sdf123 Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Er det noen typiske programmerings språk som går i automasjons faget? Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Gruppen jeg var i jobbet med noen ABB roboter under hovedprosjektet og for meg så virket språket veldig lik C. Jeg har lagt ved to program-koder som et vedlegg i posten her, dog måtte jeg legge dem i en .zip fil, fordi jeg kunne vistnok ikke opplaste dem uten. Men du kan sjekke ut koden og kanskje tyde hvilket språk det er. Det er en stund siden jeg drev med dette prosjektet så jeg husker dessverre ikke. Disse to programmene fungerer med en IRB 2400 robot levert av ABB Norge. Progcoder.zip Endret 2. mai 2010 av LordSvae Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Automasjons er faget er veldig veldig bredt, så forbehold om det. De typiske PLS programmeringspråka: IEC_61131-3 Der de vanligste er: Ladder diagram Function block diagram (veldig likt Ladder) Sequential function chart Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Sjekket nettopp rapporten vi skrev til hovedprosjektet hvor vi programmerte en ABB robot. På en IRB 2400 robot brukte vi et programeringsspråk som heter RAPID, hvilket ikke er ulikt C. RAPID kommer dog med funksjoner og instruksjoner laget for å kontrollere roboter. Men det er helt sikkert flere forskjellige språk ettersom type robot, modell og fabrikant. Dette var i hvertfall språket for en IRB 2400 robot levert av ABB Norge. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Bortsett fra de språkene som på maskiner og roboter, så går det så vidt jeg har forstått (med store forbehold) mye i Visual Basic og muligens C# for programmering av SD-anlegg. Dog gjelder dette selvsagt den delen som ligger på datamaskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå