Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare

Anbefalte innlegg

Tenkte bare jeg skulle hilse og si at nå har MacBook Pro kommet ut som blant de første bærbare med henholdsvis Sandy Bridge og Thunderbolt (Lightpeak). 13 tommeren har sløyfet dedikert grafikk, noe jeg synes er veldig smart med tanke på Intel HD 3000 sin gode ytelse. Ellers er nyhetene ikke så store. Den har fått SDXC kortleser og et HD kamera. Pris er fortsatt 9900 kroner. Det koster, men gir god verdi for pengene. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, trenger ny laptop, og lurer på om dette kan være en god allrounder, jeg tror ikke prosessoren er blandt de beste, men er den grei å overclocke? http://www.dustinhome.no/pd_5010471633.aspx -- HP PAVILION DV6-3134 -- Noen klarer ikke helt å se hvilke grafikkort den har, så jeg kan like godt si det selv ... ATi HD 5470. Skulle gjerne kunne spilt en god del, den jeg allerede har klarer ikke en gang minecraft uten lag ( med fog på :( ), så den nye neste MÅ kunne klare det :tease: her er min egen post -- https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1305847

Endret av desire_Z
Lenke til kommentar

Dersom det fremdeles er aktuelt, vil jeg anbefale deg å unngå den bærbare fra HP. De, Acer og Packard Bell er forferdelig flinke til å ødelegge seg selv under normal slitasje. Videre er det for det meste Intel prosessorer som dominerer blant bærbare. Unntaket er AMD Brazos som konkurrerer med Intel Atom. Hvis jeg skulle oppdatert listen min nå, så hadde jeg trolig valgt MacBook Pro 13 for lettvekter (den er ikke så lett i forhold til størrelse, men tynn og liten er den), Multicom Xishan W150 for kurant spillmaskin og den nå oppdaterte Dell XPS 15 hadde fortsatt som allrounder. Alle har fått Intel sine nye Sandy Bridge prosessorer og dominerer derfor markedet rimelig greit.

Lenke til kommentar

Litt uenig angående HP-laptopper. Vi spytter ut titalls HP-PC-er i løpet av uka, og det tar flere år med bruk før de tar kvelden.

Men nå kjøper vi EliteBook-serien. Kanskje litt høyere standard enn hva privatmarkedet har tilgang til. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Litt uenig angående HP-laptopper. Vi spytter ut titalls HP-PC-er i løpet av uka, og det tar flere år med bruk før de tar kvelden.

Men nå kjøper vi EliteBook-serien. Kanskje litt høyere standard enn hva privatmarkedet har tilgang til. :)

HP deles i 2, du har den såkalte Pavilion/Compal/envy serien og så har du Probook/Elitebook/Business serien.

Førstenevnte møter Agentspoon's påstand spot on, mens jeg vil si at Probook/elitebook og den gamle business serien er veldig solide maskiner. jobber også en del med disse, og som signaturen sier, har jeg en 6730b selv, og den har sålangt ikke at et eneste feilskjær, og den har så godt som stått på i snart 2 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jepp, som jeg nevnte i siste setning. Det har vært noen småfeil med helt nye modeller, men det er vanligvis fikset innenfor noen uker.

Og Pavilion/Compaq-seriene er billig-serien. Der får du hva du betaler for.

Stemmer.

Var på et lite seminar med HP angående deres business line-up. De har en policy på disse maskinene at rullering av hardware på en modell, ikke skal foregå oftere enn hver 18 måned (24 måneder på elitebook mener jeg). Mens pavilion serien produseres etter markedet og hva som er "billigst" der og da. (er vel egentlig ganske gjennomgående på alle produsenter akkuratt dette). Dårlig kvalitetssikring av hardware mao.

Lenke til kommentar

Har også gode erfaringer med HP's bærbare businessmodeller i jobbsammenheng. De har bra tastatur, matte skjermer og holder lenge uten feil. Forbrukermodellene har jeg ingen erfaring med.

@Agentspoon:

Hadde du ved en passende anledning giddet å slenge inn en Intel i5 2500k og et hovedkort igjen på førstesiden? Så holder dine anbefalinger en god stund framover...

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Vi får se. Tror ikke det er noen P67 hovedkort på lager, og en eventuell oppdatering ville kanskje ha krevd utbytting av andre komponenter også. D er omtrent det samme som å ta opp tråden igjen (i og med at jeg har mistet stålkontrollen på markedet de siste ukene).

Er enig rundt HP sin proffserie, men håper vel at bedrifter og slikt holder styr på eget og ikke besøker denne tråden da den har vært beregnet på hjemmebrukere helt fra starten av. tongue.gif

Lenke til kommentar

Må jo rette på når du sier at alt fra HP er dårlig. :p

Dessuten kan man kjøpe business-modeller i butikken også. :)

*edit*

Woops. Ser nå at du påpekte en spesifikk HP-laptop fra brukeren over. Nevermind.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Det er P67 hovedkort tilgjengelig fra drøye 900 kr så lenge man greier seg uten støtte for SLI og klarer seg med 6 S-ATA kontakter. Må opp til ca 1200 kr for å få "full" funksjonalitet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det krever mer enn man først skulle tro å holde en slik tråd oppdatert. I tillegg skal man ivareta ønsker og svare på spørsmål som dukker opp i tråden. Heldigvis har prisguiden kommet seg noen hakk.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Ved valg av skjermkort på en XPS 15, ville du da gått for 1GB GT 525M eller 2GB GT 540M? Hvor mye har valget å si for støy og varmeutvikling?

Jeg skal ha FHD-skjermen (1920x1080), og laptopen skal primært brukes som allround-pc hvor spillene ikke trenger å være de nyeste med best grafikk.

Lenke til kommentar

Tja, det kommer litt an på. GT 540M har en TDP på 35W som er 10W mer enn GT 525M. Det har altså en god del å si for både batteritid, varmeutvikling og derav støynivå. Samtidig er det først og fremst denne chippen du vil ha tak i dersom du skal spille helt moderne spill som Bad Company 2 på medium eller høyere innstillinger med 1920x1080 oppløsning. Alternativet blir å skru ned oppløsningen til 1366x768 i spillene, for da vil også GT 525M kunne prestere greit.

Lenke til kommentar

Tja, det kommer litt an på. GT 540M har en TDP på 35W som er 10W mer enn GT 525M. Det har altså en god del å si for både batteritid, varmeutvikling og derav støynivå. Samtidig er det først og fremst denne chippen du vil ha tak i dersom du skal spille helt moderne spill som Bad Company 2 på medium eller høyere innstillinger med 1920x1080 oppløsning. Alternativet blir å skru ned oppløsningen til 1366x768 i spillene, for da vil også GT 525M kunne prestere greit.

Så oppsummeringen blir:

GT 525M for bedre batteritid, mindre støy, mindre varme og middels/høy innstillinger på eldre spill, evt. lavere oppløsning på nyere spill.

GT 540M for bedre grafikk på alle spill, men med mer varme- og støyutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...