Gå til innhold

Kjøp av Skateboard.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte å starte med skateboard, nå som alle vennene mine gjør det. + at det ser ganske kult ut :p

Problemet er at jeg ikke har noen brett, så jeg trenger å skaffe meg et. Jeg har heller ikke peiling på hvor jeg skaffer brett eller hvordan brett som er god.

Noen som kunne hjelpe meg med å finne en god en?

Jeg vil for det meste bruke skateboardet til å skate og prøve på ollies. Altså nybegynner trening.

Jeg er mellom 187-189 cm høy og veier rundt 75-80 kg. Tenkte meg et brett for under 500,- siden jeg ikke har mye erfaring fra før av. Gode svinger ville vært fint også. Helst ikke brett fra leketøysbutikker med "teite" bilder (eller hva det heter) under brettet :p

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i samme situasjon som deg for ca. 1 måned siden, tenkte også på å skaffe meg noe billig brett, men endte opp med ett skikkelig til 1200kr, enda det var på tilbud :p

Tenker du å kjøpe noe billig så har du vel i hovedsak to valg: Biltema brettet eller noe på G-Sport. Sist jeg forhørte meg på G-Sport så tror jeg at de hadde 2 typer skateboard, ett til ca. 400 og ett til 700kr.

Kjøper du et ferdig brett på et av de overnevnte stedene så har du egentlig ikke så mye valg på hva du får, men jeg kan jo si litt som kan være kjekt å vite:

- Større hjul = høyere fart. 52mm er ganske vanlig, selv har jeg 54mm.

- 80A, 90A osv. sier noe om hvor harde hjul det er (75A er veldig myke, 95A er veldig harde). Mykere hjul = mindre risting og bedre grep, men vil antaglivis bli slitt fortere. Harde hjul varer lenger og vil ofte gi bedre fart på litt ujevn asfalt.

- Vanlig lengde på brett er 31-32" og med din høyde så er vel det ganske passe.

- Bredden har også noe å si. Vanlig bredde er mellom 7,5-8,25". For enkelte kan smalere brett være litt enklere å flippe. Skal du bare skate rundt uten å gjøre for mange triks så vil kanskje et litt breiere brett på 8-8.25" være lettere å holde balansen på.

- Trucks kommer i forskjellig høyde, lavere vil vel være litt mer stabile, men om du har lave trucks og store hjul så kan du risikere å låse hjula om du svinger, så i litt høy fart kan du tryne ganske saftig :p

Siden du har mange venner som skater så kan du jo prøve brettene deres og se hva du liker?

Uansett, lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøp et skikkelig brett først som sist. Ta f.eks. turen til Jean TV på Arkaden i Oslo. Der har de mange gode brett, og har ofte gode tilbud. Mest trolig får du en deal på komplett brett til omkring tusenlappen dersom du spør. Ellers går de billigste brettene (som du finner på G-Sport, Rema, Lefdal etc.) som regel istykker på de underligste måter etter kort tid, og er i tillegg dårlige i utgangspunktet. Her er noen grunner til dette:

* Brett. Dårlig fasong på plate. Brett er optimalisert for rask produksjon, ikke gode kjøreegenskaper. Dette gjør at de ofte ikke har skikkelig concave, som blant annet er nødvendig for riktig stivhet. Det er også vanskelig å løre seg flipptricks riktig på brett uten concave. Brett uten concave knekker også svært mye lettere.

* Griptape. Lav kvalitet på griptape. Dårlig griptape blir fort glatt eller løsner.

* Trucker. Svinger dårlig, svinger ikke, har lav svingradius eller generelt vinglete trucker. Skyldes dårlige pakninger og/eller dårlig fasong på trucker. Knekker lettere enn ved kjøp av f.eks. Independent eller Thunder (anerkjente merker).

* Hjul/kulelager. Dårlige kulelager, merkelig tetthet i hjul. Materiale er dårlig og gjør at du ikke får like god fart som på ordentlige hjul.

* Skruer/muttere. Dårlige skruer/muttere. Knekker eller faller av etter alt for kort tid.

Dette kan også skje med "ordentlige" brett, selvsagt, men kjøper du billigbrett, er du garantert en god del av overnevnte svakheter/mangler. Ta det fra en som har eid godt over hundre forskjellige brett i løpet av årene (jepp, dette er fakta). :thumbup:

Endret av bardoien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...