Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er dette six-pack?

Gjest Ole95

Anbefalte innlegg

Gjest Ole95

Hei. Ser ofte ut for meg som jeg har six pack, men blir litt usikker av og til :S

Her er to bilder rett etter jeg har trent:

639087.jpeg 639089.jpeg

I så fall, hva er den beste måten for å få en mer markert six-pack?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe der, men det synes knapt. Nå skal det sies at belysningen kan ha noe å si på det.

Tren utholdenhet og ikke få i deg for mye kcal enn det du trenger, dvs. jogging/løping, men hold deg unna asfalt! Tren også mageøvelser som tar for seg hele magen.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Du har en fast mage, men ikke så mye sixpack å spore, ettersom du er slank så er det bare å trene mage (og rygg!!!) Du har ikke fett den kan gjemme seg under, og da skal det ikke såå mye trening til før du får litt markering.

En skikkelig sixpack krever derimot to ting:

• Hard trening av mage dvs både de rette og skrå musklene (OBS! Viktig å kompensere med dobbelt så mye ryggtrening som mage for ikke å få ryggproblemer)
  • En bittelitt streng diet, slik at man tar sikte på lav fettprosent. I ditt tilfelle som er slank, må du spise myyye, men sunt for at kroppen skal ha noe å bygge på

Mye hard trening som feks å ta situps med føttene låst i ribbevegg og ha en vektring på feks 5kg på brystet med armene i kors over den, mens man løfter seg rett opp KUN med magemusklene. (rette musklene

Videre gjør man samme prosedyre, bare med ene beinet i hvilestilling over det andre og løfter med magen så man trener de skrå musklene, så bytte bein så begge sider av magen blir trent. Finnes masse bilder og ilustrasjoner av dette på nettet.

Diet er også viktig, svært proteinholding mat, med lite fett som kylling. Omega 3, feks i form av to skjeer tran om dagen. Om du liker fisk, så er fet fisk ypperlig.

Men hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg heller satset på å trene hele kroppen, en mega trent mage og resten utrent ser litt rart ut. Blir som med de som kun trener benk til den store gullmedajen og ender opp med å så uproposjonale ut. Store skuldre og stor overkrop, og så resten spinkelt.

Mange tror at sixpack er det store i livet, men jeg mener det er et mye bedre mål å være jevn over trent og atletisk.

Synes også at sixpack på en 13-14åring blir litt spesielt, men men :p

Dette ble litt fort og gærlig, men som jeg skrev tidligere maasse info på nettet. Prøv også å søke på sixpack eller sånt i youtube så ser du videoer av konkrete øvelser.

Tren og ha det gøy, det er det viktigste. Da vil resultatene komme etterhvert.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Ja du som alle mennesker har en "six pack" eller rette bukmuskler som jeg tror det kalles. Den beste måten til å få de bedre markert er nok å få strammet inn det lille magefettet de fleste mennesker har foran muskulaturen. Du får det det fjernet ved å trene og være i mye aktivitet, men helt hvordan vet jeg ikke ettersom jeg verken er ernæringsfysiolog eller treningsekspert. Ettersom det står 95 i nicket ditt virker det som du er født i 1995, og da er det virkelig ingen grunn til stresse med det enda. Ettersom de aller fleste skal vokse en del år til når de er i 14-15 års alderen, men du får ha lykke til med six packen uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Ole95

Takk for svar :)

Ja jeg er 15 år. Som sagt var det bildet tatt rett etter jeg hadde trent og jeg føler magen er litt strammere da.

Jeg trener mage 2-3 ganger i uka, har da tatt situps med beina 90 grader på en stol og situps med vekter. Det ga resultater for noen måneder siden, men føler når jeg står på stedet hvil. Men jeg skal prøve di nye øvelsene en av dere nevnte her.

Litt vanskelig å få til ekstra jogging/løping, for jeg trener 7-9 ganger i uka (fotballkeeper).

Lenke til kommentar

Hvis du allerede jogger/løper en del, så er det flott. Husk også at noen rett og slett har bedre anlegg for en "fin" mage enn andre, og at de færreste har en veldig synlig six-pack mesteparten av året. Bare fortsett med utholdenhetstreningen, men gjør også mageøvelser, helst de som trener hele magen. Sit-ups trener ikke hele mageregionen, men du kan ta forskjellige varianter som gjør at du får trent det meste av magen.

Tren også rygg når du trener mage. Du trenger ikke trene dobbelt så mye rygg i det hele tatt, men ha det heller balansert. Det skal ikke særlig mer til enn at du ligger på gulvet el. og tar rygghev.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Tommelfingerregelen om at man bør trene dobbelt så mye rygg som mage har oppstått pga at hvis det er noe folk glemmer å trene av rygg og mage, så er det nesten uten unntak rygg. Videre er folk normalt mye flinkere til å trene mangen framfor ryggen, som oftest fordi man overfokuserer på sixpack. Er man flink til å huske rygg er det tilstrekkelig med like mye trening av både rygg og mage :)

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Ja jeg er 15 år. Som sagt var det bildet tatt rett etter jeg hadde trent og jeg føler magen er litt strammere da.

Jeg trener mage 2-3 ganger i uka, har da tatt situps med beina 90 grader på en stol og situps med vekter. Det ga resultater for noen måneder siden, men føler når jeg står på stedet hvil. Men jeg skal prøve di nye øvelsene en av dere nevnte her.

Litt vanskelig å få til ekstra jogging/løping, for jeg trener 7-9 ganger i uka (fotballkeeper).

Ja, etter at man har trent har man "pump", altså ekstra blod i musklene. Da blir de større og mer markerte.

Om du tar situps med vekter, øk vekten og ta færre repetisjoner. Ved trening av mage gjelder som med resten av kroppen: Det å trene med samme vekt fører bare til utholdenhet og ikke sterkere og større muskler.

Gøy du er keeper, var selv det i mange år. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...