BSP Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Hei! Har installert 10.04 LTS nå. I den anledning tok la jeg alt jeg trengte på en ekstern HDD. Nå som jeg skal overføre tilbake må jeg har superbrukerrettighete (root) for og legge de over og jeg bruker sudo nautilus for å få to vinduer jeg kan overføre filene mellom. Når de så er på den interne harddisken har kun root rettigheter. Jeg kan høyreklikke (under root) på filen og endre rettighetene til min bruker, men dette går bare med EN fil av gangen. For de 10 000 bildene mine og ørten andre filer er dette uaktuelt å gjøre manuelt. Noen som har en lur måte å fikse dette på. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 I terminal: sudo chown -R dittbrukernavn /der/disken/er/mountet Endrer rettigheter til hele disken til din bruker. Lenke til kommentar
BSP Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 tusen hjertelig for raskt(!) svar Sokkalf! Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Jeg kjører vanligvis litt forskjellige rettigheter utifra hvem som skal ha tilgang til filene. Av og til blir det jo noe kluss som må ryddes opp i. Privat: find . -type d -exec chmod 700 {} \; find . -type f -exec chmod 600 {} \; Pub: find . -type d -exec chmod 2775 {} \; find . -type f -exec chmod 664 {} \; Men det aller beste er jo bare å lære seg hvilke rettigheter som gir hvilke tilganger å bruke verktøyene som ligger tilgjengelig. uid / gid kan settes slik sokkalf beskriver. chown / chgrp Endret 2. mai 2010 av kpolberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå