Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Hei trenger litt hjelp, og det fort:p

Er så dritt lei laptopen min nå at jeg har lyst å dra ned å kjøpe en ny, sannsynligvis på expert, ikke bra?

For rundt 6-7000, burde jeg vel få en bra laptop? Som takler det meste av spill og mediaspiller..

 

Noen som kunne tatt seg en titt på hjemme sidene til expert og gitt meg noen tips?

 

http://www.expert.no

 

I værstefall får jeg ta turen til elkjøp/lefdal

 

Noen tips?

 

Bit det i deg og vent til de nye bærbare med Sandy Bridge-prosessorer kommer. Eller kjøp en av de AgentSpoon anbefaler i første post. Eller opprett en egen post og skriv hvilke krav du har: størrelse, batteritid, vekt, skjermoppløsning, prosessorkraft, bruksområder, hvilke spill vil du at den skal kjøre, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har lyst til å invistere i en ny pc nå som vi har gått over til 2011, men jeg er ikke så veldig teknisk av meg, så er ikke sikker på hva det er jeg trenger. Guider og tråder slike som denne er litt informative, men føler meg alikevel ikke klok nok til å faktisk tørre å bestille noe. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg litt på vei? :p

Å finne/nevne bruksområdet sitt er strengt talt viktig for å kunne motta god hjelp. Lag gjerne ditt eget emne, så skal du nok få hjelp.

Vil bare si at PC'en til Agentspoon her i førsteposten er svært god til svært god pris.

 

Om du har tid - les gjerne komponentguiden til Maccan for å sette deg litt mer inn i komponenter. Da får du fort en generell grunnforståelse rundt rett og slett generell hardware og det blir lettere for deg å motta hjelp og å forstå tenkningen bak rådene som blir gitt. Bare for de med tid da (:

 

Hadde tenkt til å beskrive behovet mitt litt mer nøyaktig etthvert. Ville bare høre om dette var rett tråd å henvende seg i. Jeg vil egentlig bare ha en pc som world of warcraft og eventuelt andre LITT krevende spill vil gå flytende på. Ellers er det surfing og filmsjåing det går i. Er jo også viktig at pc-en klarer og kjøre skype/Teamspeak/ventrilo og spille musikk samtidig som jeg spiller uten at det lagger.

 

Bottom line er at jeg egentlig ikke vil ha noe over 6000 og ikke klarer og bestemme meg om jeg skal gå for stasjonær(6000 uten skjerm og tastatur, høytalere o.l.) eller laptop, virker som det ikke finnes noen rimelige alternativer som oppfyller kravene mine. Når jeg i tillegg ikke kan noe som helst om datamaskiner og ikke har spesielt pc-kyndige venner heller, så blir dette veldig vanskelig :p

Endret av Cpt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ville bare høre om dette var rett tråd å henvende seg i.

Det er ikke rett tråd, opprett en egen tråd for spørsmål relatert til noe annet enn det som er postet av Agentspoon på side 1.

Sporer veldig av her nå folkens.

Lenke til kommentar

Takk IT-Henrik! Fint at noen passer litt på av og til slik at vi ikke skeier ut. :)

Amentio har fått priser på flere Sandy bridge-prosessorer. kr. 1881,- for Core i5 2500K, mye lavere enn jeg fryktet. Dette er veldig, veldig mye prosessorkraft for pengene. Man må jo være fullstendig åndssvak for å kjøpe noe annet enn denne akkurat nå.

 

Amentios priser her:

http://www.amentio.n...?q=LGA1155+core

Jeg synes det var litt dyrt. Ikke i forhold til ytelse, men i USA blir den solgt for cirka 1275 kroner. Med 25% MVA blir det cirka 1600 kroner. De tar seg altså overbetalt nesten 300 kr på ukjente faktorer.

 

Når det er sagt blir den sikkert billigere ganske kjapt. Gir uansett som du sier veldig mye for pengene.

Lenke til kommentar

Hei Agentspoon!

Vil bare gi deg et lite vink om at linken du gir til minnemodulen ikke funker da den er tatt ut av dustin.no sitt sortiment.

 

Kaaz

Skrevet i dag, 12:34

Amentio har fått priser på flere Sandy bridge-prosessorer. kr. 1881,- for Core i5 2500K, mye lavere enn jeg fryktet. Dette er veldig, veldig mye prosessorkraft for pengene. Man må jo være fullstendig åndssvak for å kjøpe noe annet enn denne akkurat nå.

 

Amentios priser her:

http://www.amentio.n...?q=LGA1155+core

Med de prisene som presenteres her på Sandy Brigde prosessorer går vel oppsettet ditt noe opp i pris..

Blir spennende å se hva prisene blir etter lansering

Lenke til kommentar

Alt er dessverre billigere i USA. Det de produserer selger de billig i sitt eget land, og dyrt når de eksporterer. I Norge er det motsatt. Vi selger billigere når vi eksporterer enn i vårt eget land. Dette gjelder både olje og andre ting. Husker jeg ble sur da jeg så at en Tivoliradio kostet halvparten i USA i forhold til i Europa.

 

I forrige uke lå det en enslig Core i5 2400 til kr. 1782,- på Amentio og dermed synes jeg det var litt uventet og hyggelig at 2500K havnet under 2000.

Lenke til kommentar

Klart det er dyrere her, men prosentvis er Intel Core i5 2500K mye dyrere i Norge enn i USA i forhold til f. eks. i5 760 som nærmest holder seg 25% avviket gitt fra MVA. :)

 

@ Gamer24: Blir sikkert rundt 1000 kroner dyrere på det meste, for så å bli billig igjen takket være prisredusering på prosessor, minne (får se om jeg går for 1333MHz når overklokking gjøres uavhengig med Sandy Bridge) og SSD (Intel X25-M G3 og Crucial C400 kommer begge med 25nm produksjonsteknologi snart). thumbup.gif

Lenke til kommentar

Sikkert ikke rett av meg å bruke denne tråden til dette men låner den allikevel litt siden det er så mange kloke hoder her :)

 

Skal gå til innkjøp av ny pc, om en eller to uker, hadde tenkt på 965'en og 6950. Budsjettet er tight, så lurer på om jeg bør gå for 2500k i stedet? dette vil trolig gå på bekostning av skjermkortet.

pc'en skal brukes til gaming (bc2).

 

Igjen sorry for kapring av tråd...

Lenke til kommentar

Alt er dessverre billigere i USA. Det de produserer selger de billig i sitt eget land, og dyrt når de eksporterer. I Norge er det motsatt. Vi selger billigere når vi eksporterer enn i vårt eget land. Dette gjelder både olje og andre ting. Husker jeg ble sur da jeg så at en Tivoliradio kostet halvparten i USA i forhold til i Europa.

 

I forrige uke lå det en enslig Core i5 2400 til kr. 1782,- på Amentio og dermed synes jeg det var litt uventet og hyggelig at 2500K havnet under 2000.

 

USA produserer faktisk mer eller mindre ingenting ting selv, nå har jeg noe kilde på dette her og nå, men de importerer mye mer enn de eksporterer. Grunnen til at ting er dyrt, er rett og slett fordi det er dyrt å bo i Norge.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i at USA ikke produserer så mye selv, men Tivoliradioene kostet halvparten i USA av det de kostet i flere europeiske land. Jeg sjekket flere. Norge var ikke særlig dyrere enn de andre landene. Men ellers er jeg enig i at Norge er et dyrt land å bo i...

Lenke til kommentar

Skifta ut boxed kjølern til en Noctua NH-D14 på Black Refinery'en min i går.

Gikk fra ca 1500rpm ved idle, og ca 5000rpm ved load (CPUen var med boxed da på 58C og det bråkte intenst) til konstant 1280rpm - ikke hørbart i mitt bygg.

 

Idle temp på alle cores = 30C

Load temp (prime95) på alle cores = 43-44C

 

Skal legge ut noen bilder av prosessen her i tråden når jeg kommer meg hjem fra jobb ;)

 

Man kan si det om mange datakomponenter, men dette var virkelig verdt pengene! :thumbup:

Lenke til kommentar

Skifta ut boxed kjølern til en Noctua NH-D14 på Black Refinery'en min i går.

Gikk fra ca 1500rpm ved idle, og ca 5000rpm ved load (CPUen var med boxed da på 58C og det bråkte intenst) til konstant 1280rpm - ikke hørbart i mitt bygg.

 

Idle temp på alle cores = 30C

Load temp (prime95) på alle cores = 43-44C

 

Skal legge ut noen bilder av prosessen her i tråden når jeg kommer meg hjem fra jobb ;)

 

Man kan si det om mange datakomponenter, men dette var virkelig verdt pengene! :thumbup:

Med Sandy Bridge blir det kanskje enda mer fokus på støy, da den overklokker så bra selv på små kjølere. Jeg hadde egentlig ønsket at noen ga ut en superbillig kjøleblokk, og så kunne jeg lagt til en kvalitetsvifte fra Nexus eller noe i den duren.

 

Vil jeg kunne få en laptop med SB til 6000,-? evt når kommer de til salgs?

Det vil nok skje ja. Sandy Bridge vil dekke alle prisnivåer etter hvert. Hvor lenge det tar før modeller dukker opp i butikken er noe uvisst. Jeg vet at Lenovo og noen andre allerede har annonsert nye maskiner, så ikke mange ukene til i hvert fall.

 

Edit: Etter litt kontakt med de internasjonale stemmer kan det høres ut som om mange nettbutikker har Sandy Bridge prosessorer og hovedkort på fysisk lager, men at de venter til 9. januar før de begynner å selge dem, slik planen opprinnelig var.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

VIKTIG!!

Hardware har laget en forside-sak om endringer i Prisguiden. I den sammenheng har jeg designet hva jeg vil kalle en bedre utgave av den som er nå.

 

Som en liten takk for arbeidet mitt i denne tråden hadde det vært fint om dere kunne tatt turen innom og gi plusspoeng på innlegget om dere liker det dere ser! Dette kan bety endringer for dere også! smile.gif

 

>> Klikk her for Agentspoons nye prisguide <<

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rettet nå. Som Gamer84 sier var det heldigvis satt opp riktig i handlevognen. Dustin har dessverre ikke et eneste av produktene på lager enda. Litt rart forsåvidt at Intel har en såkalt forhastet papirlansering, når de ikke har noen som puster dem i nakken. AMD kommer først ut med Bulldozer i andre kvartal.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til deg Agentspoon.

 

Skal handle oppsettet i morgen, og lurer på hva som ville vært den beste oppgraderingen om jeg ønsker å bruke ca 10 000 kr istedenfor 8000. Så langt har jeg kommet frem til at det isåfall er mest gunstig å bytte ut f.eks skjermkort til GTX 570. Har du noen tanker om det? Vurderer også HX 750 som PSU, men er ikke helt sikker der enda.

 

Takk for all hjelp, gleder meg stort til å få bestilt!

 

Avslutningsvis, burde jeg også bestille med en ekstra kabinett-vifte, eller holder det i lange baner med de som følger med?

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...