Gå til innhold

adsl problem (gjetter pppoe)

Anbefalte innlegg

Skjedd ett eller annet med internettet i huset. trådløse fungerer som det skal, men min stasjonære har ikke det. når jeg åpner en webleser så sender den meg til en feilmeldingsside på internett hos leverandøren. Der står det at;

jeg enten har pppoe aksess og ikke har koblet til internett.

Eller at internettforbindelsen ikke er ferdig levert (men det er den jo..)Hatt den i noen år nå.

Har ikke så mye peiling på data, men har prøvd å finne ut av det. Er andre stasjonære i huset som får kobla seg på. trodde første TP kabelen var ødelagt siden jeg ikke hadde "grønt lys" på switchen, men finner de andre dataene i huset så er bare internett jeg mangler. Tipper at det er noe med pppoe aksessen, men vet ikke hvorfor det har skjedd plutselig.

Hvis noen skjønner noe av det jeg skrev, og har en evt løsning så hadde det vært awesome. Hvis ikke må jeg vente til mandag og ringe eidsiva kundeservice (som er leverandøren -.-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har egen router så ligger vanligvis PPPOE innstillingene på denne slik at når en maskin bak routeren forsøker å hente informasjon fra internet så vil routeren logge på mot ISP.

Jeg tipper at det er ethernetporten din som har mistet kontakten med routeren din. Hvis du høyreklikker nettverksikonet i systrayet nederst i høyre hjørne av skjermen så kan du prøve å velge Reparer tilkobling derfra.

Hvis det ikke funker så si ifra så skal vi se om vi kan få feilsøkt litt dypere.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg riktig, så kommer du deg ut på Internett med andre maskiner, men ikke denne ene? Hvis ja, så er det ikke noe PPPoE-problem.

Synes det er rart du ikke har link-lys på switchen. Prøv å bytt port, og eventuelt også kabel. Har du link-lys bak på maskinen?

Hvilket OS bruker du?

Post resultatet av kommandoen "ipconfig /all" i Command/Ledetekst.

Lenke til kommentar

Operativsystemet jeg kjører er win7 home.

Linklyset på maskina er konstant grønt + oransje blinkende. (Vet ikke hva det betyr eller hvordan det skal være)

Prøvd "feilsøk problemer" Får da til svar at jeg må fullføre påloggingsprosessen.

Har prøvd å bytte port, linklyset er da også død. Har ikke prøvd en ny TP kabel. Det blir noe av det siste jeg prøver ettersom den må igjennom noen vegger og under div møbler.

ipconfig /all (poster det jeg tror er viktig, si ifra hvis noe annet trengs så poster jeg hele greia):

IP-ruting aktivert . . . . : Nei

WINS proxy aktivert . . . . .: Nei

Ethernet kort lokal tilkobling:

Fysisk adresse . . .. . . . : 6c-f0-xx-xx-xx-xx

DHCP aktivert . . . . . . .: Ja

Så kommer en lang liste med tunnelkort der alle er frakoblet og fysiske adressen er 00-00-00-00-00-00-00-E0

En umiddelbar forskjell jeg ser på laptopen jeg sitter på nå, og på min stasjonære er at IPv4-adressen er 192.168.x.x mens på stasjonære er den 172.20.xx.xx

kan det bare være at jeg må logge på "påloggingssiden"? Rart at han plutselig skulle kreve det. har også prøvd å få påloggings informasjonen ved å legge inn forskjellige nummer på modemet uten å lyktes.

Endret av Cavitick
Lenke til kommentar

Tipper det er defekt nettverkskort. Prøv flere porter i routeren og annen nettverkskabel for sikkerhets skyld. Nytt PCI-kort koster ca 60-70kr på ebay.

Har du ikke en trådløsdongle eller noe du kan bruke?

Håper ikke nettverkskortet er defekt :p kjøpte dataen for en måned siden på komplett og må vel sende inn hele sheiten om det skal gå på garantien. Lite penger det er snakk om men ventetida blir vel fort noen dager.

Skal prøve å koble laptopen til nettverket for å se hva som skjer da.

Spiller litt World of warcraft og for å redusere MSen så lasta jeg ned ett script som gjør så pakker sendes en og en i stedet for i par. Prøvd å deaktivere, men det hjalp ikke, men kan det kanskje ha ødelagt kortet?

Lenke til kommentar

Du har 2 forskjellige ipadresse serier i nettet ditt. 192.168 er den adressen du skulle hatt på den stasjonære også.

172.20 er etter det jeg vet en gyldig intern serie, men hvorfor denne tildeles skjønner jeg ikke.

Det kan som Lafda sier være at porten er defekt.

Du har ikke fikla med innstillingene på porten? Eller kjørt ett program som kan ha satt noen manuelle innstillinger på den?

Oppsto problemet i sammenheng med at du kjørte dette scriptet?

Lenke til kommentar

Du har 2 forskjellige ipadresse serier i nettet ditt. 192.168 er den adressen du skulle hatt på den stasjonære også.

172.20 er etter det jeg vet en gyldig intern serie, men hvorfor denne tildeles skjønner jeg ikke.

Det kan som Lafda sier være at porten er defekt.

Du har ikke fikla med innstillingene på porten? Eller kjørt ett program som kan ha satt noen manuelle innstillinger på den?

Oppsto problemet i sammenheng med at du kjørte dette scriptet?

Har ikke fikla med noen instillinger. Tviler også på at problemet er i forbindelse med scriptet siden det skjedde en uke etter at jeg kjørte det, og før jeg mista nettet fungerte det som det skulle.

Testa å koble laptopen til nettverket nå og da fikk jeg samme ip som på stasjonære. Ble også redirecta til "påloggingssiden" til leverandøren så spørs vel om jeg må ringe de på mandag for å få påloggingsinformasjonen. Men er rart at det ikke skulle skje på alle maskinene i hele huset.

Endret av Cavitick
Lenke til kommentar

Har prøvd å restarte ja.

Trådløse fungerer uten problem, men "kabel nettet" fungerer bare på en datamaskin at the moment. Var det jeg prøvde laptopen min på, for 15 mins sia uten å lyktes.

Endret av Cavitick
Lenke til kommentar

Da har vi vel lokalisert problemet til å ligge i modemet.

Da er nok løsningen å kontakte isp for å be dem feilsøke, evt. sende deg ett nytt modem.

Hvis du da ikke har lyst til å sjekke innstillingene på det selv.

Du skal kunne logge deg på modemet hvis du skriver inn gateway adressen du finner når du kjører ipconfig /all i adressefeltet i en browser.

Men man bør jo egentlig være tilkoblet med en kabel for slikt arbeide, så det er kanskje ikke den beste ideen å fikle med det siden kabel ikke funker.

Du kan jo risikere å miste det trådløse nettet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...