Lena77 Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Hei, Jeg har et kjemiprosjekt om aminer, men det er så vanskelig å finne om aminer, som er enkel forklart, på nettet. Noen som har god kunnskap i kjemi og kan hjelpe? Jeg har om bl.a om navnsetting, fremstilling, egenskaper og bruk. Har kommet til fremstillingen, og har funnet ut at, den enkleste fremstillingen av aminer som man kan tenke seg er nukleofile substitusjoner mellom alkylhalider og ammoniakk. Men vi har kjemi 1 så hva nukleofile subsitusjoner er, anner vi ikke..hjelp? :/ Lenke til kommentar
GeO Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Ammoniakk: :NH3 Alkylhalid: R-X (X = Cl, Br, I ...) Nukleofil substitusjon består av at det ledige elektronparet (symbolisert med kolon) på ammoniakk angriper karbonatomet som er koblet til halogenatomet, samtidig som bindingen R-X brytes. Det «overflødige» H-atomet som var på ammoniakk, kan vi tenke oss at det frigjorte halogenatomet kommer og plukker opp. Forsøk på reaksjonsligning (to trinn): :NH3 + R-X → RNH3+ + X- → RNH2 + HX Dette kalles nukleofil substitusjon fordi ammoniakk med sine ledige elektroner er en nukleofil (den søker elektronfattige eller positive kjerner, sånn som karbonatomet i R-X), og en X substitueres for N i alkylhalidet. Dette kan skje i ett trinn (som her, såkalt SN2-mekanisme), eller i to (SN1). Red.: Jeg forvirrer kanskje litt nå. Jeg skrev reaksjonsligningen i to trinn, men skrev etterpå at reaksjonen skjer i ett trinn. Det gjør den, du må tenke deg at hele reaksjonen skjer på en gang, dvs. at N går inn mens X og H går ut. Håper det var forståelig. Endret 2. mai 2010 av GeO Lenke til kommentar
Lena77 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Ammoniakk: :NH3 Alkylhalid: R-X (X = Cl, Br, I ...) Nukleofil substitusjon består av at det ledige elektronparet (symbolisert med kolon) på ammoniakk angriper karbonatomet som er koblet til halogenatomet, samtidig som bindingen R-X brytes. Det «overflødige» H-atomet som var på ammoniakk, kan vi tenke oss at det frigjorte halogenatomet kommer og plukker opp. Forsøk på reaksjonsligning (to trinn): :NH3 + R-X → RNH3+ + X- → RNH2 + HX Dette kalles nukleofil substitusjon fordi ammoniakk med sine ledige elektroner er en nukleofil (den søker elektronfattige eller positive kjerner, sånn som karbonatomet i R-X), og en X substitueres for N i alkylhalidet. Dette kan skje i ett trinn (som her, såkalt SN2-mekanisme), eller i to (SN1). Red.: Jeg forvirrer kanskje litt nå. Jeg skrev reaksjonsligningen i to trinn, men skrev etterpå at reaksjonen skjer i ett trinn. Det gjør den, du må tenke deg at hele reaksjonen skjer på en gang, dvs. at N går inn mens X og H går ut. Håper det var forståelig. tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Lena77 Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Ammoniakk: :NH3 Alkylhalid: R-X (X = Cl, Br, I ...) Nukleofil substitusjon består av at det ledige elektronparet (symbolisert med kolon) på ammoniakk angriper karbonatomet som er koblet til halogenatomet, samtidig som bindingen R-X brytes. Det «overflødige» H-atomet som var på ammoniakk, kan vi tenke oss at det frigjorte halogenatomet kommer og plukker opp. Forsøk på reaksjonsligning (to trinn): :NH3 + R-X → RNH3+ + X- → RNH2 + HX Dette kalles nukleofil substitusjon fordi ammoniakk med sine ledige elektroner er en nukleofil (den søker elektronfattige eller positive kjerner, sånn som karbonatomet i R-X), og en X substitueres for N i alkylhalidet. Dette kan skje i ett trinn (som her, såkalt SN2-mekanisme), eller i to (SN1). Red.: Jeg forvirrer kanskje litt nå. Jeg skrev reaksjonsligningen i to trinn, men skrev etterpå at reaksjonen skjer i ett trinn. Det gjør den, du må tenke deg at hele reaksjonen skjer på en gang, dvs. at N går inn mens X og H går ut. Håper det var forståelig. emm. jeg blir litt forvirret her nå, for når jeg ser på arket jeg kopierte fra læreren, så er d en helt annen reaksjonsligning. + R - X + 2NH3 -> R-NH2 + NH4 X- alkyhalid Ammoniakk primær amin Ammoniumhalidsalt Hvordan forklarer jeg reaksjonen her da? :/ Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 :NH3 + R-X → RNH3+ + X- → RNH2 + HX emm. jeg blir litt forvirret her nå, for når jeg ser på arket jeg kopierte fra læreren, så er d en helt annen reaksjonsligning. + R - X + 2NH3 -> R-NH2 + NH4 X- alkyhalid Ammoniakk primær amin Ammoniumhalidsalt Hvordan forklarer jeg reaksjonen her da? :/ Det er ikke to helt forskjellige reaksjonsligninger. Hvis du sammenligner din ligning med det første og siste trinnet i min, så er det samme sak, bare at det er lagt til en ekstra NH3 på begge sider i din, slik at du har NH4+ på høyresiden i stedet for at jeg har H+. Din reaksjonsligning gir nok det mest riktige bildet på hva som faktisk skjer, så du kan trygt bruke den du fikk av læreren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå