Gå til innhold

Tips for å ta bilder på museum?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en nærmest ubrutt rekke av mislykkede forsøk på å forevige artifakter på museum.

Typiske eksempler:

post-138696-1272799923,5014_thumb.jpg

post-138696-1272800650,2512_thumb.jpg

Problemet er altså ikke bare glassmontrer. Også større installasjoner, inngjerdet og et stykke unna, i dårlig lys, representerer mange av undertegnedes bomskudd.

Hva er deres beste tips for å ta bilder på museum, gjerne med bildeeksempler? Og hva slags utstyr, brennvidde, filter, blitz-knep osv osv. bruker dere?

-BM "Postkort fra museumsbutikken er nederlag"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monopod for lukkertider. Til tider stor blenderåpning for å unngå refleksjoner i montre og glass - refleksjonene er ikke fullt så sjenerende når de ikke er skarpe..

Hvis du får lov - blits reflektert i taket - men det er bare hvis du unngår refleksjoner fra montre og sånt..

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å fotografere i museum; noe jeg har erfart mang en gang.

For begynne med det innlysende, for de som ikke har vært på museum:

• Lite lys.
  • Blits er forbudt.
  • Stativ er forbudt.
  • Monopod er som oftest forbudt.

Så det er nok lysterk optikk og høy ISO som grunnprinsippet; og bildestabilisering vil som oftest være til hjelp ...

For å unngå reflekser, kan man bruke et polariseringsfilter, men det stjeler lys og forverrer problematikken.

I det første bildet du postet, så er lukkertiden alt for lang, slik at du får bevegelsesuskarphet. Her burde du gått opp til ISO 800.Det samme gjelder bilde #2. 1/40s er nok korteste lukkertid jeg vil anbefale for handholdt bruk av 20mm-en.

ISO 800 vil gi noe støy, men det fikser du fint med et program som Noise Ninja. Jeg ville også vurdert å bruke ISO 1600, men da sjekket at eksponeringer er 100%, for det blir fort støy hvis bildet er undereksponert.

Bilde #2 er også et meget vanskelig motiv, da den mørke panelen slåss med de skarpe lysene. Her ville jeg nok godtatt utbrente lys og økt eksponeringen med +1EV for å få frem detaljene i skyggene.

-BM "Postkort fra museumsbutikken er nederlag"

Helt enig :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...