RetoZ Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hei, I 1999 ble min mor og far skilt (alkohol). Så meg og mine 3 søsken flyttet med min mor. Min far har altid gjort det han kan får å betale minst mulig i barnebidrag. Han er godt utdannet(sivilingenør), og jobber i nordsjøen. Han har altid oppgitt til min mor hva han tjener netto, mens han har sagt det er brutto. Min mor er fult klar over dette, men advokaten sa det var ingenting han kunne gjøre. I 2008 fikk han en unge med sin nye kone, og gikk da ned i 50% stilling får å "få" mer tid til ungen sin. På en måte som han driter i de 4 andre han har. Og det fører igjen til at min mor får mindre i barnebidrag. Mine 2 yngre søsken kan ikke dra på de aktivitete de har lyst til (Handball, fotball osv.). For noen uker siden, spurte min søster som er 3 år ynge en meg om hun kunne få penger med faren min til en handball-cup. Min yngste søster hadde spurt min mor 1-2 mnd i forveien om hun kunne få penger til samme handball-cup. Dette var greit, siden hun hadde spart opp noen penger (til tilsvarende situasjoner). Så min 3 år yngre søster spurte først min mor, men hun hadde ikke råd... siden samme søster og skal komfimerest den 9. mai. Så spurte hun min far, og han sa dette var aktiviteter som var hær, og det skulle ikke han betale. Så jeg lånte vekk penger til hun, så hun kan få gå på denne cupen... Min mor er værnepleier, og tjener ikke akuratt store summene... Jeg synest dette beskriver fint hvordan min far er. Nå er min bror 21, og jeg er 17. Jeg tjener mine penger selv, og går på det jeg har lyst til.. så hun har ikke de store utgiftene på meg. Fins det noen regler som tilsier at han skal oppgi brutto, etterbetale alle de pengene han ikke har betalt eller noe tilsvarende? Og et siste spørsmål, når jeg blir 18 - har jeg noen krav på hjelp til videre utdanning/ stipend mens jeg er lærling? Var det noe som var uklart? Så kan jeg svare så godt jeg kan. Beklager skrivefeiler. - Retoz Lenke til kommentar
M-G Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Mulig at du kan få bedre svar på dette i Juss forumet, da det er et juridisk spørsmål om hva man har krav på. Du kan også ta en titt her på reglene for barnebidrag: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå