Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare

Anbefalte innlegg

Det var ment som en kommentar på at man "alltid får mer for pengene av å vente" når man i praksis faktisk får mest for pengene ved å være først ut og ikke som kommentar til oppsettet.

Sandy Bridge er TOCK og 760 har lenge falt mellom to stoler mellom Core i5 6xx (32nm) og i7 8xx.

Selvfølgelig bør du oppdatere oppsettet så lenge prisen på det som kommer står i stil med ytelse og bruksverdi.

At du må holde oppsettet oppdatert forandrer ikke det faktum at det som regel vil være ufordelaktig å kjøpe prosessor på TOCK da man betaler det samme som de som kjøpte på TICK men ikke får nevneverdig bedre ytelse eller termiske egenskaper. Man ender opp med å betale full pris for noe som har kort levetid. Les: Det er dumt å betale det samme for ytelse man kunne hatt for samme pris 12-18 måneder tidligere. Da har man ventet for lenge.

For å sette det litt på spissen så har man ytelse som erstatter hele det segmentet dersom man kjøpte Core 2 Duo / Quad 3 år tilbake i tid.

En E8XX kjøpt i januar 2008 har gitt mye mer for pengene enn noe på LGA 1156 kjøpt i 2010 siden E8XX har grei ytelse helt frem til 22nm

på det meste med unntak av rendering og en- / decoding.

Det gir 4 år med bruksglede.

Alt annet enn i7 9XX (kanskje selv det) vil være utrangert når 22nm lanseres.

Jeg har forstatt en reserve-PC med X38, E8500, GTX 285 og 8 GiB minne og med unntak av rendering og at jeg ikke har SSD i den, men Raptor 150 så er den minst like nyttig som den nye PCen.

Kunne greid meg nesten like bra ved å bruke 1500 kr på Q9550 og 1500 kr til X25-M G2 80 GB som å kjøpe ny PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye kommer an på hvorfor man skal kjøpe PC. Hvis man har en PC fra før som virker, kan man godt vente til et gunstig tidspunkt, f.eks. når noe nytt lanseres. Hvis man ikke har PC (eller PC-en har gått i stykker) må man jo kjøpe med en gang. Hvis man er interessert i teknologi så får man ofte lyst til å kjøpe noe som er jævlig bra selv om man ikke trenger det. Jeg er av og til litt "besatt" og kan finne på kjøpe noe jævlig bra, selv om jeg egentlig ikke trenger det. Sikkert noen andre som er sånn her på forumet...

Når det gjelder det som lanseres av Sandy bridge i januar så er ikke det low end slik jeg oppfatter det, men midfield. Den vasseste cpu-en, i7 2600 ypper seg nesten mot i7 980. Hvis man vil ha quadcore i dag så er alt for forbrukermarkedet på 45nm (som Agentspoon skriver). Dermed er det ikke så dumt å vente noen uker for å få både TICK og TOCK med Sandy bridge midfieldprosessorene.

Ivy bridge med 22nm kommer kanskje i slutten av 2011, men du kan banne på at de ikke vil lansere noen Ivy bridge-prosessorer som slår beina unna de Sandy-prosessorene de allerede har lansert. Intel er nødt til å tjene inn utviklingskostnadene for Sandy brigde, og hvis ikke AMD Bulldozer gir skikkelig konkurranse vil de nok sinke lanseringen av Ivy bridge. Unntaket vil selvfølgelig være hvis 22nm-prosessen gir vesentlige innsparinger i forhold til 32nm. Men alle nye produksjonsprosesser trenger tilpasning for å bli optimale, og når vi ser hvor lenge Intel har holdt igjen på 32nm-prosessorene selv om produksjonsprosessen har gått strykende er det ikke umulig at de gjør det samme med 22nm.

Lenke til kommentar

Er det ikke også noe om at priser ofte er litt høye ved lanseringstidspunkt? Jeg har ikke forska på alle sider av saken, men det synes som at det ville lønt seg å vente på prisfall etter lansering av f.eks. Geforce 460. Eksempel: http://www.prisguide...4/prishistorikk

:)

Det varierer litt. Jeg kjøpte en Intel X25-M G2 80GB for 1500,- i november 2009. Den gikk opp i pris i desember og kom ikke ned under 1500,- før i oktober/november i år - altså ett år senere. Da den ble lansert i slutten av juli kostet den ca. 17-1800 kroner. Den gikk altså litt ned de første månedene etter lansering, og så opp igjen i et helt år etter det.

Personlig tror jeg Intel føler at de er uten konkurranse til AMD Bulldozer kommer i slutten av april. Dermed kommer de nok til å holde prisen så høy de kan fram til da. Men på den annen side vil de nok pga. mer effektiv produksjonsprosess tjene mer på Sandy Bridge-firekjernene enn Nehalem-firekjernene (i5 760, i7 950, etc) slik at de vil legge seg under disse i pris/ytelse. Bla bla, hardware, Intel, ghz... Nå skal jeg på fest! Stakk bare hjemom for å hente noen øl, men klarte ikke å la være å kikke innom hardware.no... Sykt. Jeg må skjerpe meg.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd maskinen selv, men all erfaring med Dell tilsier at XPS har et godt tastatur. Enhver maskin tåler å ligge i en ryggsekk, men det kommer selvsagt an på om du slenger den rundt uforsiktig eller ikke. Skal nok en ganske god støyt for å sette den ut av spill, men skrammer er de fleste maskiner utsatt for uten en sleeve eller lignende. Hva varme angår blir den litt varm, men ikke ukomfortabelt mye slik som jeg vet at mange av HP sine modeller gjør. :)

Lenke til kommentar

@Agentspoon:

Nå ramler Sandy bridge-testene inn. Sjekk de siste postene som kommer i denne tråden. Her er konklusjonen fra Bit-techs test:

"The Sandy Bridge lineup gives us some of the easiest conclusions to write that we've ever come across: the new range of Intel CPUs renders almost every other processor redundant and pointless. Only if you need incredible performance in multi-threaded applications should you look beyond the Core i5-2500K for your next CPU."

Om ytelsen til den overklokkede Core i5 2500K: "slightly faster than an X58-based PC with a 4.4GHz i7-980X "

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Har bare en ting å si: Hælvete! (Unnskyld språkbruken, men tror den kanskje er påkrevd/tillatt her. Jeg som kjøpte for 2 mnd siden. :cry: .).

Kjipt, men sånn er dataverdenen. Se på det fra et annet synspunkt: Du er sikkert strålende fornøyd med maskinen du har kjøpt. Tenk på det, og ikke på hva som kommer i fremtida. Da blir man bare gal :(

Lenke til kommentar

Dinosauren: Det er ofte slik at prisguuden linker til feil produkt eller viser feil status på varen. Da legger jeg til et pluss i stedet.

Morgan: Blir nok relativt lenge til Dell introduserer en ny XPS modell. Er litt som mee MacBook. Endringer lar seg vente på, men man kommer gjerne blant de første med ny hardware når de først blir oppgradert.

Lenke til kommentar

Dinosauren: Det er ofte slik at prisguuden linker til feil produkt eller viser feil status på varen. Da legger jeg til et pluss i stedet.

Morgan: Blir nok relativt lenge til Dell introduserer en ny XPS modell. Er litt som mee MacBook. Endringer lar seg vente på, men man kommer gjerne blant de første med ny hardware når de først blir oppgradert.

Så eg vill ikke angre på å kjøpe en XPS nå?

Lenke til kommentar

Så eg vill ikke angre på å kjøpe en XPS nå?

I verste fall har du 14 dagers full returrett etter du har fått den.

Lenke til kommentar

Har bare en ting å si: Hælvete! (Unnskyld språkbruken, men tror den kanskje er påkrevd/tillatt her. Jeg som kjøpte for 2 mnd siden. :cry: .).

Det er ikke så farlig. Hvis den du har er kjapp nok til det du bruker den til nå (og det er den sikkert) så kan du om ca. 7-9 måneder bruke 4-5 tusen og oppgradere til et åttekjernerssystem som knuser Core i5 2500K. Venter du 14 måneder så får du enda råere system. Men jeg skjønner absolutt at du blir litt gretten. Vær bare sjeleglad du kjøpte dette systemet og ikke et basert på Intel Core i7 950 som er mye dyrere. Du skal tross alt bare bytte ut komponenter som kostet ca. 1850,- kroner når du ev. oppdaterer, og de kan du faktisk få omtrent halvparten for hvis du selger dem brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...