Frank James Lampard jr. Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Hvordan/hva er koden for å hente siste eksakt/"kunde_id" i tabellen "kunde", og sette inn i tabellen "bestilling"? I "textfield" ruten i code, står det: <?php echo $row_Recordset1['Kunde_id']; ?> Men jeg får bare den første kunde_id-en, altså den aller første id-en i kunderegisteret, men jeg vil at databasen skal hente fra den siste registrerte kunden og lime inn i textfield ruten: "kunde_id" i tabellen bestilling. Noen som vet? her er forresten koden over HTML-en: <?php require_once('Connections/cid.php'); ?> <?php if (!function_exists("GetSQLValueString")) { function GetSQLValueString($theValue, $theType, $theDefinedValue = "", $theNotDefinedValue = "") { $theValue = get_magic_quotes_gpc() ? stripslashes($theValue) : $theValue; $theValue = function_exists("mysql_real_escape_string") ? mysql_real_escape_string($theValue) : mysql_escape_string($theValue); switch ($theType) { case "text": $theValue = ($theValue != "") ? "'" . $theValue . "'" : "NULL"; break; case "long": case "int": $theValue = ($theValue != "") ? intval($theValue) : "NULL"; break; case "double": $theValue = ($theValue != "") ? "'" . doubleval($theValue) . "'" : "NULL"; break; case "date": $theValue = ($theValue != "") ? "'" . $theValue . "'" : "NULL"; break; case "defined": $theValue = ($theValue != "") ? $theDefinedValue : $theNotDefinedValue; break; } return $theValue; } } mysql_select_db($database_cid, $cid); $query_Recordset1 = "SELECT * FROM kunde "; $Recordset1 = mysql_query($query_Recordset1, $cid) or die(mysql_error()); $row_Recordset1 = mysql_fetch_assoc($Recordset1); $totalRows_Recordset1 = mysql_num_rows($Recordset1); mysql_select_db($database_cid, $cid); $query_Recordset2 = "SELECT * FROM produkt"; $Recordset2 = mysql_query($query_Recordset2, $cid) or die(mysql_error()); $row_Recordset2 = mysql_fetch_assoc($Recordset2); $totalRows_Recordset2 = mysql_num_rows($Recordset2); if (!function_exists("GetSQLValueString")) { function GetSQLValueString($theValue, $theType, $theDefinedValue = "", $theNotDefinedValue = "") { if (PHP_VERSION < 6) { $theValue = get_magic_quotes_gpc() ? stripslashes($theValue) : $theValue; } $theValue = function_exists("mysql_real_escape_string") ? mysql_real_escape_string($theValue) : mysql_escape_string($theValue); switch ($theType) { case "text": $theValue = ($theValue != "") ? "'" . $theValue . "'" : "NULL"; break; case "long": case "int": $theValue = ($theValue != "") ? intval($theValue) : "NULL"; break; case "double": $theValue = ($theValue != "") ? doubleval($theValue) : "NULL"; break; case "date": $theValue = ($theValue != "") ? "'" . $theValue . "'" : "NULL"; break; case "defined": $theValue = ($theValue != "") ? $theDefinedValue : $theNotDefinedValue; break; } return $theValue; } } ?> Jeg er noob, vet ikke hvor jeg skal lime inn en eventuelt/bytte ut en kode. Endret 1. mai 2010 av Frank James Lampard jr. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Bruk last()-funksjonen i en spørring: SELECT LAST('Kunde_id) FROM tabellen_din Den nyttigste plassen for å finne ut ting du lurer på ved webutvikling: W3Schools Der finner du det aller meste om alt på lettfattelig engelsk Endret 1. mai 2010 av Araho Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Takk for kjapt svar! men hvor skal jeg sette inn denne koden? må jeg erstatte noen? Bare å lime inn over HTML-en? Lenke til kommentar
Araho Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Av det antar jeg at du ikke har skrevet koden selv? Du må ha en egen spørring, som basert på koden over, vil se noenlunde slik ut: mysql_select_db($database_cid, $cid); $query_Recordset3 = "SELECT last('Kunde_id') FROM kunde"; $Recordset3 = mysql_query($query_Recordset1, $cid) or die(mysql_error()); $row_Recordset3 = mysql_fetch_assoc($Recordset1); For å sette inn den verdien, skriver du følgende der du vil skrive den ut. <?php echo $row_Recordset3['Kunde_id']; ?> Endret 1. mai 2010 av Araho Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Av det antar jeg at du ikke har skrevet koden selv? Du må ha en egen spørring, som basert på koden over, vil se noenlunde slik ut: mysql_select_db($database_cid, $cid); $query_Recordset3 = "SELECT last('Kunde_id') FROM kunde"; $Recordset3 = mysql_query($query_Recordset1, $cid) or die(mysql_error()); $row_Recordset3 = mysql_fetch_assoc($Recordset1); For å sette inn den verdien, skriver du følgende der du vil skrive den ut. <?php echo $row_Recordset3['Kunde_id']; ?> Lyst til å hjelpe via fjernhjelp? xD For jeg ødela nettopp det jeg hadde O_O Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Av det antar jeg at du ikke har skrevet koden selv? Du må ha en egen spørring, som basert på koden over, vil se noenlunde slik ut: mysql_select_db($database_cid, $cid); $query_Recordset3 = "SELECT last('Kunde_id') FROM kunde"; $Recordset3 = mysql_query($query_Recordset1, $cid) or die(mysql_error()); $row_Recordset3 = mysql_fetch_assoc($Recordset1); For å sette inn den verdien, skriver du følgende der du vil skrive den ut. <?php echo $row_Recordset3['Kunde_id']; ?> Lyst til å hjelpe via fjernhjelp? xD For jeg ødela nettopp det jeg hadde O_O ..eller mysql_insert_id. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 nettbutikk.zip La til en .sql fil som creater alle tabellene La til en workbench fil som viser modellen La til 2 .php sider som kan åpnes i dreamweaver. Jeg prøver å få databasen til å forstå at den sist registrerte kunden er den som bestiller vare nå, men sliter med .php-en. Noen som er snille og gidder å bruke tid på et prosjekt som jeg sliter med? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 nettbutikk.zip La til en .sql fil som creater alle tabellene La til en workbench fil som viser modellen La til 2 .php sider som kan åpnes i dreamweaver. Jeg prøver å få databasen til å forstå at den sist registrerte kunden er den som bestiller vare nå, men sliter med .php-en. Noen som er snille og gidder å bruke tid på et prosjekt som jeg sliter med? Det er sikkert noen flinke php-folk i php-gruppa? Og så får du databasehjelp her i databasegruppa ... lykke til, kan desverre ikke et pip php selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå