Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

 

Fractal Tesla 550W er utsolgt akkurat nå, men DustinHome pleier å være nøyaktige med statusene, så siden den sier at den ankommer om 1-3 dager, velger jeg å stole på det. Er fortsatt mulig å bestille varen. :)

 

Hovedkortet er også utsolgt nå, men det står 1 - 3 dager der også. Jeg stolte på at det stemte når jeg bestillte. Men om det tar noe over 3 dager så er det ikke krise heller :p

 

Edit: Hovedkortet er på lager igjen nå :)

Endret av ::PK::
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har en del å si for meg som bruker fraps og ellers vil ha jevn flyt i rammene. Greit at mikrohakkingen kan være uproblematisk, men den kan variere for hver gang man starter en applikasjon eller PC.

 

Mine bekjente har topprigger med vannkjøling og 3xSLI, jeg må innrømme det frister veldig å ha det samme.

Siden jeg verken har 30" skjerm, konkurerer i benchmarking eller spiller dårlige konsollporter så er 1x GPU den beste løsningen for meg. Kunne godt kjøpt 3xSLI men jeg liker ikke tanken på å dra 700W mer enn nødvendig eller risikere mikrohakking + lag i spill som når 60FPS med étt kort.

 

ATI-kortene har vist seg å yte betydelig dårligere til StarCraft II og jeg skal ikke ha noen storsatsning på skjermkort til 28nm, derfor falt valget på 480 AMP!

 

Ser ikke problemet med å kjøpe étt toppkort nå så lenge det dekker behovet. Selv om Northern/Southern Island kommer snart så må det innfri ytelsesforventningene og det kan det ta måneder etter lansering før noen lanserer en versjon med støyvennlig kjøling eller at det kommer på lager hos butikk. Mange av de bedre kortene som ble lansert i vår/sommer er fremdeles ikke på lager 2-3 måneder etter lansering. Hvis man kommer over et godt tilbud kan det være like greit å slå til fremfor å vente på grønnere gress.

Lenke til kommentar

Når du slår sammen ekstra priskostnader for bedre PSU og et bedre egnet hovedkort for SLI/Crossfire kontra et billigere shovedmkort og et topp skjermkort, er jeg ikke sikker på at et SLI/Crossfire oppsett vil ha noe nevneverdig fordel i pris/ytelse.

 

Jeg er som Badcat, og foretrekker helt klart et enkelt topp skjermkort ovenfor de potensielle problemene og ujevn skalering SLI/Crossfire kan ha. I tillegg så var driverene for å optimalisere Crossfire for ATI 5800 serien svært sent ute i forhold til drivere for single GPU. Med mindre du har ekstreme behov, ser jeg ingen poeng i å kjøpe et SLI/Crossfire oppsett.

 

Ellers er Dustinhome helt klinkende klart det beste valget av nettbutikk.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

No er maskina ferdigbygd og klar for litt software, men har eit lite spørsmål om kabinettet, R3 det er snakk om altså. Det blå lyset oppe i midten frampå, kvar pluggar eg i dette? Det er nemleg berre ei ledning der som eg kan sette på ein pin. Der er to ledningar, men den andre er laus og har ikkje sånn svart ting som eg kan sette på pinnen. Skal det vere slik? I følge manualen til HK ser det ut til at eg må ha både ein pluss og ein minus, altså feste det til to pinnar. Manglar eg rett og slett ein sånn svart ting på den eine ledninga eller har eg berre satt den på feil plass?

 

Håpar nokon klarer å skjønne kva eg meiner her :p

 

Skal skrive ein liten review av maskina etter litt bruk og testing :)

 

Edit:

Lite tilleggsspørsmål. Har ingen erfaring med SSD før, er det noko eg må gjere spesielt med denne under installeringa? Noko eg må gjere for å få utnytta den mest mogleg?

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Det har en del å si for meg som bruker fraps og ellers vil ha jevn flyt i rammene. Greit at mikrohakkingen kan være uproblematisk, men den kan variere for hver gang man starter en applikasjon eller PC.

 

Jada, jeg bagatelliserer ikke mikrohakking. Jeg synes bare det er dumt å fraråde kjøp av ett GTX460 på grunn av mikrohakking i SLi.

 

 

Ser ikke problemet med å kjøpe étt toppkort nå så lenge det dekker behovet. Selv om Northern/Southern Island kommer snart så må det innfri ytelsesforventningene og det kan det ta måneder etter lansering før noen lanserer en versjon med støyvennlig kjøling eller at det kommer på lager hos butikk. Mange av de bedre kortene som ble lansert i vår/sommer er fremdeles ikke på lager 2-3 måneder etter lansering. Hvis man kommer over et godt tilbud kan det være like greit å slå til fremfor å vente på grønnere gress.

 

Jeg skrev ikke at toppkortkjøp er et problem generelt, tidsperspektivet her er kun 1-2 måneder før HD6x00 slippes. Da vil HD5-serien forhåpentligvis gå nedover i pris, som igjen vil utløse prisfall i nVidias produkter. Støysvak kjøling og GF100 er vel ikke akkurat noe som går hånd i hånd.

 

 

 

No er maskina ferdigbygd og klar for litt software, men har eit lite spørsmål om kabinettet, R3 det er snakk om altså. Det blå lyset oppe i midten frampå, kvar pluggar eg i dette? Det er nemleg berre ei ledning der som eg kan sette på ein pin. Der er to ledningar, men den andre er laus og har ikkje sånn svart ting som eg kan sette på pinnen. Skal det vere slik? I følge manualen til HK ser det ut til at eg må ha både ein pluss og ein minus, altså feste det til to pinnar. Manglar eg rett og slett ein sånn svart ting på den eine ledninga eller har eg berre satt den på feil plass?

[...]

 

POWER LED eller PWR LED. Den er splittet i enden, rett og slett fordi noen hovedkort har begge tilkoblingspinnene ved siden av hverandre, mens det nye er å ha en "død pinne"(som ikke har noen funksjon utover å separere PWR LED-pinnene) mellom disse. Pluss-lederen skal øverst ytterst (hjørnepinnen), hvis jeg ikke husker feil. Grønn og hvit er standardfargene. Samle sammen alle lederene fra frontpanelet og ta et bilde hvis du fortsatt er usikker. Det er ikke umulig at selve plasttingen har ramlet av.

 

 

 

Lite tilleggsspørsmål. Har ingen erfaring med SSD før, er det noko eg må gjere spesielt med denne under installeringa? Noko eg må gjere for å få utnytta den mest mogleg?

 

Sette SATA som AHCI og ta en titt i SSD-tråden. Her er et innlegg fra BAT (jeg har bare rettet feilstaving av tweak):

 

Lenke til kommentar

Étt 460 er flott men det er altså tregere enn de beste i forige generasjon så det er ikke aktuelt for alle.

 

"Støysvak kjøling og GF100 er vel ikke akkurat noe som går hånd i hånd."

 

Kanskje du skal sjekke realitetene før du kommer med tomme påstander. Transistorene i GF100-chipem lekker ikke så mye ved god kjøling, derfor er det mulig å senke temperaturen betydelig som en synergieffekt. Det optimale er selvsagt vannkjøling der det er mulig å oppnå svært gode temperaturer. Produksjonen av GF100 floppet i forhold til hva som var tenkt. Det ble dårlige yields og flere av transistorene i chipen virker ikke med mindre driftspenningen økes over hva som var beregnet, som medfører økt temperatur og lekkasje i transistorene som gir ytterligere økt temperatur. Referansekjøleren gir temperaturer helt oppe i 95 grader, men det er ikke nødvendig.

 

Skjermkortmarkedet er hull i hodet da ytelsen per krone kommer først på bekostning av at kort blir levert med en bråkete og lite effektiv referansekjøling som ikke hører hjemme noe sted.

Når kortene begynner å koste 3-4000,- kunne de godt ha laget noen tilleggsmodeller der man kunne velge en annen kjøler mot en tusenkrone ekstra. Jeg vet at noen fabrikat gjør det, men det er for lite utbredt. Støy kan ødelegge helsen og livskvaliteten. Det er ikke verd å spare penger i bytte for støy. Jeg antar at det er mulig å få designet og produsert en effektiv og støysvak kjøler, men den generasjonen som er nå som ikke skjønner at hodesett og nattklubb kan ødelegge hørselen selv etter kun 1 gang er kanskje ikke villig til å betale for redusert støy.

 

Hvis du ser fra 1:00 - 4:00 minutter i denne filmsnutten er støynivået på Zotac 480 AMP! sammenlignet med stock-kjølt 480. Begge kortene er kjørt med 850 MHz på chip og referanse er 700.

 

Det er kanskje ikke 100% representativt for hva man får i resultat hos seg selv, men jeg har i det minste noen forhåpninger om at det skal bli et akseptabelt resultat.

 

Mulig at du tenkte generelt mtp toppkort, men jeg skønner ikke logikken at det er dumt å kjøpe étt godt ytende kort med gode temperaturer og støynivå til 15% rabatt enn å vente 2-5 måneder på å potensielt få kjøpe noe annet.

 

Referansekjølt 480 ville jeg aldri hatt. Jeg har stadig minnene fra da jeg hadde 8800 ULTRA.

 

Legg også merke til at det gode 470-kortet til Gigabyte koster under 2900,- 2x 460 med 800 Chip koster ca 4-4300,-

Man kan godt overklokke de rimeligste kortene til 1400,- men de har ikke kjøleribber på VRM og viften kommer til å gå på 70%

Lenke til kommentar

Tja, nå har jeg bare vært borti referansetypen av GTX480-kjølerene, og de er ikke særlig stille. En virkelighetssjekk på prisjakt.no gir meg 16 kort, hvorav kun 2 ikke bruker denne typen; Zotac AMP og en modell med ferdigmontert vannblokk fra EVGA.

 

Men der ender jeg denne selvforskyldte avsporingen, det er AgentSpoons anbefalingstråd og jeg lar det være opptil ham hva slags skjermkortløsning som er anbefalt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar deg på ordet så påstår du at det er en vanskelig, ja nesten en umulighet å bestille kort med ønsket kjøling / selv montere ønsket kjøling. Det blir det samme som å si at i7-Bloomfield er dårlig fordi den leveres sammen med den elendige boxedkjøleren. Det går an å gå rundt en mur isteden for å stange hodet i den uendelig. Man trenger ikke gjøre en situasjon vanskeligere enn nødvendig.

 

Det kommer ikke til å skje underverker verken for ATI eller NVIDIA før produksjonen er på 28nm. Samme hva man velger å kjøpe mellom nå og 28nm så er det kortsiktig.

Lenke til kommentar

Glad nyhet for 460 GTX.

 

MSi kommer med sin Hawk versjon som har Twin Frozr II kjøling, og skal visstnok være 8.1 dB(a) lavere enn referanse versjonen, og skal i tillegg kunne kjøre på 1000Mhz core clock ut av boksen.

 

Den leveres dog med en 780 core clock da.

 

Uansett syntes jeg det hørtes spennende ut :)

 

EDIT: Hadde R3 kommet med et sidevindu hadde jeg kjøpt det på dagen.

Men da vil man jo ikke få så god lyddempning.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Den er da ikke klokket ned. Referansen er 675 og her er det snakk om 780. MHz Det der derimot ut til at de har glemt å sette på ordentlig minne. Det går jo å an å overklokke, men det har jo sine begrensninger etter de fysiske chipene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ikke glad i modding? :p

 

Ikke det at jeg ikke liker modding, men det koster penger og krever en masse utstyr. Da kan jeg like så godt kjøpe et litt dyrere kabinett :)

 

Satt inn et plexiglass i mitt haf 922, men syntes ikke resultatet ble sånn sinnsykt pent heller :blush:

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

 

POWER LED eller PWR LED. Den er splittet i enden, rett og slett fordi noen hovedkort har begge tilkoblingspinnene ved siden av hverandre, mens det nye er å ha en "død pinne"(som ikke har noen funksjon utover å separere PWR LED-pinnene) mellom disse. Pluss-lederen skal øverst ytterst (hjørnepinnen), hvis jeg ikke husker feil. Grønn og hvit er standardfargene. Samle sammen alle lederene fra frontpanelet og ta et bilde hvis du fortsatt er usikker. Det er ikke umulig at selve plasttingen har ramlet av.

 

Eg har tre svarte ledningar å plugge i frå frontapenelt, kvar med to mindre ledningar inni.

 

"POWER SW" har to ledningar, ei kvit og ei raud, begge i ein slik dobbel plastting.

"RESET SW" har to ledningar, ei kvit og ei svart, igjen i ein slik dobbel plastting.

 

Den tredje svarte ledninga har også ei kvit og ei raud mindre ledning inni seg. Den kvite har ein enkel slik svart plastting der det står "POWER LED-", medan den svarte ikkje har noko slik ende. På den raude berre stikk kobbartrådane ut (eller kva dei no er laga av). Manglar eg her ein slik plastting (har dette eit namn? :p) der det skal stå "POWER LED+" kanskje?

 

Det er ikkje eit stort tap, men det er kjekt når alt fungerar som det skal.

 

Takkar for SSD-tipsa :)

 

Og kvar er reset-knappen på kabinettet? Eg finn berre ein rund knapp frampå, som eg no brukar som power-knapp.

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Den er da ikke klokket ned. Referansen er 675 og her er det snakk om 780. MHz Det der derimot ut til at de har glemt å sette på ordentlig minne. Det går jo å an å overklokke, men det har jo sine begrensninger etter de fysiske chipene.

 

Elsker å skyte meg selv i leggen av og til. :)

 

Akkurat nå ville jeg anbefalt Crucial RealSSD C300 64GB for SSD. Men den virkelige anbefalingen er fortsatt å vente til Intel X25-M G3.

Lenke til kommentar

Jeg setter fremdeles spørsmål med hovedkortet du har anbefalt.

Pro versjonen gir få fordeler ovenfor 'vanilla' versjonen (-E) med Sata6GB og USB3 som er mer fremtidsrettet.

Pro versjonen gir kanskje bedre muligheter for SLI og overklokking, men nå er ikke dette oppsettet rettet mot hverken SLI eller overklokking (m.t.p. kjøling, minne og PSU).

P7P55D-E vil være et bedre valg for de aller fleste.

 

Jeg kan forresten meddele at vanilla versjonen (P7P55D) overklokker relativt lett opp til 4GHz med i5 750 med en grei kjøler og brukbare minnebrikker.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...