V_B Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Hei. Jobber med en oppgave om kapasitive nivåmålere og kom over disse tekstene. No calibration necessary for media with a conductivity of 100 μS/cm and higher. The probes are calibrated to the ordered probe length on leaving the factory (0 % to 100 %). This makes easy and fast commissioning The measurement is independent of the dielectric constant (DK) as of a liquid conductivity of 100 μS/cm. In this way, various liquids can be measured without the need for recalibration. I dette tilfellet så vil en probe og veggen i en tank utforme en "kondensator", der væsken blir det dielektriske materialet. Ut i fra teksten så leser jeg at det ikke skal spille noen rolle så lenge ledeevnen er 100 μS/cm, men ut ifra formel for kapasitans så har man jo C= ε0∙ε A/l Er det noen her som har noe videre peiling på dette og kan forklare litt hvordan ? Vil det da si at det ikke har noe betydning om man får en god blanding av forskjellige væsker i tanken ? Håper på svar. Endret 4. mai 2010 av Vegpeg Lenke til kommentar
ggp Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Jobber du med en spesifik nivåmåler? Eller er det en oppgave om generell nivåmåling med et kapasitivt prinsipp? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg har tatt en kapasitiv nivåmåler fra Endress & Hauser som eksempel, men ser at det er flere modeller som baserer seg på samme måling- altså "No calibration necessary for media with a conductivity of 100 μS/cm and higher" Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Kan det tenkes at denne måleren er selvkalibrerende? Det kan ligge en *liten* kondensator i bunn av nivåmåleren som brukes til å fastsette dielektrisitetskonstanten for resten av måleren. Altså samme konstruksjon som resten av måleren men mye kortere og plassert sånn at den er fullstendig oversvømt før væsken når resten av måleren. Puslet litt med kapasitive nivåmålere på slutten av ingeniørhøgskolen, tror vi bygde hele greia selv. Husker ikke så mye av detaljene lenger(15 år siden) men jeg *tror* vi 'forenklet bort' muligheten for variabel dielektrisitetskonstant. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg tror du kan være innepå noe vesentlig. Når den kapasitive nivåmåleren kun har luft rundt seg så kan man måle omtrent 1 pF/100 mm, så det må være noe lurt noe her. Så takk for svar Kahuna, det er fint å se at personer med lang automasjonsbakgrunn(?) holder til på forummmet Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Dårlig med automasjonsbakgrunn her gitt. Jeg er en elektroingeniør som strengt tatt aldri har praktiset yrket mitt, grunnen til at jeg i det hele tatt vet noe om kapasitive nivåmålere er at vi holdt på med dette i den avsluttende oppgaven på ingeniørhøgskolen. Vi bygde som sagt greia selv med et 2" galvanistert stålrør på 2 meter med en stålstav i midten. Dessverre var det to andre på gruppa som jobbet med selve måleren så det er derfor jeg er litt svak på detaljene (selv jobbet jeg med mikrokontrolleren for å logge resultatet fra måleproben) Når du regner ut kapasistansen for proben ender du opp med to ukjente, dielektrisitetskonstanten og høyden på væskenivået. En 'kalibreringsprobe' vil ha kjent høyde og kan derfor brukes til å regne ut dielektrisitetskonstanten. Du bør vel starte med å utlede formelen for kapasistans på proben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå