eiik Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Agnetspoon, syntes du man bør vente til etter lanseringen av sandy bridge eller bulldozer før man kjøper pcen? Vil andre prosessorer falle i pris tror du? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Bulldozer har ikke forventet lansering før andre kvartal neste år. Intels Sandy Bridge derimot kommer ut med nye (aktuelle) prosessorer den 9. januar. Jeg har ganske god tro på at disse vil bli tatt i bruk i Black Refinery, med mindre prisen blir helt urimelig og tilgjengeligheten lav. Så det er absolutt lurt å vente og overse situasjonen. Eventuelle endringer skjer så snart produktene er lansert. Edit: Har forresten skiftet tittel på tråden. Dette for å tydeliggjøre at det er snakk om en enkelt ideell PC-pakke, framfor at det er generelle anbefalinger. Da blir det nok færre som misforstår, og litt flere som besøker tråden kanskje. Besøkstallet rundet i den sammenheng nylig 50 000, og har dermed tangert forrige tråd. Hurra for det! Endret 27. desember 2010 av Agentspoon 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Bulldozer har ikke forventet lansering før andre kvartal neste år. Intels Sandy Bridge derimot kommer ut med nye (aktuelle) prosessorer den 9. januar. Jeg har ganske god tro på at disse vil bli tatt i bruk i Black Refinery, med mindre prisen blir helt urimelig og tilgjengeligheten lav. Så det er absolutt lurt å vente og overse situasjonen. Eventuelle endringer skjer så snart produktene er lansert. Edit: Har forresten skiftet tittel på tråden. Dette for å tydeliggjøre at det er snakk om en enkelt ideell PC-pakke, framfor at det er generelle anbefalinger. Da blir det nok færre som misforstår, og litt flere som besøker tråden kanskje. Besøkstallet rundet i den sammenheng nylig 50 000, og har dermed tangert forrige tråd. Hurra for det! Betyr dette at Sandy Bridge prosessorene og tilhørende hovedkort blir å finne i norske nettbutikker fra 9. januar, eller er det fremdeles ikke avklart? Personlig sitter jeg fremdeles på gjerdet, selv om pengene brenner godt i lommene om dagen. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 Mulig det er avklart, men jeg personlig skal ikke love noe med sikkerhet. Forskjellige butikker pleier noen ganger å få inn varer på forskjellig tidspunkt, og så handler det også noe om leveransen av hovedkort som støtter disse prosessorene. Så om det blir akkurat 9. januar, er jeg meget usikker på. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Mulig det er avklart, men jeg personlig skal ikke love noe med sikkerhet. Forskjellige butikker pleier noen ganger å få inn varer på forskjellig tidspunkt, og så handler det også noe om leveransen av hovedkort som støtter disse prosessorene. Så om det blir akkurat 9. januar, er jeg meget usikker på. Ok, skjønner. Uansett så synes jeg de store nettbutikkene kan legge de til i sortimentet, så vi evt. kan gå i gang med forhåndsbestilling før de kommer på lager Lenke til kommentar
handerrre Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Hei! Ser at du skriver at denne skal oppdaters hver uke og at du faktisk oppdaterte den igår () Er dette noe du vil fortsette med en stund til ? skal nemlig kjøpe ny pc om ikke så veldig lenge tror jeg. Tusen takk for en så god tråd! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 som agentspoon nevnte for noen innlegg siden så er det stor sjans for at det blir en del endribger i oppsettet med hensyn til intels nye cpuer den 9 januar Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg sjekker markedet for prisendringer og nye produkter opptil flere ganger i uken, men hvis det ikke er endringer som må tas hensyn til, oppdateres heller ikke tråden. Så at oppsettet ikke skal være uoppdatert i en hel uke, er mer riktig. Det ble likevel litt kronglete å få med i tittelen. Og ja, jeg har ikke umiddelbare planer om å avslutte tråden, selv om det naturligvis må skje en eller annen gang når jeg har fått nok. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Intels Sandy Bridge derimot kommer ut med nye (aktuelle) prosessorer den 9. januar. Jeg har ganske god tro på at disse vil bli tatt i bruk i Black Refinery, med mindre prisen blir helt urimelig og tilgjengeligheten lav. Så det er absolutt lurt å vente og overse situasjonen. Eventuelle endringer skjer så snart produktene er lansert. Her er i det minste en pris på Core i5 2400 på 3,1ghz: kr. 1782,- på Amentio. http://www.amentio.n...01&ref=prisjakt Det kan virke dyrt for den nest svakeste prosessoren i mainstreamklassen (av de som blir lansert i januar), men den kan nok sparke fra seg. En pekepinn får man fra en benchmark av ett eksemplar på Passmark hvor den yter bedre enn både Core i7 950 og Phenom II X6 1090T: http://www.cpubenchm...400+%40+3.10GHz Edit: Her er forresten et P67-hovedkort som Laano fant på Dustin til kr. 1300,- http://www.dustinhome.no/pd_5010544481.aspx Endret 28. desember 2010 av Kaaz Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 I utgangspunktet passe dyrt ja. Får se hvordan testene slår an, hvor låst man er i forhold til overklokking, og om prisene endrer seg mot lansering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 vett noen om det blir noen p65 hovedkort? eventuelt blir det spennede hvordan i3 2100 4 tråder vil yte mot 4 kjerner og tråder i forskjell til hvor mye krutt du får for penga. Lenke til kommentar
handerrre Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg sjekker markedet for prisendringer og nye produkter opptil flere ganger i uken, men hvis det ikke er endringer som må tas hensyn til, oppdateres heller ikke tråden. Så at oppsettet ikke skal være uoppdatert i en hel uke, er mer riktig. Det ble likevel litt kronglete å få med i tittelen. Og ja, jeg har ikke umiddelbare planer om å avslutte tråden, selv om det naturligvis må skje en eller annen gang når jeg har fått nok. ok, tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 I utgangspunktet passe dyrt ja. Får se hvordan testene slår an, hvor låst man er i forhold til overklokking, og om prisene endrer seg mot lansering. Bare overklokking på K-modellene. Ellers er det maks mulig å overklokke ca. 5% fordi en hel drøss frekvenser vil rase opp parallelt og gjøre systemet ustabilt hvis man forsøker å øke busfrekvensen. Av prisene som har lekket ser det imidlertid ut som om K-modellene bare vil koste 2-300 kr mer enn standardmodellene. De overklokker meget bra og vil være gode kjøp hvis man: 1) kan overklokke og 2) vil ha Intel. Det er jo ikke dyrt hvis i5 2400 yter bedre enn X6 1090T og i7 950 til lavere pris, men det er dyrt i forhold til prisnivået til komponentene i Black Refinery. Uansett vil den prisene først finne sitt naturlige leie når Bulldozer kommer. Blir nok en liten prisjustering fra Intel da... Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Takk for opplysningen! Jeg visste fra før at K-prosessorene var de modellene som ville la seg overklokke best, men har ventet på anmeldelser for å finne ut hvor begrenset faktisk de uten vil være med tanke på dette. Nå er det jo slik at disse klokkes relativt høyt i utgangspunktet (3,1 GHz på i5 2400), så det gjenstår bare å se (for meg iallefall, det er tydelig at noen har fått tak i opplysninger!) hvor den legger seg i forhold til f. eks. Phenom II X4 955 BE. Lenke til kommentar
Stegz Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Fantastisk bra tråd! Har bestemt meg for å kjøpe den og har et par spørsmål. Har fått med meg at Sandy Bridge er like rundt hjørnet og lurer på om det er verdt å vente. Tror dere det vil gi noen merkbar forskjell til hverdagsbruk og spilling? Det er vel grafikkortet som oftest er flaskehalsen ved spilling? Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Vent med å kjøpe til Sandy Bridge kommer i butikkene. Det er svært kort tid til de kommer, og enten du vil ha et Sandy Bridge-system eller noe annet lønner det seg å vente noen få uker. Det vil garantert påvirke prisene. Sandy brigde er produsert på 32nm og vil være kjøligere enn firekjernene du får i dag (som er produsert på 45nm). De vil gjennomsnittlig gi 25% mer ytelse på samme frekvens i forhold til nåværende intelprosessorer. AMD vil garantert senke prisene når Sandy bridge er i butikkene. @Agentspoon: Prosessorene har også forbedret turbo boost. Core i5 2400 går opp til 3,4ghz. Personlig venter jeg med innkjøp til AMD Bulldozer kommer, og hvis ikke de er vellykkede så venter jeg enda lenger til Intel slipper 6 el. 8 kjerner til normale priser. Har en core 2 firekjerne klokket opp til 3,6ghz og det holder lenge ennå for mitt bruk. Jeg har en tråd her hvor jeg poster nyheter om både Bulldozer og Sandy bridge for de som er interessert: http://www.diskusjon...ic=1248333&st=0 Endret 29. desember 2010 av Kaaz Lenke til kommentar
pxK Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Så akkurat nå, og i januar mnd. Er det best å utsette å kjøpe en ny pc? Evt ja, til når må jeg vente? Evt nei, hva er forskjellen mellom i7 og i5 bortsett fra socket og pris. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Dess lengre du venter dess mer får du for penga. Sånn er det alltid, og en må derfor kjøpe når en trenger det og ellers ikke ergre seg så mye over hva en går glipp av ved å la være å vente. Akkurat nå er det litt spesielt at vi står rett foran lanseringen av Sandy bridge, og de fleste gjør derfor godt av å vente i alle fall de knappe 2 ukene før modellene slippes på markedet. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 (endret) Nei, det lønner seg ikke å vente på at prisen går ned. Det lønner seg å kjøpe til nøyaktig riktig tid rett etter en krymping av produksjonsteknikk og kun hvis behovet er til stede. Det som kommer nå av Sandy Bridge er low end og erstatter ingen av dagens produkter rent ytelsesmessig. De som kjøper første runde Sandy Bridge blir sittende igjen som idioter rett etterpå når 22nm kommer. Det er alt for sent å hoppe på 32nm-karusellen nå med mindre man ikke har noe utstyr fra før. De smarteste var antakelig de som kjøpte i5 760 da den var på tilbud til under 1000 kr. For prosessorer er det beste kjøpspunktet som regel TICK (rett etter krymping av produksjonsteknikken) fordi det mest sannsynlig ikke vill komme noe banebrytende før neste krymping. Det blir akkurat det samme som at de som var først til møllen og kjøpte HD5870 fikk mange måneder med grei ytelse pga det som er kommet etter kun er minimale og nermest ubetydelige oppgraderinger. De som ble sittende på gjerdet (les: gjør innkjøp nå) vil oppleve at ytelsen skyter i taket rett etter de har investert pga overgang til 28nm. Hvis man er flink med å tidsberegne innkjøpene kan man få igjen 33-50% av kjøpsprisen for sitt brukte utstyr. Derfor får man både bedre gjennomsnittsytelse over tid og mer ytelse per krone enn om man alltid venter på "the next thing". Spesielt om man blir lurt til å tro at å kjøpe andre generasjon etter krymping av produksjonsteknikk er det neste og et godt kjøp. GTX 580 og 69XX kan regnes som kort av 2 generasjon på sin produksjonsteknikk og det eneste som skjer er at 28nm lanseres og så er kortene utrangert 3-6 måneder etter innkjøp mens de som kjøpte 5870 / GTX 480 med en gang det kom ikke bare har hatt glede av kortene i mange måneder men også sitter godt igjen etter at de har solgt kortet på bruktmarkedet. EDIT: Det kan godt være at det lønner seg å vente de 2 ukene i dette tilfellet, men i praksis så er det for sent å kjøpe både i5 760 og førstkommende Sandy Bridge. i5 760 fordi det er for lenge etter lansering og Sandy Bridge fordi det er for kort tid før neste krymping av produksjonsteknikk. Unntaket er for de som ikke har noe PC overhodet og ikke kan vente på 22nm. Å kjøpe første Sandy Bridge er som å bom-hoppe midt mellom 2 steiner, da går man i vannet. Endret 31. desember 2010 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Der er jeg litt uenig. Hvis du ser på det isolert sett, er det en helt kurant oppgradering. To uker, og man får litt bedre ytelse samt støtte for ny sokkel. Jeg kan ikke unnlate å velge Sandy Bridge når den først er ute kun ettersom prosessorene er et "mellomledd" i den store sammenheng. Der og da er det disse som regjerer og vil være førstevalget med mindre noe spesielt inntreffer. Intel Core i5 760 er jo basert på 45nm teknologi, så for arvtakeren i dette tilfellet vil det være en forminskning uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå