Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare

Anbefalte innlegg

460 er greie kort, men husk at de alene ikke yter bedre enn high end i forrige generasjon og at de maks støtter 2 kort i SLI.

Å tro at det svarer seg å betale ekstra for fabrikklokket eller 1GiB-versjon på en budsjett-rigg er litt som å presse vannet ut av en stein. Man er heldig om man får ytelsesforskjell over feilmarginen på 3%. Om det er verd 2-600kr på stramt budsjett kan diskuteres.

Med mindre man absolutt trenger DX11 får man brukte GTX 260 Core 216 / GTX 285 / HD 4890 for en rimelig penge.

Poenget ditt er forsåvidt gyldig BadCat, men grunnen til at jeg byttet var nettopp fordi DustinHome ikke lenger har 768MB varianten på lager, samtidig som de har kampanje på 1GB modellen som nå koster knapt 50 kroner mer. Jeg hadde vært villig å gått enda litt lenger opp i pris for den oppgraderingen, så skal jammen ikke klage. :)

GTX 460 legger seg meget gunstig an på flere fronter enn bare ytelse kontra pris. Strømforbruk ved idle er usedvanlig lavt i forhold til HD 4890 og tilsvarende, man får gode temperaturer med attpåtil et beskjedent støynivå. At den støtter DX11, har en god del bedre ytelse som konfronterer de nyeste spillkravene, og skalerer ufattelig bra i SLi (har valgt hovedkort som støtter dette), er heller ikke så verst!

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig her. Selv om du får billige brukte kort er det jo heller ingen garanti for at det funker optimalt.

460 GTX må vel ha den beste SLi scalingen i GPU verdens historie hittil og yter helt ekstremt bra sammen.

Selv om du ikke kan ha mer enn to 460 GTX sammen, så vil ikke den målgruppen som vil ha mer enn 2 grafikkort kjøpe et 460 GTX heller. De kjøper det dyreste og drøyeste fordi det er det de vil ha. Så jeg føler det blir et urelevant argument at du kun kan kjøre 2.

460 er bare et utrolig godt kort til en grei penge. Å sammenligne med brukte ting syntes jeg blir feil da det er langt fra alle som er komfortable med å kjøpe brukt.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Den beste egenskapen til GTX 460 er i mine øyne ytelse vs støynivå, men det varierer veldig fra merke til merke. Enkelte fabrikat har droppet varmespreder på VRM-chipene eller til og med gjort besparende endringer i kretskortet. VRM-temperaturen har blitt målt til over 90 grader på enkelte kort. Det er ikke holdtbart med konstant >=70% viftehastighet på enkelte kort.

Det er også vaskelig å navigere ut ifra omtaler fordi de er ikke enstalende. Det blir heller ikke bedre av at diverse fabrikat i tillegg har sendt ut forskellige kort til omtale og retail.

Det er ganske mange sider på enkelte forum om misfornøyde 460-kjøpere som har blitt villedet av reviews som ikke har vært representativt for retail-kortet.

Det er svakheter i designen på minst 5 fabrikat.

Det med brukte kort var at man kan få kjøpt de rimelig av noen som har oppgradert. Det er folk som vil selge veldig billig fremfor at de blir liggende i en skuff til de mister all verdi.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

MSI Cyclone utgaven er blant de bedre, mens Gigabyte sin variant havner ganske i midten, og Zotac er på en måte litt elendig.

Men jeg kan ikke oppfordre folk om å jakte ned bruktkort som en anbefaling. DustinHome selger ikke lenger HD 4890, og det har dessuten kun 9% fordel på ytelse per krone. Den forskjellen synes jeg GTX 460 tar igjen på alle de andre faktorene som mye høyere ytelse, bedre effekt og støtte. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Zotac vanlig er ikke bra nei, men AMP!-versjonen er bra. Gigabyte OC er antageligvis tn av de bedre pga kvaliteten på kretskortet. Windforce-kjøleren til Gigabyte er bra. Spørs litt hva du mener med midten. Frekvensene på minnet og chip er jo ikke det beste på Gigabyte, men det kan man klokke selv. Vet du om Cyclone har VRM-kjøleribbe? Cyclone 1GiB utgaven bråker en del mer enn 768.

Mente ikke at du skal anbefale brukte kort, men at det går an å være observant på at forrige generasjon toppkort yter bedre enn 460 og at det er mulig å gjøre kupp. Hvis man greier få tak i brukte 285 kort så yter de godt i SLI og 2 gode 460-kort koster raskt 4k.

Skuffende Cyclone-kjøler. De burde laget 8-900MHz MSI GTX 460 Twin Frozr II og priset det til 2100 kr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hei!

Super tråd for en som skal bestille seg ny pc, og som har fint lite greie på hvilke komponenter som passer sammen.

Jeg skal ha maskinen plassert i en kjellergang, sammen med alt det andre som er koblet til TV`n.

Den nye PC`n skal også stå permanent koblet til TV`n. (Via HDMI, TV`n er en Sony 40W3000)

Jeg ønsker lyd både på TV`n og stereoanlegget. I dag har jeg ikke mulighet til HDMI inn på forsterkeren, men Coaxial, optisk og RF input som digitale innganger. (HK AVR85)

Er det mulighet for disse lydutgangene på denne maskinen? (Kommer lyden fra grafikkortet eller hovedkortet?)

Ønsker å kline til med en SSD-disk med en gang, til tross for slippet av neste gen til vinteren. Orker ikke å kline med installasjoner osv flere ganger...

Har en Logitech Harmony 900 fjernkontroll, er det mulighet for å styre denne PC`n med denne, via en duppedings?

"Problemet" som jeg trenger hjelp til, er at jeg må handle på Komplett, pga en reklamasjonssak. Når jeg søker opp disse komponentene, får jeg opp flere lignende produkter, og da blir jeg usikker på om jeg velger rett produkt...

Kan noen sette opp en handleliste hos Komplett for meg, slik at alt blir riktig?

Prisen er ikke veldig viktig, men under 10 lapper hadde vært kjekt...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hei!

Super tråd for en som skal bestille seg ny pc, og som har fint lite greie på hvilke komponenter som passer sammen.

Jeg skal ha maskinen plassert i en kjellergang, sammen med alt det andre som er koblet til TV`n.

Den nye PC`n skal også stå permanent koblet til TV`n. (Via HDMI, TV`n er en Sony 40W3000)

Jeg ønsker lyd både på TV`n og stereoanlegget. I dag har jeg ikke mulighet til HDMI inn på forsterkeren, men Coaxial, optisk og RF input som digitale innganger. (HK AVR85)

Er det mulighet for disse lydutgangene på denne maskinen? (Kommer lyden fra grafikkortet eller hovedkortet?)

Ønsker å kline til med en SSD-disk med en gang, til tross for slippet av neste gen til vinteren. Orker ikke å kline med installasjoner osv flere ganger...

Har en Logitech Harmony 900 fjernkontroll, er det mulighet for å styre denne PC`n med denne, via en duppedings?

"Problemet" som jeg trenger hjelp til, er at jeg må handle på Komplett, pga en reklamasjonssak. Når jeg søker opp disse komponentene, får jeg opp flere lignende produkter, og da blir jeg usikker på om jeg velger rett produkt...

Kan noen sette opp en handleliste hos Komplett for meg, slik at alt blir riktig?

Prisen er ikke veldig viktig, men under 10 lapper hadde vært kjekt...

På forhånd takk!

Hadde hvert intressant og vite om du skal bruke pcen til og spille? Eller bare video?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kommer til å bruke maskinen til alle slags oppgaver.

Koding og dekoding av video, tegning i Autocad, spille spill, redigering av video osv...

Bruker PC profesjonellt i arbeide, mye tegning og bilde/video behandling, og hater at det går tregt...

Hadde jeg våre deg hadde jeg revurdert tanken med SSD disk mot et i7-930 oppsett, hvilke jeg vil tro ville gitt deg mer power for pengene.

ndt0co.png

Komplett sliter litt med diverse ting som ikke er på lager, blandt annet Fractal Design kabinettet som er veldig attraktivt, samt harddisken som er valgt er heller ikke på lager.

Det du kan justere i oppsettet ovenfor er et bedre kabinett, bedre SSD disk og det jeg er ganske sikker på at du må ha utenom er lydkort, men dette vett jeg fryktelig lite om, så vil derfor ikke anbefale noe.

PS. har glemt og legge ved en dvd-brenner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

i7-930, kan den brukes på samme hovedkortet? Er 930 bedre enn 870? Ser 870 er dyrere, mener det også kom bedre ut i en test...

870 kommer veldig greit ut mot 930 cpu mot cpu, men vist du sammenligner et 1366 vs 1156 oppsett så taper den seg nok litt pga tripple channel minne osv, dessuten har 1366 foreløpig en lenger fremtid for seg (1156 erstatter på vei) og vil derfor på et vis være mer fremtidsrettet.

Skal et 1156 oppsettet svare seg over 930 må du nok ha en SSD som du mellomlagrer datafilene du jobber med.

Så det hele ender vel opp på hva som du selv foretrekker.

Lenke til kommentar

i7-930, kan den brukes på samme hovedkortet? Er 930 bedre enn 870? Ser 870 er dyrere, mener det også kom bedre ut i en test...

870 kommer veldig greit ut mot 930 cpu mot cpu, men vist du sammenligner et 1366 vs 1156 oppsett så taper den seg nok litt pga tripple channel minne osv, dessuten har 1366 foreløpig en lenger fremtid for seg (1156 erstatter på vei) og vil derfor på et vis være mer fremtidsrettet.

Skal et 1156 oppsettet svare seg over 930 må du nok ha en SSD som du mellomlagrer datafilene du jobber med.

Så det hele ender vel opp på hva som du selv foretrekker.

Det er her jeg ikke strekker til:-)

Er det slik at 870 har en sokkel som heter 1156, og er på vei ut?

930 har en ny sokkel, 1366, som kommer til å vare i noen år til?

Tripple channel minne aner jeg ikke hva er...

SSD blir det uansett, får heller legge til litt mer.

Mener du i5 prosessoren ikke er god nok? Hvor mye forskjell er det i praktisk bruk?

Lenke til kommentar

All lansert elektronikk er til en hver tid på vei ut, men det er nok 1-2 år før nevnte sokler er faset ut. Samme hva en kjøper så ligger man bak skjema og det går ikke an å forandre at neste produktserie kommer for en dag.

1366 kom i salg før 1156.

1366 er for arbeidsstasjoner, entusiaster og spillrigger til flere titalls tusen kroner. X58 hovedkortene har flerex16 PCI-E-linjer slik at det er egnet til å benytte flere 3Dkort på likt. det benyttes 3-kanals minne.

1156 er for konsumentmarkedet til spill, kontor, hjemmeunderholdning osv. Det benyttes 2-kanals minnew og utstyret er i snitt mindre kostbart enn 1366-utstyret men samtidig så ligger ytelsen litt lavere.

Kortere sagt. 1366 er foir entusiast og arbeidsstasjon mens 1156 er for mainstream.

Lenke til kommentar

Ok, dette blir mer enn jeg har tid til å sette meg inn i, selv om det er veldig spennende...

Kanskje greit å holde meg til den maskinen tråden handler om, men med en SSD-disk i tillegg. Er det fortsatt slik at det er Intel sin gen2 disk som er den raskeste?

Fint om noen kan hjelpe til å sette opp denne lista hos Komplett for meg. Har tro på at dette blir en knall PC for meg...

Hadde noen fler spørsmål i innlegget mitt, om noen har tid:-)

Lenke til kommentar

Slik tilpasning må jeg nesten be om at blir tatt opp i en ny tråd. For fremtidsoversiktene får man både ny sokkel for LGA1156 som blir avløst av LGA1155 (Sandy Bridge - 32nm, grafikk integrert i CPU med felles L3 cache). LGA1366 blir også erstattet av LGA2011, med de første varientene 6-kjerner (også Sandy Bridge) som kommer i andre halvdel av 2011. Dere kan lese mer om det hos Anandtech her. :)

Lenke til kommentar

Ok, dette blir mer enn jeg har tid til å sette meg inn i, selv om det er veldig spennende...

Kanskje greit å holde meg til den maskinen tråden handler om, men med en SSD-disk i tillegg. Er det fortsatt slik at det er Intel sin gen2 disk som er den raskeste?

Fint om noen kan hjelpe til å sette opp denne lista hos Komplett for meg. Har tro på at dette blir en knall PC for meg...

Mye og sette seg inn i, men mye gøy også.

INtel X25 2.gen er et kjekt valg. Du vil vel på ingen måte bli misfornøyd for å si det sånn.

Crucial C300 har vel ordet på seg for å være raskest, og kommer til en relativt kurrant pris, men du trenger sata III for å utnytte farten til det fulle :)

Lenke til kommentar

Mye og sette seg inn i, men mye gøy også.

INtel X25 2.gen er et kjekt valg. Du vil vel på ingen måte bli misfornøyd for å si det sånn.

Crucial C300 har vel ordet på seg for å være raskest, og kommer til en relativt kurrant pris, men du trenger sata III for å utnytte farten til det fulle :)

Joda, gøy er det, men også veldig tidskrevende...

Litt hjelp med å handle på komplett nå, så skal det bestilles:-)

Det jeg ikke finner på komplett og trenger hjelp til er kabinettet og skjermkortet, hovedkortet jeg finner har en -E i navnet. (betyr det noe?)

Lenke til kommentar

Joda, gøy er det, men også veldig tidskrevende...

Litt hjelp med å handle på komplett nå, så skal det bestilles:-)

Det jeg ikke finner på komplett og trenger hjelp til er kabinettet og skjermkortet, hovedkortet jeg finner har en -E i navnet. (betyr det noe?)

Gi oss en link så kan vi ta en titt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...