Eliiise Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Jeg har søkt på vidergående skole og skal begynne høsten 2010, i følge reglemanget skal alle elever ved vidergående skoler ha sin egen PC. Jeg har fått tilsendt ett skriv om hvilke PC-er jeg kan velge mellom, priser, hva som følger med osv. osv... For de som begynner skoleåret 10/11 i Rogaland, får tilbudet mellom fire PC-er. To HP og to MAC. Prisene varierer fra at PC-en blir fullt dekket av utstyrstipendet til Rogaland fylkeskommune til at du må betale en ganske høy egenandel. Her er de fire PC-ene vi får tilbud om å kjøpe: PC alternativ 1 2100,- HP PROBOOK 6440b PC alternativ 2 6200,- HP ELITEBOOK 8540p Mac alternativ 1 3800,- Er ikke helt sikker på hvilken MAC det er snakk om... Mac alternativ 2 8100,- Jeg antar at dette er en MACBOOK PRO 13" Men er ikke sikker... Ulempe med MAC: Bare ett års forsikring. Må også si at vi får 850,- hvert år i utsstystipend fra fylkeskommunen, i tre år blir dette tilsammen 2550 som jeg kan trekke fra PC-en.Jeg legger ikke stor vekt på prisen, jeg vil mye heller ha en god PC som virker og er stabil enn en som må fly inn og ut av verksted annenhver uke.(Satt litt på spissen) Jeg har søkt allmen på en skole i Stavanger. På skolens hjemmeside fant jeg ett skriv fra 2008, der anbefalte de å ikke kjøpe MAC fordi skolen hadde lite kunnskap til det og dermed ikke kunne hjelpe med problemer som kan oppstå. De skrev også at skolen brukte programmer som ikke passet til MAC og at eleven selv måtte dekke utgiftene med programmer somm ikke passet til MAC. Jeg tror ikke dette vil ha store konsekvenser for meg fordi jeg har de programmene jeg trenger og har kjenner noen som har MAC som kan hjelpe meg. Personlig har jeg mest lyst på en MAC, men er ikke helt sikker på hva det innebærer så jeg tenkte jeg kunne høre litt på andres erfaringer. Jeg ønsker at PC-en skal kunne redigere bilder og kanskje lage litt musikk, uten at det skal være noe stress. Jeg har fra før av en iPod touch og er kjempefornøyd med Apple's ryddige og flotte design. Har dere erfaringer med noen av disse PC-ene? Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge skole-PC? Mac eller PC? Er ett år forsikring på en MAC for lite? Kom med dine meninger, anbefalinger, erfaringer osv. osv. Jeg er VELDIG takknemlig for svar! Legger ved en link til brevet jeg fikk viss det skulle være til hjelp. Endret 2. mai 2010 av Eliiise Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Som du selv sier så er Mac ett proprietært system som kan/bør virke sært. Ikke noe vondt om Mac da de funker helt flott til sitt bruk, det er bare det at alt er mye dyrere til til Mac enn til pc, noe som bør tas med i betraktningen når man skal ta ett slikt valg. Hvis man absolutt vil ha noe sært så kan man like godt kjøpe en Pc og innstallere en linux distro som f.eks Ubuntu som er gratis og funker akkurat like bra som alt annet. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Er det virkelig Denne pcen dere har fått tilbud om til den nette pris av 6200,-? Denne også? Med de prisene kan man jo kjøpe ett par og selge videre Endret 2. mai 2010 av Mreinha Lenke til kommentar
Eliiise Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Er det virkelig Denne pcen dere har fått tilbud om til den nette pris av 6200,-? Denne også? Med de prisene kan man jo kjøpe ett par og selge videre Vi kan bare kjøpe en PC. De PC-ene du har funnet er nok samme modell, men med litt mer spesifikasjoner... For eksempel lagringsplass og andre relevante ting er lavere tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå