Agentspoon Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Det kan du ikke! Det er snakk om to forskjellige sokler for to forskjellige merker. P7P55D er P55, og passer til noen Intel-prosessorer. Det hovedkortet som er valgt i Black Refinery er av typen AM3 og passer til den valgte AMD-prosessoren. Var derfor jeg sa at du måtte bytte hovedkort for å bytte prosessormerke, ikke annet. Beklager forvirrelsen. Endret 16. desember 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
desire_Z Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Oh... Jaja, det blir en stund til jeg skifter, så jeg kjøper den pc'en din Lenke til kommentar
Niram Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Da har jeg endelig fått tak i litt ca$h, så nå nærmer det seg for alvor bestilling av systemet! Har bare noen ytterligere spørsmål angående oppsettet. Er av typen som liker å sjekke "alt" før jeg bestiller meg relativt dyre ting, så vil ikke forhaste meg. Beklager noen "dumme" spørsmål, men har vært veldig på mac/laptop i det siste, og er dermed ikke helt oppdatert på hardware-fronten i forhold til hva jeg var før. 1. Hvordan er AMD rangert i dag i forhold til i5/i7? Da tenker jeg primært spillytelse. 2. Er det noen praktisk forskjell på 768mb og 1gb versjonen av skjermkortet? Kommer til å spille i 1920x1200 på en 24" BenQ skjerm. 3. <vanskelig spm> Hvor lenge tror du systemet vil "henge med"? Igjen i forhold til nye spill som ankommer markedet. 4. Hvordan vurderer du systemet opp mot kommende sandy bridge? Vil det være merkbart bedre, vet man noe om det? 5. Er dette det beste man får for drøyt 7000 kroner? Jeg kommer ikke til å bevege meg et øre over 8000, har brent meg på det når jeg har kjøpt PC før. Min oppfatning er at jeg kan bli "like fornøyd" med en maskin til 7-8000 som en til 10-12. Tusen takk for alt du gjør for oss Agentspoon, gull verdt! Endret 17. desember 2010 av NiRaM Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Hadde skrevet en god ministil som svar, men presterte på elegant vis å trykke backspace og fyke ut av siden. Typisk! Jeg har lite tid da jeg forbereder meg på å reise, og kommer ikke tilbake før søndagen. Håper det går greit å vente såpass. Beklager. 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hadde skrevet en god ministil som svar, men presterte på elegant vis å trykke backspace og fyke ut av siden. Typisk! Jeg har lite tid da jeg forbereder meg på å reise, og kommer ikke tilbake før søndagen. Håper det går greit å vente såpass. Beklager. Åå, det var synd. Men ingenting å gjøre med det! Du får bruke word neste gang Jeg klarer å vente til søndag jeg vet du, hadde nok ikke bestilt før uansett. God tur! Lenke til kommentar
desire_Z Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Har litt lyst på 2 geforce gtx 460, men det står at den har SLI og ikke crossfire. Så hvor får man tak i SLI, og hva er det jeg ser etter? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Kan prøve å snike meg til en kjapp pause og svare enda kjappere! 1 - Det varierer fra spill til spill. Noen bruker prosessoren i større grad enn andre, selv om det alltid er skjermkortet som dominerer. Det finnes neppe noe slikt som et ikke kompatibelt spill, men det merkes av og til at Intel har et fortrinn som skiller seg ut fra den vanlige ytelsen. For mange spill er forskjellen ubetydelig (1-2FPS), mens andre kan ha så mye som 10FPS forskjell (eller enda mer hvis man har skyhøye tall som over 100FPS, men da takler ofte begge prosessorene spillet uansett med god margin, eks. 140 vs 80 FPS). Generelt er også i5 760 kjappere, men ikke sånn at du vil legge merke til det dersom du ikke stiller dem side ved side. Ved å overklokke X4 955, møter den ytelsen og mere til 2 - Noen få FPS forskjell vil det være på den oppløsningen, men DirectCU utgaven er marginalt kjappere enn referansekortet og kan overklokkes enda lenger ved behov. 3 - Vanskelig å si. GTX 460 sliter allerede litt med å møte de ytterste kravene til de tyngste nye spillene hvis man skal ha alt på maks. Dersom man er villig til å inngå noen få kompromisser ved å stille ned på enkelte grafikkinnstillinger, vil også mange spill i fremtiden kunne spilles bra. Man kan forlenge prosessen ved å kjøpe et langt dyrere skjermkort, men ikke med så mye. Den holder i hvert fall et par år, selv om det gjerne høres lite ut. Tenk bare på de aktuelle modellene vi hadde på markedet for et par år siden, og da vil du nok se at selv dagens billigkort nesten kan matche ganske heftige rigger på den tiden. Slik tror jeg det vil fortsette å være. I den sammenheng gir GTX 460 desidert mest verdi for pengene blant de kortene som virkelig duger til spill. Den er først og fremst beregnet på dagens titler dog, det er greit å poengtere. 4 - Med Sandy Bridge forventer jeg nokså drastiske inngrep i oppsettet. Fra det vi har sett av de få ytelsestestene på nettet, blir det en real oppgradering. 5 - JA! Jeg er like opptatt av detaljer som deg, og Black Refinery har hatt massevis av tid til å poleres med komponenter som både scorer bra individuelt og matcher hverandre på best mulig måte. Oppsettet ble oppdatert for et par dager siden, og er dermed høyaktuelt (det vil det være så lenge tråden er i drift). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Har litt lyst på 2 geforce gtx 460, men det står at den har SLI og ikke crossfire. Så hvor får man tak i SLI, og hva er det jeg ser etter? SLI er nvidia's svar på Crossfire i praksis, omtrent det samme, selv om en GPU guru kommer sikkert til å flame meg nå med masse detaljer på forskjellen ^^ Har du ikke et GTX 460 fra før ville jeg heller startet med et dyrere skjermkort, f.eks. gtx570. SLI/Crossfire har ofte dårlige kompabilitet i spill (wow f.eks.), støyer mer, mer varme, høyere strømforbruk (depends) og har generelt en del mer driver problem. Hvordan får du tak i SLI? Da må du hovedsaklig ha et intel hovedkort med støtte for SLi, finnes foreløpig bare et AMD hovedkort med støtte for SLI (som ikke er helt utdatert): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593868 Endret 17. desember 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Denne tråden her er jo bare genial, og gull verdt! Lurer på om du velger komponenter med hensyn på at de bør klokkes ved innkjøp? Jeg har ikke noe erfaring med klokking, men har forstått at disse Black Edtidion versjonene skal være barnemat å klokke, selv for en amatør? Bør jeg rote litt med skjermkortet i samme sleng? Skal øyeblikkelig kjøpt ny pc, og da er det godt å at noen har tatt seg tid til å sette sammen et nøye planlagt oppsett. Faller på denne med en feeling på at jeg gjør et sikkert kjøp! Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Alle prosessorer kan overklokkes noe, men med en kjøler fra en tredjepartsprodusent (her Corsair) får man bedre temperaturer og dermed et bedre utgangspunkt. Nå er ikke resten av maskinen lagt opp til å være den ultimate klokkeren, med støyisolering prioritert framfor luftstrømning, men det er likevel absolutt enkelt å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Har du store intensjoner om å overklokke, kan jo det tidligere anbefalt Cooler Master kabinettet være et alternativ: http://www.dustinhome.no/pd_5010375743.aspx Her gjelder det med mer luftstrøm til fordel for lite støyisolering. Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Må jeg kjøpe med noe bracket til SSD? I og med at jeg har XP på den gamle pc'en lurer jeg på hvilket operativsystem jeg bør kjøpe? Det er best å kjøpe å kjøpe operativsystemet ikke sant? Hva ville du ha byttet ut om du ikke hadde prioriter støy og strømforbruk? Endret 18. desember 2010 av dinosauren Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Må jeg kjøpe med noe bracket til SSD? I og med at jeg har XP på den gamle pc'en lurer jeg på hvilket operativsystem jeg bør kjøpe? Det er best å kjøpe å kjøpe operativsystemet ikke sant? Hva ville du ha byttet ut om du ikke hadde prioriter støy og strømforbruk? Du behøver ikke å kjøpe brackett for å montere SSD. Jeg anbefaler deg å gå til anskaffelse av WIN7 til dette oppsettet. Hvilken metode du velger er for ansaffelse av WIN7 ikke interessant.. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Får man plass til feks. et 5970 i Fractal Design Define R3,og er det kjøling nok til tung overklokking?er sugen på et til htpc. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Dinosauren: Windows 7 Home Premium 64-Bit er å anbefale. Ser absolutt helst at du kjøper lisens. Dersom jeg ikke hadde prioritet støy, hadde jeg vurdert Cooler Master CM 690 II som kabinett. Dudeson: Jeg mener ganske bestemt å huske at HD 5870 er det lengste som passer i Fractal Design Define R3. Lenke til kommentar
desire_Z Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Har tenkt å kjøpe det meste hos DH men de mangler X4 955 så den kjøper jeg hos teknikmagasinet. Det er bare det at den har vifte, og på din liste ser det ut som jeg ikke trenger den. Er det noe jeg kan droppe på din liste da, eller er det greit med en ekstra vifte? Sorry, sikkert litt dumt spørsmål... Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Prosessoren er faktisk på lager. Bare gå inn på DustinHome og sjekk. Det er Prisguiden som er dårlig oppdatert, og dermed viser feil status. Alle prosessorer kommer med en såkalt stock vifte. De fleste foretrekker likevel å bytte ut denne med en egen vifte fra en tredjepartsleverandør, fordi disse har et atskillig mer behagelig støynivå og kjøler i tillegg betydelig bedre. Det er altså ikke noe du trenger å ta hensyn til. Lenke til kommentar
desire_Z Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Takker, kan ikke vente til den pc'en står klar for bygging Fortsett med det gode arbeidet, tror en god del trenger hjelp med pc bygging Lenke til kommentar
kaian Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hei, først en takk til Agentspoon for en flott tråd. Jeg pekte hit da de unge skulle ha en ny pc og de var godt fornøyd, så jeg endte med å bestille en selv, -min første stasjonære på 12 år Oppsettet ble litt justert mens jeg fylte handlevognen, dels pga lagersituasjon hos Dustin sist onsdag: Fractal Design Miditower Define R3 Black ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX AMD Phenom II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 Corsair 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB) OCZ Vertex 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 WD Caviar Green 1TB SATA/300 64MB Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB OCZ Modxstream pro 600 WATT PSU Samsung DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK Dell U2311H Ultrasharp 23" Wide TFT (I tillegg klarte jeg ved en inkurie å velge feil prosessorkjøler, så inntil videre bruker jeg den som fulgte med prosessoren) Men, jeg trenger hjelp med feilsøking, -systemet fungerer ikke og jeg finner ikke ut hvorfor. Jeg har verifisert at skjermen fungerer mot annen pc Når jeg slår på strømmen så starter alle vifter, men det skjer ingenting på skjermen (har forsøkt å sette skjerm i både auto-select og i dvi-d modus) LED for minne på hovedkortet lyser ikke, så jeg antar at ram er ok Ingen varsel-lyd forteller om andre systemfeil (har koblet kabinettkabel merket HD Audio til HK-kontakt merket AAFP Har forsøkt både Ubuntu og Windows XP oppstarts-cd'er Et ekstrasymptom: - når pc'n er slått på burde jeg kunne avslutte ved å holde strømknappen inne i fire sekunder, men jeg kan holde den inne akkurat så lenge jeg vil uten at noe skjer. PC'n reagerer heller ikke på reset-knappen. Eneste som slår av pc'n er powerknappen på psu. Jeg har gått nøye gjennom og sjekket alle tilkoblinger og mener de er korrekte og at de sitter godt. Er det noen som har forslag til ting å prøve for å få feilsøkt dette? Hvordan finner jeg ut om det er hovedkortet eller skjermkortet som er problemet (eller OM det er et av dem?)? Og, er dette rett sted, eller skal jeg opprette en tråd et annet sted? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 At jeg velger de i utgangspunktet kompatible komponentene, medbringer dessverre ingen garanti om at varer ikke kan være defekter (eller eventuelt at utføringen av byggingen har gått galt). Det virker som om du har ganske grei kontroll på datamaskiner og hvordan de fungerer, så jeg ville anbefalt deg å opprette en ny tråd i forumdelen "Maskinen fungerer ikke". Hadde jeg visst umiddelbart hva som var galt, ville jeg naturligvis svart, men her faller nok mine kunnskaper for kort. Beklager det inntrufne og lykke til med feilsøkingen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå