Gå til innhold

Guide til flashing av Sapphire Radeon 9700 np


alex100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for initiativet. Det er mange som sliter med dette problemet, men lite konkret hjelp å å finne. Da mener jeg systematisk hjelp.

 

Sender over noen relaterte linker som jeg har funnet:

 

http://forum.barbara.no/viewtopic.php?t=11...33b5d1e27817e42

 

http://forum.barbara.no/viewtopic.php?t=12...33b5d1e27817e42

 

http://www.rage3d.com/board/showthread.php...readid=33667164

 

http://www.rage3d.com/board/showthread.php...readid=33654738

 

 

Det hadde vært å ønske at noen som faktisk har utført dette kunne supplert deg med erfaringer. Det er en risiko forbundet med å justere BIOS, men nettopp derfor trengs en systematisk gjennomgang.

 

Jeg regner med å ha kortet i løpet av få dager og ønsker å være mest mulig forberedt.

 

Keep on working !!

 

:D

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke mer hokus pokus en det som står der. Lønner seg alltid å avinstallere drivere og kontrollpanel før en flasher biosen. Når du så startet opp med den nye biosen, legger man inn de nye driverne.

 

Når du har prøvd å overklokke endel, og funnet stabile innstillinger, er det greit å laste ned dette programmet:

http://www.radeon2.ru/radedit_eng.html

 

I dette programmet kan du åpne bios-fila og endre den til de stabile oc-instillingene du har funnet gjennom overklokkingsprogrammene. Flash den nye biosen som inneholder dine egne innstillinger og du slipper å bruke et eksternt oc-program.

 

Ved flashing av bios:

Husk ALLTID å lagre den gamle biosen FØRST, før du legger inn en ny.

(Dette gjøres ved programmet ovenfor) :)

Lenke til kommentar

cero skrives zero så vidt jeg vet....

 

I had the flash program and new bios on a floppy, but you just need to copy the files to the boot disk.

Jeg tror jeg har forstått deg rett... Ny bios, flash program og boot disk skal være på samme cd/diskett...?!

 

Hva med backup av standard bios, hvordan gjør man det?

 

Glimrende at folk lager slike guider, er ikke så lett å få alt forklart her på forumet heller...

 

Hvilken bios anbefales det å bruke? Eller er det ikke så nøye?

Lenke til kommentar

For å ta backup av orginal bios, bruker du programmet som jeg linket til.

 

Ja oppstartsdisketten skal inneholde, flashprogram og ny bios. (Jeg pleier å legge ved orginalbiosen på samme disketten, tillfelle det går gale)

Når du starter opp maskinen med disketten i, vil du havne i dos-mode i a:

Da skriver du det som stod i artikkelen, det loades fra a: og du svarer y, når du blir spurt om du vil flashe. VENT til flashinga gjør seg ferdig. Ta ut disketten og restart maskinen. Legg inn nye drivere osv...

Lenke til kommentar
cero skrives zero så vidt jeg vet....

 

I had the flash program and new bios on a floppy, but you just need to copy the files to the boot disk.

Jeg tror jeg har forstått deg rett... Ny bios, flash program og boot disk skal være på samme cd/diskett...?!

 

Hva med backup av standard bios, hvordan gjør man det?

 

Glimrende at folk lager slike guider, er ikke så lett å få alt forklart her på forumet heller...

 

Hvilken bios anbefales det å bruke? Eller er det ikke så nøye?

 

takker for rettledning i engelsken min :smile:

 

den setningen du quotet til har jeg skrevet om nå. jeg las over det selv og det virket litt utydelig. men jeg har ikke lastet opp oppdateringen.

svar på spm: ja, den nye biosen, flash programmet og boot disk skal vere på samme.

 

det med å ta backup av den orginale biosen kan du gjøre i RadEdit som Sheriff skrev. men jeg er ikke 100% sikker på hvordan man gjør det, fordi jeg gjorde det ikke selv :D

så det hadde vert fint om noen fortalte deg (og meg) hvordan.

 

jeg vil anbefale biosen som jeg brukte. har veldig god erfaring med den (som jeg skal skrive om). jeg har link til den på den samme siden som der guiden er.

Lenke til kommentar

For å være pirkete, så kunne du forbedret engelsken bittelitt noen steder. Men for all del, det var en lett forståelig og bra guide. Fint at folk (du) gidder å lage dem!

 

Feks:

The files you need to copy to the disk you find here:

Eks: Nessecary files are located here:, eller: The files you need to copy on to the disk are here:

 

Og litt småting i det avsnittet om error.

Og tittelen på siden kan jo hete noe annet enn "main".

 

Ikke det at jeg er noen engelsk proff. Kan godt være at jeg tar feil, så ikke stol på meg.. :)

Lenke til kommentar

OK, må bare "rephrase" denne en gang til: (ja, pirk pirk, men det er du som spørr :) )

 

"The necessary files you need you will find here:"

 

tror jeg er bedre som:

 

"You will find the necessary files here:"

 

...fordi necessary og needed = smør på flesk, og "you will find here" = høres ikke bra ut. På norsk ville den blitt: "De nødvendige filene du trenger du vil finne her"

 

Og denne: " Then you boot and write flashrom. Write flashrom -f -p 0 biosfilename.bin" Har skrevet write flashrom to ganger.

Lenke til kommentar

I Alex100' guide:

 

 

"Errors

- If you get an errors, the graphics card won't start up and you'll get a black screen when you restart. The graphics card is not damaged, but don't work with the new bios.

In this case you need to try to flash with another program or bios. To do this you probably need to start up with a PCI graphics card or boot and flash without seeing what you're doing."

 

Frasen "try to flash with another program or bios" kunne muligens

vært utvidet til "or reinstalling the orginal bios by means of radedit"

 

Trenger kanskje mer detaljer her.

 

Sheriff skrev:

 

"I dette programmet kan du åpne bios-fila og endre den til de stabile oc-instillingene du har funnet gjennom overklokkingsprogrammene. Flash den nye biosen som inneholder dine egne innstillinger og du slipper å bruke et eksternt oc-program."

 

Skjønner ikke dette helt: oc-programmet må jo allerede være anvendt for å finne de stabile instillingene ?

 

Dette er muligens non-topic men hadde det vært på sin plass her med noen ord om neste step - overklokking ?

 

Tror ikke menge velger å flashe bios uten med tanke på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...