Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hører stemmer, får drapstrusler osv.


Jakke

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke meg, men en god venn av meg.

 

Etter flere uheldige hendelser på rad, som kjærestebrudd, ble han mer og mer innestengt. Noe av feilen ligger i vennekretsen hans, da vi ikke reagerte på det, men distanserte oss mer fra ham.

 

På slutten satt han hjemme på hybeln og så i veggen. Spilla ikke WoW, ikke noe som helst, svarte ikke på meldinger, telefon, MSN eller Facebook.

 

Vi la en plan om å prøve å få han inn i vennekretsen igjen, men det kom aldri til før han ble sendt på mentalsykehus.

 

Nå snakker han igjen, men han har flere stemmer i hodet, får drapstrusler av noen av dem.

Han har planer framover, han vil ha CS på PCen så han får tida til å gå.

 

Stemmene, tror dere det har med at han distanserte seg fra oss, mens vi gjorde det samme med ham? At de rett og slett i starten ble de han diskuterte med, vennene hans, og også uvennene hans, som vil drepe ham?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi visste ikke om at han slet så mye med alt. Han trakk seg tilbake, og etterhvert snakka ikke han med oss engang. Hva mener du vi skulle gjøre?

 

Jeg trakk meg unna av en bestemt grunn. Jeg trodde, med god grunn, at han drev på med narko. Da får han fikse de problemene selv, jeg vil ikke bli trukket inn i noe sånt. Om jeg henger sammen med en som driver med det, tror hele byen at jeg også gjør det. Det vil jeg ikke risikere.

 

Men som sagt, jeg visste ikke at det sto så ille til med ham før nå nylig. Hadde jeg visst det hadde jeg selvfølgelig gjort noe.

 

Og forresten, hold unna usaklige personangrep! Du kjenner ikke meg, og jeg driter i hva du tenker om meg, men hold det unna tastaturet!

 

EDIT: Grunnen til at jeg ikke vil bli trukket inn i noe sånt er at det bor 4500 stykker her, og alle kjenner alle. Du kommer ikke unna rykter her. Du kan snakke med en narkis, kanskje for å få han til å handle deg en boks snus (når man var under 18), og BAM, da var man narkis selv.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar
Gjest Anonym

En god venn som du aldri besøkte men lot sitte alene hjemme å stirre i veggen???

 

Gud jeg er glad jeg ikke kjenner deg.

 

Det virker åpenbart for meg at vennene hans ikke visste at han satt hjemme og stirret i veggen før etter at den psykiske tilstanden hans forverret seg sånn, så kommentaren din virker både meningsløs og lite konstruktiv.

 

For å kommentere til trådstarteren, må jeg jo først si at det er vanskelig for noen som ikke er psykolog eller psykiater å uttale seg om denne saken. Når det er sagt, må jeg også si at jeg ikke tror situasjonen han havnet i hadde noe med at dere distanserte dere fra ham, men dere hadde sikkert kunnet hjelpe ham med å få i gang behandling tidligere hvis dere hadde sett at det stod såpass dårlig til med ham (hvis jeg leser riktig mellom linjene her, da). Jeg tror uansett at kommentarene du leser her (inkludert min) må tas med en god klype salt. Jeg kjenner jo ikke til den nøyaktige situasjonen din/deres, men hvis du lurer på noe angående dette, tror jeg heller du bør spørre ham det gjelder og at dere som er vennene hans diskuterer det sammen. Det vil nok være mer konstruktivt enn å prøve å finne svar her som ingen kjenner dere.

Lenke til kommentar

At han sender melding til meg, og sier at han hører stemmer (som ga meg sjokk forøvrig, det visste jeg ikke før idag), er jo et klart tegn på forbedring. Han slutta å snuse for at ikke torde gå til byen engang.

 

Nå har han begynt å snuse igjen, han snakker som sagt, og han har planer framover. Det hadde han ikke før. Jeg vil ikke vite hvilke tanker som gikk igjennom hodet hans den tiden han satt hjemme.

 

Når jeg besøkte han engang, etter at han fikk problemene, merket jeg ikke det engang. Han virket litt mer stille kanskje, men ellers ganske normal.

 

EDIT: Han ville ikke belaste oss med problemene, kan tenkes. Det er jo sånn sett hans egen feil da, på en måte.

 

Men en annen grunn til at vi ikke trodde at det var psykiske problemer inne i bildet var at han har virket svært sterk psykisk helt siden vi var små. Han var den siste som kom til å ende sånn tenkte alle sammen tror jeg. Iallefall jeg...

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

En god venn som du aldri besøkte men lot sitte alene hjemme å stirre i veggen???

 

Gud jeg er glad jeg ikke kjenner deg.

Jeg er nødt til å sitere den luringen her også...

 

Hvordan VET du noe mer enn det jeg skrev? Har du noen gang sett et normalt liv til normale mennesker?

 

Har du sett at folk glir fra hverandre, kommer tilbake til hverandre, osv.?

Vi hengte mye sammen før, det var mye gaming, så ble det mye drikking på han, fikk seg nye venner innen den "kretsen".

 

Men han begynte å vakle mellom de to vennekretsene som var meg og mine venner, og den andre han fikk iløpet av "opprørs"-tida si. Men jeg vil ikke si at han ikke er en god venn selvom

Lenke til kommentar

Å høre stemmer, og spesielt befalende stemmer som ber personen utføre drap eller truer med å drepe personen, er alltid tegn på alvorlig psykiatisk sykdom. Mange med slike sykdommer skal legges inn i psykiatrisk sykehus.

 

Schizofreni, som er er av hovedtypene av psykose, og som det høres ut som om vennen din har, starter oftest ved at personen trekker seg tilbake og isolerer seg sosialt og stemmerhøring er ett av symptomene ved sykdommen. Sykdommen starter som regel i undomstiden elelr tidlig voksenalder, og det kan være en utløsende faktor, men forløpet er som oftest snikende og uten en klar utlåsende årsak.

 

Ingen får schizofreni av å miste kontakten med andre, hvis jeg forstår spørsmålet ditt rett. Det er vanlig at venner og pårørende sliter med skyldfølelse etter et psykotisk gjennombrudd. Mange føler det skulle gjort mer slik at personen ikke ble syk. Det er viktig for mange pasienter å ikke miste kontakt med for mye av nettverket sitt, slik at de har noe å komme tilbake til når de skal skrives ut.

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Om det er schizofreni tror jeg man ville merket det på en annen måte.

 

Min teori er fortsatt at han har hatt mye å tenke over, og at han ikke har hatt noen å snakke med, derfor har han fått svar fra seg selv.

 

Men, ingen av oss her er psykiatere eller psykologer, så man vet aldri.

Lenke til kommentar
Gjest Anonym

At han sender melding til meg, og sier at han hører stemmer (som ga meg sjokk forøvrig, det visste jeg ikke før idag), er jo et klart tegn på forbedring. Han slutta å snuse for at ikke torde gå til byen engang.

 

Nå har han begynt å snuse igjen, han snakker som sagt, og han har planer framover. Det hadde han ikke før. Jeg vil ikke vite hvilke tanker som gikk igjennom hodet hans den tiden han satt hjemme.

 

Når jeg besøkte han engang, etter at han fikk problemene, merket jeg ikke det engang. Han virket litt mer stille kanskje, men ellers ganske normal.

 

EDIT: Han ville ikke belaste oss med problemene, kan tenkes. Det er jo sånn sett hans egen feil da, på en måte.

 

Men en annen grunn til at vi ikke trodde at det var psykiske problemer inne i bildet var at han har virket svært sterk psykisk helt siden vi var små. Han var den siste som kom til å ende sånn tenkte alle sammen tror jeg. Iallefall jeg...

 

 

Enkelte problemer er vanskelige å snakke med andre om (særlig slike som du har nevnt, uten at jeg personlig har erfaring med det), så jeg tror ikke det er noen vits å diskutere om det er noen sin "feil". Vær tilgjengelig hvis han ønsker å snakke med noen, men ikke press ham, og for guds skyld ikke fortell noe han sier til deg videre (selv til nære venner av ham) hvis han ikke eksplisitt tillater det. Du kan jo også bare spørre ham hva du kan gjøre for å hjelpe. Hvis han går til behandling har kanskje psykologen/psykiateren hans noen tips. Men som jeg sa over; ta alt du leser her med en klype salt!!

Lenke til kommentar

Ville nå som anonym her anbefaler, tatt kontakt med psykolog og forhørt meg om hvordan man skal forholde seg til dette her. Det er eneste som kan gi deg et relativt klart svar. ( Selvfølgelig sett bort fra kameraten. )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gjest Gnurk

Du kan gå i anskaffelse av bok "I morgen var jeg alltid en løve" Det er rett og slett historien til ei dame, nå utdannet psykolog, som led av det å være schizofren. Det er ikke mange som blir friske av det, men som kontrollerer den psykiske lidelsen med medikamenter og fornuft. Er ikke ferdig med boka selv, men den gir et veldig godt innblikk i hvordan det faktisk er å ha den lidelsen. Bare et tips..

 

Søk opp en psykolog iallfall.

 

Håper det ordner seg for kameraten din.

Lenke til kommentar

Det kan være psykose pga. alvorlig depresjon, i verste fall kan det også være schizofreni... Hvis det er schizo. så ville personen sannsynligvis fått dette en eller annen gang senere, men at den utløsende årsaken var stress ift. kjærestebruddet. Hvis det er depresjon så kan psykosen ha oppstått pga. opplevelsen av at bruddet var svært stressende (førte til depresjon) og manglende mestring av dette (inkl. lite sosial støtte). Psykosen vil imidlertid gi seg når depresjonen avtar.

 

Du/dere burde ta kontakt med vennen og snakke med han. Høre hvordan han hadde det etter bruddet, og hvordan han har det nå. Prøv å hjelpe han til fastlege hvis dere er bekymret!

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Han er på klinikken til Nordlandssykehuset. Skal besøke ham i mai engang :)

 

Han er bedre enn før iallefall, nå spiller han Age2 og CS 1.6 som det ryker :D Så det er jo positivt, at han vil la tida gå istedet for å sitte og tenke hele tida

Lenke til kommentar

En god venn som du aldri besøkte men lot sitte alene hjemme å stirre i veggen???

 

Gud jeg er glad jeg ikke kjenner deg.

 

Dette her vitner om at du ikke helt forstår hva noe sånt innebærer. Det er ikke lett å hjelpe mentalt syke mennesker og denne personen gjør helt klart mer enn de fleste, etter min mening, når han sier han skal besøke han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...