Gå til innhold

Guide til flashing av Sapphire Radeon 9700 np


alex100

Anbefalte innlegg

Ville tatt med noe av dette:

For å flashe må du lage en oppstartsdiskett/cd som du kopierer flash programmet og biosen du skal flashe til inn på disketten.

 

For å ta backup av bios skriver du dette(forutsatt at du bruker atiflash):

atiflash -s 0 sapp.bin <-- du kan gi biosen din hva du vil av navn, men ikke mer enn 8 tegn.

 

For å flashe til ny bios, skriver du dette:

atiflash -f -p 0 navn_på_ny_bios.bin

 

Jeg bruke Saphire 9700 non-Pro Pal to NTSC BIOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville tatt med noe av dette:

For å flashe må du lage en oppstartsdiskett/cd som du kopierer flash programmet og biosen du skal flashe til inn på disketten.

 

For å ta backup av bios skriver du dette(forutsatt at du bruker atiflash):

atiflash -s 0 sapp.bin <-- du kan gi biosen din hva du vil av navn, men ikke mer enn 8 tegn.

 

For å flashe til ny bios, skriver du dette:

atiflash -f -p 0 navn_på_ny_bios.bin

 

Jeg bruke Saphire 9700 non-Pro Pal to NTSC BIOS.

 

alt unntatt det med hvordan en tar backup av biosen står jo der :roll:

det står at en kan bruke RadEdit til å ta backup av biosen.

Lenke til kommentar
Trenger hjelp, prøvd å flashe med "dine" programmer fikk en Error:

"Error 0L01" :evil: Heldigvis hadde jeg en backup av BIOS :smile:

Hva kan dette være ?

 

vet ikke hva grunnen kan vere, men prøv med et program som heter ATI Flash. søk på google. jeg fikk feilmeliding når jeg brukte det, men du kan jo prøve.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det også i går fikk en feilmelding jeg også.

Har i 3-4 bioser fått samme feilmelding hver gang. Men det går greitt å legge inn min orginale bios igjen, den ligger som en ROM-fil alle de andre jeg har prøvd har vært BIN-filer. Kan det ha noe sammenheng ?

Lenke til kommentar

Nå har jeg seriøse vansker med min BIOS :(

Nå er alt svart, ingen kontakt med kortet.

Har satt inn et PCI-skjermkort, får dermed startet PC`n, men får ikke lagt inn min orginale BIOS mer. Når jeg kjører flashrom -f -p 0 my_bios.rom. Kommer denne meldingen: "adapter 0 not found"

Prøvde også å skrive flashrom -i, da denne meldingen: "ATI video adapter not found".

Det hele startet vel med denne meldingen: "error:timout:poll rom idle after bulk erase" Er det noen som har peiling ? Håper det for jeg skjønner ikke noe nå.

I starten kunne jeg i hverfall legge inn min back-up av biosen...men nå.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Nå har jeg seriøse vansker med min BIOS :(

Nå er alt svart, ingen kontakt med kortet.

Har satt inn et PCI-skjermkort, får dermed startet PC`n, men får ikke lagt inn min orginale BIOS mer. Når jeg kjører flashrom -f -p 0 my_bios.rom. Kommer denne meldingen: "adapter 0 not found"

Prøvde også å skrive flashrom -i, da denne meldingen: "ATI video adapter not found".

Det hele startet vel med denne meldingen: "error:timout:poll rom idle after bulk erase" Er det noen som har peiling ? Håper det for jeg skjønner ikke noe nå.

I starten kunne jeg i hverfall legge inn min back-up av biosen...men nå.

Hjelp!

 

er du sikker på at den biosen du legger inn passer til det kortet du har? jeg fikk en feilmelding som lignet på den du fikk selv når jeg flashet med ATI Flash, men fikk det til med flashrom.

Lenke til kommentar
Trenger hjelp, prøvd å flashe med "dine" programmer fikk en Error:

"Error 0L01" :evil: Heldigvis hadde jeg en backup av BIOS :smile:

Hva kan dette være ?

 

er du sikker på at du er i skikkelig dos? de første gangene jeg prøve å flashe r9700npet mitt gikk jeg i win98 - start - avslutt - gå i ms-dos modus, dette virket ikke og jeg fikk en slik melding og kortet ble ikke forandre noe..

når du skal flashe MÅ du boote med diskettcd rett inn i dos uten å være innom noe annet OS..

da kan du lage en boot diskett eller du kan bruke win98 cd rom som jeg gjorde(starte fra cd - starte opp med cd(eller uten cd)

Lenke til kommentar
Nå har jeg seriøse vansker med min BIOS :(

Nå er alt svart, ingen kontakt med kortet.

Har satt inn et PCI-skjermkort, får dermed startet PC`n, men får ikke lagt inn min orginale BIOS mer. Når jeg kjører flashrom -f -p 0 my_bios.rom. Kommer denne meldingen: "adapter 0 not found"

Prøvde også å skrive flashrom -i, da denne meldingen: "ATI video adapter not found".

Det hele startet vel med denne meldingen: "error:timout:poll rom idle after bulk erase" Er det noen som har peiling ? Håper det for jeg skjønner ikke noe nå.

I starten kunne jeg i hverfall legge inn min back-up av biosen...men nå.

Hjelp!

 

når jeg brukte atiflash for å flashe kortet mitt fikk jeg også "error:timout:poll rom idle after bulk erase" og kortet blacket ut.. det gikk ikke i det hele tatt å bruke atiflash! men et gikk med flashrom..

 

men jeg har ingen ide om hva du kan gjøre for å få til å flashe korte på nytt. veldig rart at maskinen ikke finner kortet!!

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at en del personer har hatt problemer med atiflash. Jeg tror dette kommer av at de har nyere kort med en annen pbc. På mitt kort(ukens tilbud på komplett for lenge siden), så er det gammel pbc som er basert på orginal R9700Pro.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Fant ut at jeg måte bruke flashrom 1.3

Da fikk jeg til slutt lagt inn min backup BIOS :p

Men skjønner ikke hvorfor den ikke vil ha noen andre BIOSer.

Er det mulig å gå inn i min orgianle BIOS via radedit og åpne denne OC sperra ?

Er glad skjermen ikke er svart mer ! :woot:

Lenke til kommentar

Vil bare kommentere en ting du skriver i overklokke guiden din.

3DMark 2003 er IKKE et godt program å se etter artifacts i. Har selv overklokket mitt GeForce 4, uten å kunne se noen artifacts hverken i 3DMark 2001 og 2003 eller i Quake 3 og Unreal 2... Derimot, når jeg fikk Planetside her om dagen, begynte det å dukke opp artifacts, som ikke var å se i andre spill eller i 3DMark. Da jeg satte ned frekvensene litt, forsvant de. Altså er det best å teste med flere enn et spill/program for å være sikker på at man ikke får artifacts. Dette kan selvsagt være tidkrevende, men det er like greit å være grundig når man først skal drive med sånt...

Lenke til kommentar
The graphics card is not damaged, but don't work with the..

Skal være doesn´t

 

Stå på :)

 

another program or reinstalling the orginal bios

 

Ikke presens samtidsform. Bruk reinstall.

 

you that it will be stabile with your card.

 

overclocked and found a stabile clock speed

 

stable

 

I haven't tried it yet but I know it's a good idea.

 

Komma foran but.

 

Ei rask korrekturlesning. Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Ville bare si at det ikke fungerte for meg med kommandolinja som du bruker i guiden din:

 

flashrom -f -p 0 97npsapPAL.bin

 

Grunnen er at filnavnet på biosen ikke kunne være lengre enn 8 tegn pluss .bin. Fikk feilen "Error 0FL01" (tror det var det, husker ikke 100%).

 

Ville kanskje også fjernet -f switchen da denne force'r overskriving av BIOS selv om du får warnings. Lønner seg i hvert fall absolutt å prøve uten -f først. Så kan man heller velge om man vil ta sjansen med -f hvis man får feilmeldinger.

 

Ellers takk for en flott guide!

 

Trygve

Lenke til kommentar
Ville bare si at det ikke fungerte for meg med kommandolinja som du bruker i guiden din:

 

flashrom -f -p 0 97npsapPAL.bin

 

Grunnen er at filnavnet på biosen ikke kunne være lengre enn 8 tegn pluss .bin. Fikk feilen "Error 0FL01" (tror det var det, husker ikke 100%).

 

viss du skriver <dir> på a: (viss a: er der du har biosen), ser du at det står noe lignende som: 97npsap~1.bin. skriv dette i stedet du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...