Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Archeron:

 

Kan du ikke bruke Ultra-Low-Noise Adaptor som er bundlet med kjøleren? Det skal gå fint å finne et forhold mellom lavt støynivå og tilstrekkelig kjøling slik at det ikke gjør noe at du ikke får justert hastigheten underveis.

 

Hvis du har Fractal Design R3 og ikke har byttet de medfølgende viftene som har høyere RPM enn de som selges separat er viftene godt hørbare. Kan jo være du har fått justert ned hastigheten.

 

Kan det tenkes at CPU-FAN-header er styrt til å alltid kjøre på maks?

Isåfall må du disable dette i advanced settings i programvare eller i BIOS.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hva er gjeldende råd ift kabinettvifter på R3? Jeg hører kabinettviftene litt for godt. Tror det skal være mulig å styre RPM via hk, men har ikke funnet ut av det.

 

Edit; Ja, jeg har vært i BIOS. Har også prøvd et tredjepartsprogram som skulle styre det, uten at det gav noen effekt.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Hva er gjeldende råd ift kabinettvifter på R3? Jeg hører kabinettviftene litt for godt. Tror det skal være mulig å styre RPM via hk, men har ikke funnet ut av det.

 

Edit; Ja, jeg har vært i BIOS. Har også prøvd et tredjepartsprogram som skulle styre det, uten at det gav noen effekt.

 

Viftekontrollern som følger med R3?

Lenke til kommentar

Kontrolleren som fulgte med mitt R3 var dårlig loddet og rusten, og det i tillegg til å være idiotisk. Ett potmeter på tre vifter? FFFFFFFF

 

trygvan: Jeg har følgende oppsett (klikk på bildet av maskinen), Fractal-viftene står som innsug i front. Jeg hører luftsuset fra dem. Skal du ha noe mer lydløst, får du enten ty til viftekontrollere eller nye vifter. Til det duger sånn sett viftekontrolleren som fulgte med kabinettet, med mindre din også er loddet med blåselampe og pakket i saltvann.

 

Du får bakmonterte viftekontrollere med flere potmeter til få kroner fra f.eks eBay eller kinesiske nettsjapper á la DealExtreme/FocalPrice/Buyincoins. Jeg har denne i filserveren min og denne i en CM Stacker. Frontmonterte viftekontrollere er litt leie i kabinett med dører, så klart. Du kan alltids montere dem feil vei, men det er veldig upraktisk. Du får helt flate frontpanel, men de koster vanligvis litt mer.

Lenke til kommentar

Archeron:

 

Kan du ikke bruke Ultra-Low-Noise Adaptor som er bundlet med kjøleren? Det skal gå fint å finne et forhold mellom lavt støynivå og tilstrekkelig kjøling slik at det ikke gjør noe at du ikke får justert hastigheten underveis.

 

Hvis du har Fractal Design R3 og ikke har byttet de medfølgende viftene som har høyere RPM enn de som selges separat er viftene godt hørbare. Kan jo være du har fått justert ned hastigheten.

 

Kan det tenkes at CPU-FAN-header er styrt til å alltid kjøre på maks?

Isåfall må du disable dette i advanced settings i programvare eller i BIOS.

 

jeg har montert ULNA-adapteren og kjøleren går forsåvidt stille nok. men det er ikke så lett å "finne et forhold" mellom lav støy og nok kjøling, da jeg i realiteten bare har to valg - fort og sakte. jeg beholder den enn så lenge, men jeg liker at slike ting funker som de skal! er passe irritert på Asus for at man ikke finner svar på et så elementært spørsmål på noen annen måte enn å maile dem. hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg jo enten kjøpt et annet mb eller en annen kjøler.

 

jeg har lett BIOS rundt, men finner ingenting for å endre på dette. og det stemmer forsåvidt overens med det Asus kundeservice sier, at man kun kan regulere hastighet på PWM.

Lenke til kommentar

Jeg har kun mulighet til å regulere 3 vifter gjennom hovedkortet og av de får jeg kun styrt 2. Da sitter jeg igjen med 2-3 vifter som bråker litt mer enn ønskelig.

 

Jeg blir muligens nødt til å kjøpe en viftekontroller. Jeg kunne bytte om til en løsning som lar meg styre 5 vifter gjennom 1 PWM-signal. Problemet er at flere av viftene i kabinettet er > 120mm mens de PWM-viftene jeg ønsker kun går opp til 120mm.

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med i denne tråden lenge nå og siklet etter Black Refinery. Den er alt jeg ønsker i en PC: maks ytelse for penga. Nå har jeg venta på oppdateringer i noen uker for jeg har bestemt meg for å kjøpe tilsvarende. I den forbindelse har jeg ønske om å finne de delene jeg trenger hos en lokal forhandler i Trondheim (Amentio, Mamoz, kanskje flere?), men ikke alt i lista finnes der. Jeg regner likevel med at de har deler som er tilsvarende i ytelse og kanskje pris, så jeg kunne tenkt med hjelp til å finne disse delene. :)

 

For å ikke "kuppe" denne tråden har jeg opprettet en egen: PC basert på Black Refinery, der jeg ber om hjelp. Om noen har noe å bidra med setter jeg pris på om dere kan svare der. :)

 

Takk til Agentspoon som har laget dette flotte oppsettet.

Lenke til kommentar

Jeg sliter for øyeblikket med å oppdatere førsteinnlegget. Det står at "Du må skrive inn en post" når jeg forsøker å lagre endringene. Er det noen som har opplevd det samme? Har skjedd et par ganger med meg nå, og fellestrekket for hendelsene er at det er lange innlegg med mye tekstformatering i.

 

Som en liten notis er det ikke umiddelbart behov for store endringer. Jeg skulle gjerne lagt til et share-1.png-ikon bak minnet, fordi Prisguiden linker til feil produkt hos Dustin. Hadde også lyst til å skifte til AMD Phenom II X4 955 etter revurdering og marginal endring i priskurser. Til sist kan jeg noe sent informere om at Intel har satt ned prisene på sine SSD'er, og at dette gir positivt utslag på modellen i Black Refinery, "Intel X25-V 40GB".

 

Ellers venter vi på både Intel X25 G3 og lanseringen av AMD Radeon HD 6950 (selv om prisnivået kanskje blir i overkant heftig for Black Refinery, kan det presse resten av markedet). smile.gif

Lenke til kommentar

Er 40GB optimalt til en systemdisk? Selv er jeg skremmende nær brukte 40GB etter under en mnd med WIN7.

Jeg har installert endel småprogrammer på samme partisjon som systemdisken, noe som egentlig ikke er nødvendig på HDD. På en SSD derimot tror jeg det er smart å installere bruksprogrammer på systemdisken.

 

Selv har jeg vært mange ganger i den posisjon at systemdisken er for liten, og det er ganske kjedelig.

Lenke til kommentar

Siterer GullLars sin egen utredning på dette.

 

Windows 7 Ultimate 64-bit fresh install tar 13,8GB. Med alle oppdateringer og norsk språkpakke blir det rundt 14,5GB.

Pagefile ligger rundt 8-12GB som standard på de fleste maskiner, deaktiver den eller reduser til 1-2GB for å spare mye plass.

Bærbare har hibernate fil like stor som RAM, deaktiver hibernation og spar like mye plass som du har RAM.

På toppen av de ca 14-15GB som windows med oppdateringer og drivere tar har jeg rundt 4-5GB programmer, CS:S, og et par andre LAN spill for til sammen 2-3GB.

Jeg har også Spotify (betal versjon) med 1GB lokal cache for et par spillelister.

EDIT: Systemgjenoppretning er redusert til ca 1GB for å kunne ha 2-3 restore punkter.

 

Det er ikke noe problem å få plass til en helt vanlig windows 7 installasjon på en 32GB SSD. Det er også 32GB SSDer jeg har puttet i maskinene til foreldrene mine (mediaPC og en mer kontor-PC), og de har alltid 5-8GB ledig plass på C:

 

Mange gode tips. Elsker fyren!new_woot.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nok kjøling i pakken som er satt sammen her? Vil det være nødvendig med flere vifter om man for eksempel fyller opp med ekstra harddisker?

 

Og hva tenker dere om "CORSAIR H50 LIQUID COOLING"? Vil den gi en fordel når det gjelder lydnivå/kjøling?

 

 

Kristian

 

Jeg sitter nå med samme kabinett, men med et 1GB GTX460, mer RAM og en i7 prosessor. Jeg kjøpte med to ekstra Noctua 140mm vifter og en Noctua NH-D14 kjøler for å få det kaldt og godt inni her. Akkurat nå har bruker jeg nesten ingenting av den kjølerkapasiteten jeg har, da jeg koblet ut det meste for å finne ut hvilke komponenter som bråket. Jeg kjører Noctua cpu-kjøleren på halv speed rett opp og ut på toppen, det samme med ei av 140mm-viftene som går rett ut opp på halv fart. Jeg har egentlig 2x 140mm på toppen, pluss de to medfølgende 120mm der en tar inn luft fra fronten fordi harddisken og en i bunnen og blåser den nye lufta rett opp over hovedkortet, gjennom cpu-kjøleren som blåser videre rett opp gjennom de 2x 140mm og ut.

 

Jeg har ikke overklokket cpu enda, men med prime95 og 100% cpu-belastning ligger jeg nå på 58 grader cpu og 34 grader system. Idle ligger jeg nå på ca 35-36 grader CPU. Så kabinettet funker ganske bra der. Men er du i tvil, kjøp med et par ekstra vifter på 140mm, så har du mye å gå på.

Lenke til kommentar

Er det nok kjøling i pakken som er satt sammen her? Vil det være nødvendig med flere vifter om man for eksempel fyller opp med ekstra harddisker?

 

Og hva tenker dere om "CORSAIR H50 LIQUID COOLING"? Vil den gi en fordel når det gjelder lydnivå/kjøling?

 

 

Kristian

Det er absolutt nok kjøling slik som det er. Ekstra vifter vil jeg kun foreslå hvis man skal overklokke høyt, men da er Cooler Master CM 690 II i utgangspunktet et bedre kabinett.

 

Corsair H50 kjøler ikke på høyde med de beste luftkjølerne, men drar litt i fra Cooler Master Hyper 212+ i ytelse. Støynivået er ikke særlig lavt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...