trygvan Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hehe, jeg setter det naturligvis litt på spissen. Er fornøyd jeg, og klar over at det alltid er slik. Takk uansett. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Black Refinery består av kvalitetskomponenter som gir veldig mye for pengene. Og har du først bygd den så er det temmelig greit å oppgradere bare med nytt hovedkort og cpu... Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Så eg vill ikke angre på å kjøpe en XPS nå? Det vil jeg ikke tro. XPS sine kvaliteter ligger like mye i det faktum at skjermen er over gjennomsnittet, og at høyttalerne så og si er best blant 15-tommere. Det er altså en ypperlig maskin for underholdning og vanlig bruk. Edit: Mitt ideal for bærbare i 2011 er som følger: 15.6" (1600x900, Full RGB LED) Intel Core i7 2617M (1,5-2,6 GHz, 4MB L3 Cache, HyperThreading, Intel HD 3000 12 EUs @ 350-950 MHz, 17W TDP) Sandforce SF-2000 160GB SSD (chips klistret på hovedkortet, slik som i MacBook Air) 4GB 1333MHz DDR3 6900mAH lithium-polymer (gjør det mulig med flate pakker framfor de vanlige AA-formete runde cellene) JBL-høyttalere 2,5 kg eller mindre Prislapp rundt 10 000,- Jeg følger altså ikke helt trenden med å se på ytelse i programvare som et anslag for prisen. Jeg vet nemlig at bærbare knapt presterer 50% av ytelsen til kraftige stasjonære, selv om man velger en absurd dyr prosessor og skjermkort. I stedet vil jeg ha en bærbar som er lynkjapp til systembruk - selve brukeropplevelsen i Windows 7 med åpning av programmer og skriving av filer, avspilling av HD-video og lettere bilde og videoredigering. Dette klarer en CULV-prosessor helt fint, spesielt med Sandy Bridge sin aggressive Turbo Boost som tar den helt opp til 2,3GHz på to kjerner om nødvendig. Den integrerte grafikken fungerer også perfekt til videoavspilling, samt spill på lave innstillinger. Mer ønsker jeg ikke, og da er et 17W forbruk under load nærmest en gudegave. Videre har du Sandforce sine nye SSDer. Hvilket merke som er valgt er ikke så viktig, så lenge den utnytter SATA6 helt ut og kan tilby 160GB kapasitet. Dette tror jeg blir en ganske vanlig størrelse, og det holder for folk flest om de er litt ryddige av seg. Et chip-system som i MacBook Air er også viktig å understreke, fordi det bidrar betraktelig til utnyttelsen av plassen under skallet. Denne plassen kommer nemlig batteriet til gode, som med formbart lithium-polymer vil kunne stappes inn flerfoldige plasser og skape en enorm kapasitet på 6900mAH, uten å gjøre maskinen feit. Til sist vil jeg ha to elementer som gjerne bringer prisen opp til dit jeg har fastsatt den. En full RGB LED skjerm slik som på Dell sin nye XPS serie (om oppgradert), som kan tilby et stort fargespekter, kontrastnivå (spesielt sortnivå) og bra innsynsvinkel. En 1600x900 oppløsning virker passelig på en 15,6", spør du meg. Like viktig som bilde er lyden, og der har jeg også tenkt å hente inspirasjon fra Dell XPS, som har klar og kraftig lyd takket være fyldige JBL-høyttalere. Så foruten å være en fryd for sansene, vil valget av prosessor / grafikk / SSD gjøre maskinen til en utrolig effektgjerrig en. Lite varme betyr i den grad også en så og si lydløs maskin. Pga det store batteriet, vil maskinen til tross for en noe strømkrevende skjerm, vare rundt en halv dag på en ladning. Tilslutt står det bare igjen å finpusse designet, med en jevn overflate, magnetisk lokk, stor pekeplate, isolerte taster, tynne gummifester for friksjon og så få knapper og LED-indikatorer som mulig. Leveres valgfritt uten operativsystem. Noen som er enige? Endret 4. januar 2011 av Agentspoon 2 Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Burde det være nødvendig med mer enn 4 Gb ram til BlackRefinery? Jeg har flere ganger de siste dagene opplevd at programmer stenger på grunn av mangel på minne Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Flott refleksjon Agenstpoon! Jeg synes det er betimelig å gjøre seg opp en slik konkret mening om idealoppsettet. Jeg er i all hovedsak enig, eneste jeg lurer litt på er om jeg kanskje ville ha ofra litt av batteriplassen for et litt mer påkosta skjermkort (er nå egentlig folk så forferdelig lenge borte fra strømuttak da?) Endret 4. januar 2011 av trygvan Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 En normal bruker er ikke engang i nærheten av å bruke hele 4GB minne. Hvis du faktisk kjører programvare som du opplever trenger mer, koster det likevel ikke all verden å kjøpe 8GB heller. Hovedkortet støtter det iallefall. Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Var det jeg og trodde, så jeg stusset litt da jeg begynte å få meldingene. Ligger nå på omtrent 50% med et par nettleserfaner og vlc i pause, og når f.eks. redigerer litt bilder i Lightroom begynner varslene å tikke inn. Kansje en reinstalasjon er på sin plass? Kan jeg ha kommet borti noe i de medfølgende overklokkings-programmene, som fører til dette? Lenke til kommentar
C64C Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Blir i5-2500K valgt som prosessor i det reviderte oppsettet av Black Refinery? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Flott refleksjon Agenstpoon! Jeg synes det er betimelig å gjøre seg opp en slik konkret mening om idealoppsettet. Jeg er i all hovedsak enig, eneste jeg lurer litt på er om jeg kanskje ville ha ofra litt av batteriplassen for et litt mer påkosta skjermkort (er nå egentlig folk så forferdelig lenge borte fra strømuttak da?) Takk! For meg handler det om å få litt perspektiv over hva man faktisk tjener på et slikt kraftig skjermkort. Ikke at det nødvendigvis vil være CPU-begrenset, men at det ved 1600x900 oppløsning skal temmelig mye til for å få et spill opp på høye (og i noen tilfeller medium) innstillinger. Teknologier som nVidia Optimus har vist seg som nyskapende, men det finnes ganske store problemer med at skjermkortet slår inn selv når det ikke er nødvendig. Dette fører videre til generell økning i varme- og støyutvikling, for å ikke snakke om at batteritiden går ned. Et nVidia GT425M for eksempel, krever hele 35W maksimalt. Dette er dobbelt så mye som i7 2617M bruker for både prosessor og integrert grafikk tilsammen (!). Litt lenger ned på rangstigen finner du GT 520M med en TDP på cirka 17W. Altså mye bedre, men her er ytelsen kun litt over et nVidia G310M (antas det), så Intels egen grafikk vil kunne gi god konkurranse. Hvorfor da ikke bare velge Intel, når den takler HD-avspilling og fungerer helt greit til eldre spill? Det sparer man både plass og faktisk også litt penger ved produksjon. Var det jeg og trodde, så jeg stusset litt da jeg begynte å få meldingene. Ligger nå på omtrent 50% med et par nettleserfaner og vlc i pause, og når f.eks. redigerer litt bilder i Lightroom begynner varslene å tikke inn. Kansje en reinstalasjon er på sin plass? Kan jeg ha kommet borti noe i de medfølgende overklokkings-programmene, som fører til dette? Jeg klarer ikke uten videre å svare på hva som kan være galt. Beklager. Blir i5-2500K valgt som prosessor i det reviderte oppsettet av Black Refinery? Med overveiende sannsynlighet, ja! Endret 4. januar 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Mitt inntrykk av trådløse nettverkskort er at enten funker de eller så gjør de ikke. Zyxel NWD-310N er et like godt valg som alle andre, da det knapt finnes tester på nettet (i hvert fall ikke nok til å lage dugbare sammenligninger) og folk flest kun lager brukeranmeldelser for å rapportere at deres vare er defekt. Det man sitter igjen med er altså inntrykket av at alle kort er like udugelige, mens sannheten gjerne er at ingen merker er sikre hester å ri på, men at de fleste burde være greie nok. 333 kroner for 802.11n er ikke gale. Problemene med trådløskort er ofte dårlige drivere. NWD-310N har f.eks chipset fra Ralink (RT2860) og da lønner det seg å hente siste drivere fra produsenten. http://www.ralinktech.com/support.php Forøvrig er WLAN avhengig av at materialer mellom trådløsklient og router ikke demper for mye. Det er derfor ikke optimalt med antenner rett bakpå kabinettet. Ofte kan man få bedre resultater med en god USB-dongle strategisk plassert. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Noen har vært å gjort et dypdykk i tråden gitt! Hele greia er litt off topic, men det som gnager meg mest med Ralinktech er at de ikke støtter OSX Snow Leopard (enda?). Ellers er alt bare godt til. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Var ikke meningen å spamme ned tråden. Forøvrig fin tråd med gode anbefalinger. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Hei, jeg har lyst til å invistere i en ny pc nå som vi har gått over til 2011, men jeg er ikke så veldig teknisk av meg, så er ikke sikker på hva det er jeg trenger. Guider og tråder slike som denne er litt informative, men føler meg alikevel ikke klok nok til å faktisk tørre å bestille noe. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg litt på vei? Endret 4. januar 2011 av Cpt Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Hei, jeg har lyst til å invistere i en ny pc nå som vi har gått over til 2011, men jeg er ikke så veldig teknisk av meg, så er ikke sikker på hva det er jeg trenger. Guider og tråder slike som denne er litt informative, men føler meg alikevel ikke klok nok til å faktisk tørre å bestille noe. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg litt på vei? Å finne/nevne bruksområdet sitt er strengt talt viktig for å kunne motta god hjelp. Lag gjerne ditt eget emne, så skal du nok få hjelp. Vil bare si at PC'en til Agentspoon her i førsteposten er svært god til svært god pris. Om du har tid - les gjerne komponentguiden til Maccan for å sette deg litt mer inn i komponenter. Da får du fort en generell grunnforståelse rundt rett og slett generell hardware og det blir lettere for deg å motta hjelp og å forstå tenkningen bak rådene som blir gitt. Bare for de med tid da (: Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Du ser ut til å prioritere høyttalerene på bærbare maskiner, agentspoon. Har liten tro på at du får noe særlig fyldig og god lyd av slike knøttsmå høyttalere uansett hvilken bærbar maskin du har. Det beste er vel å gjøre som de fleste gjør, nemlig å plugge i et headset ved lytting med bærbar Vet dette bare er flisespikkeri, men bare måtte nevne det Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg tror nok det er en ganske vesentlig forskjell mellom JBL-høyttalere i XPS og de knøttsmå knappehullene som i Acer 3810TZ som totalt mangler bass og skurrer ved høyt lydvolum. Det er viktig nok på en underholdningsmaskin, spør du meg. 1 Lenke til kommentar
Haawkz89 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hei trenger litt hjelp, og det fort:p Er så dritt lei laptopen min nå at jeg har lyst å dra ned å kjøpe en ny, sannsynligvis på expert, ikke bra? For rundt 6-7000, burde jeg vel få en bra laptop? Som takler det meste av spill og mediaspiller.. Noen som kunne tatt seg en titt på hjemme sidene til expert og gitt meg noen tips? http://www.expert.no I værstefall får jeg ta turen til elkjøp/lefdal Noen tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Noen tips? Opprett en egen tråd. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Var det jeg og trodde, så jeg stusset litt da jeg begynte å få meldingene. Ligger nå på omtrent 50% med et par nettleserfaner og vlc i pause, og når f.eks. redigerer litt bilder i Lightroom begynner varslene å tikke inn. Kansje en reinstalasjon er på sin plass? Kan jeg ha kommet borti noe i de medfølgende overklokkings-programmene, som fører til dette? Adobe programmene er kjent for å bruke mye minne og det er vel generelt anbefalt å ha en del mer minne om du driver med foto- og videroredigering. Det nok lurt å oppgradere til 8GB eller mer. Jeg vet Chrome (hvis det er det du bruker) også har en tendens til å spise litt mer minne enn andre nettlesere. Kanskje disse kan være noe: http://www.hardware.no/artikler/corsair_vengeance_ddr3-1600_2x4gb_cl9/80228 Endret 5. januar 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Amentio har fått priser på flere Sandy bridge-prosessorer. kr. 1881,- for Core i5 2500K, mye lavere enn jeg fryktet. Dette er veldig, veldig mye prosessorkraft for pengene. Man må jo være fullstendig åndssvak for å kjøpe noe annet enn denne akkurat nå. Amentios priser her: http://www.amentio.no/Search.aspx?q=LGA1155+core Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå