. Z68 blir interessant den dagen hovedkortprodusenten integrerer SSD på kortet slik at man får betraktlig høyere ytelse på harddisken. Jeg vil personlig ikke ofre ytelse på primær-SSD'en til den slags når den i utgangspunktet har en viktig funksjon som systemdisk.

Ellers hadde det jo vært interessant om Intel hadde lansert en tilsvarende løsning til nVidia Optimus som skifter automatisk mellom integrert og dedikert grafikk basert på belastning. Det kunne sikker bidratt en del til mindre strømforbruk og varmeutvikling. :)

.. Men foreløpig er svaret nei. Det er ekstrafunksjonalitet som ikke er aktuelt i Black Refinery.

H61 er for billig kontoroppsett.

H67 er for litt dyrere kontoroppsett med ny SSD eller videoredigering.

P67 er for gamere, overklokkere eller andre som trenger å kjøre flere skjermkort av en eller annen grunn.

Z68 er for han som vil både game, videoredigere og overklokke samtidig.

Det hadde vært interessant med Quick Sync, men det forutsetter at det faktisk er støttet av programmer. Har ikke hørt noe mer om det siden Anandtech proklamerte at det kun blir støttet av et program fra Cyberlink og et fra Arcsoft. Vet du videre om man kan utnytte Quick Sync selv med et dedikert skjermkort?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Intel Z68 Chipset & Smart Response Technology (SSD Caching) Review

Back in February we previewed Lucid's Virtu software, which allows you to have a discrete GPU but still use Sandy Bridge's on-die GPU for Quick Sync, video decoding and basic 2D/3D acceleration... Note that you can run an application in a window that requires the dGPU while running another that uses the iGPU (e.g. Quick Sync)... Your best bet to keep Quick Sync functionality and maintain the best overall 3D performance is to hook your display up to your dGPU and only use Sandy Bridge's GPU for transcoding.

For meg virker det som om Z68 gir deg mulighet for både Quicksync og god 3D-ytelse samtidig

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Quick Sync fungerer kun med den integrerte GPU-en i Intelprosessorene. Både Tom's hardware og Anandtech har gode gjennomganger av denne teknologien. Selv om Intels integrerte gpu er MYE svakere enn dedikerte grafikkort går omkodingen utrolig mye raskere enn med AMD og Nvidias teknologier for omkoding med gpu (Stream og Cuda). Men jeg mener å huske at det var noen små svakheter i forhold til kvaliteten. Det synes jeg forsåvidt det har vært med omkoding med både Badaboom (som støtter Cuda) og Avivo (som støtter Stream). Personlig har jeg bare brukt Badaboom, men ga opp fordi det ble så mye kræsj.

Cyberlink har så vidt jeg vet programmer som støtter både Stream og Cuda i tillegg til nye Quick Sync. Med de utrolig bra resultatene skal jeg vedde for at det kommer flere programmer ganske raskt. Antakeligvis vil Nvidia og AMD enten jobbe som faan for å få sine teknologier til å virke bedre, eller rett og slett gi opp. Det burde de ikke i og med at deres gpu-er er så utrolig mye raskere...

Lenke til kommentar

Det er dog ved bruk av tredjeparts programvare. Jeg prøver etter beste evne å legge til grunn for at kjøperen selv ikke skal måtte vite om masse innstillinger som skal stilles inn i etterkant av byggingen. Håper virkelig at Intel tar til vettet snart, og at de ikke bruker det som et påskudd for å oppgradere til Ivy Bridge ved å lansere det der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dog ved bruk av tredjeparts programvare. Jeg prøver etter beste evne å legge til grunn for at kjøperen selv ikke skal måtte vite om masse innstillinger som skal stilles inn i etterkant av byggingen. Håper virkelig at Intel tar til vettet snart, og at de ikke bruker det som et påskudd for å oppgradere til Ivy Bridge ved å lansere det der.

Det er et særdeles viktig poeng kan jeg være enig i. De som klarer å finne ut av hvilke programmer som støttes og lignende klarer også fint å sette opp/finne ut hvordan man skal klare dette. Ola Dunk må man anta er rimelig uvitende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke nytten av Z68. P67 med USB3 og S-ATA 600 til 850 kr gjør nytten og mer til for 2500k med dedikert skjermkort og hva ialledager skal man med overklokking på Z68 dersom man skal bruke integrert grafikk? Selvsagt vil produsentene lokke mer penger av folk, men disse kortene har igrunnen ingen hensikt med unntak av noen få som får dekt sine sære funksjosnkrav. Kjøp for all del Z68 om det er nødvendig, men ikke betal ekstra dersom det ikke er behov.

Men selv så du nytten av en sekskjerners Core i7 980X til kr. 7000, he he. Vi har alle våre sære funksjonskrav... :roll:

Men for all del, jeg er enig i at det av og til er utrolig tilfredstillende å kjøpe den optimalt ytende PC-en til minst mulig penger. Det er derfor jeg liker denne tråden så godt.

På den annen side er det av og til utrolig fristende å kjøpe det beste, uansett om man trenger det eller ei. Og noen ganger trenger man det.

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen og i disse oppsettene ser jeg ingen nytte av Z68.

01 Jeg solgte prosessoren jeg byttet ut slik at kostnaden ble under 6000 og jeg har nå hatt god ytelse i ett år og forventer at prosessoren holder i ca ett år til før den er klar for utskifting.

02 Det har fremdeles ikke kommet noen kostnadseffektive alternativer til 6 kjerne Gulftown. Selv om man kan få god ytelse med 2500k og 2600k yter 980x 50% bedre i flertrådede oppgaver. Til spill så er det bortkastet.

Skulle jeg fortsette å være misfornøyd og bruke 50% lenger tid på oppgaver fremfor å kjøpe prosessor? Jeg har også kjøpt det optimale for meg til minst mulig penger for jeg kunne tenkt meg en dobbel sokkel Xeon rigg med 24 tråder og 96 GiB minne. Isteden kjøpte jeg en prosessor og nytt skjermkort til den PCen jeg allerede hadde.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer, men jeg ønsker meg en enklere PC til spill og multimedia som jeg kan leke meg med i helgene, noe jeg også kommer til å realisere.

Det er fremdeles gøy å spille HOMM III, CS 1.6, QUAKE LIVE og da trenger man ikke noe monster av en PC. Det er likevel kjekt med SSD. Kjenner jeg irriterer meg bittelitt over at Steam-mappa mi ligger på snurredisk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Stemmer, men jeg ønsker meg en enklere PC til spill og multimedia som jeg kan leke meg med i helgene, noe jeg også kommer til å realisere.

Det er fremdeles gøy å spille HOMM III, CS 1.6, QUAKE LIVE og da trenger man ikke noe monster av en PC. Det er likevel kjekt med SSD. Kjenner jeg irriterer meg bittelitt over at Steam-mappa mi ligger på snurredisk.

Application & Game Launch Performance: Virtually Indistinguishable from an SSD

Gaming is actually a pretty big reason to consider using Intel SRT since games can eat up a lot of storage space. Personally I keep one or two frequently used titles on my SSD, everything else goes on the HDD array. As the numbers above show however, there's a definite performance benefit to deploying a SSD cache in a gaming environment.

Jeg tror Z68 kan være praktisk for en gamer som har høye krav, men dette er jo først aktuelt når du er ute etter mest mulig ytelse for minst mulig penger.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Tenker å kjøpe et oppsett som er tilnærmet lik dette her om et par dager, men har et par spørsmål.

Jeg ser at Dustinhome selger to sett med Corsair 4GB DDR3 1600 MHz nå, et med CL9 til 349 og et med CL8 til 399. Er CL8 verdt den ekstra femtilappen?

Jeg vurderer å bytte ut CPU-kjøleren for å få litt bedre kjøling og mindre støy. Så litt på Corsair A70 og den virker som en god kandidat. Den koster bare ca. en hundrelapp mer ennn Cooler Master Hyper 212 Plus. Noen som har noen formening om det er verdt det? Eventuelt om det er noen problemer med plass på hovedkortet med denne kjøleren?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...