Diskutant Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) 1) er 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor værtettet? 2) hva med 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR 3) og hva kan jeg gjøre i forksjellige regnsituasjoner med D90? etter alt jeg vet så er ikke det værtettet.. Jeg vil ta bilder i forskjellig regnvær, så hva gjør jeg? edit: la til et objektiv Endret 1. mai 2010 av diskutant Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 18-200 er ikke værtettet og det er ingen andre objektiv i denne klassen heller. Rimelig og værtettet er det vel bare Pentax som tilbyr. De fleste kameraer og objektiv tåler litt fuktighet. Skal du ha det ute lenge og i virkelig dårlig vær bør du beskytte det. Hvordan avhenger av hvor, når hva du gjør osv. Alt fra en vanlig litt stor paraply til plastposer og spesialløsnnger som dekker kamera og objektiv kan gjøre nytten. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 18-200 er ikke værtettet og det er ingen andre objektiv i denne klassen heller. Rimelig og værtettet er det vel bare Pentax som tilbyr. De fleste kameraer og objektiv tåler litt fuktighet. Skal du ha det ute lenge og i virkelig dårlig vær bør du beskytte det. Hvordan avhenger av hvor, når hva du gjør osv. Alt fra en vanlig litt stor paraply til plastposer og spesialløsnnger som dekker kamera og objektiv kan gjøre nytten. ok.. takk for svar, men hvordan bruker jeg plastpose? hvordan fester jeg den og sånn? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Bruk f.eks en brødpose om den er vid nok og tre kameraet med skjermen ned i posen slik at objektivet får fri sikt ut av åpningen. Fest det gjerne med en strikk. Dra ut og ta bilder, men pass på å ikke la det renne vann inn i åpningen. Når du skal hjem knyter/bretter du igjen posen foran objektivet og tar med kameraet inn i varmen. Når kameraet har temperert seg litt så kan du åpne posen og ta ut kameraet. Dette med å la kameraet temperere seg er mer nyttig i vinterkulda enn i regnvær siden faren for kondens er større når et skikkelig kaldt kameraet tas inn i varmen, men når det er regnvær så er gjerne luftfuktigheta inne høyere så det kan være lurt også i kjølig regnvær. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Bruk f.eks en brødpose. Går utifra at du mener en 3parts brødpose,da de som normalt følger med brødet er laget av papir Man får tak på regntrekk til kamera/objektiv. Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Det skal vel litt til før det går galt. Her er det jeg brukte idag lagt til tørk. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Bruk f.eks en brødpose om den er vid nok og tre kameraet med skjermen ned i posen slik at objektivet får fri sikt ut av åpningen. Fest det gjerne med en strikk. Dra ut og ta bilder, men pass på å ikke la det renne vann inn i åpningen. Når du skal hjem knyter/bretter du igjen posen foran objektivet og tar med kameraet inn i varmen. Når kameraet har temperert seg litt så kan du åpne posen og ta ut kameraet. Dette med å la kameraet temperere seg er mer nyttig i vinterkulda enn i regnvær siden faren for kondens er større når et skikkelig kaldt kameraet tas inn i varmen, men når det er regnvær så er gjerne luftfuktigheta inne høyere så det kan være lurt også i kjølig regnvær. ok.. takk for svar, men hvor skal jeg feste strikken? om jeg fester der jeg fokuserer blir vel den ødelagt siden den "snurrer rundt" når den fokuserer? og andre plasser kan jeg vel ikke feste? Dette er forresten til d90 med 18-200mm objektiv... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Fest den med strikk rundt solblenderen. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Fest den med strikk rundt solblenderen. og i fall jeg ikke har solblender gjør jeg følgende: (hvis du kan, ta med mangen bilder så jeg får se) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) FWIW, så har 18-200, i likhet med mange mellomklasse-Nikkorer, noe værtetteing - bla. der det er viktigst (ved fatningen). PS: Om du ikke har med solblender fortjener du smerte og ballerøsk. Endret 4. mai 2010 av Anew Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 og i fall jeg ikke har solblender gjør jeg følgende: Det følger med solblender til nesten alle Nikon/Nikkor objektivene, inkludert nevnte 18-200 VR, og anbefaler at du bruker den på objektivet til enhver tid. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 PS: Om du ikke har med solblender fortjener du smerte og ballerøsk. De som skyter med bak-fram solblender fortjener dobbelt truserøsk. Typisk Nikkor- og Sigma-brukere. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 De som skyter med bak-fram solblender fortjener dobbelt truserøsk. Typisk Nikkor- og Sigma-brukere. Prøv å ikke være usakelig her... har dette virkelig noe med Nikkor / Sigma brukere å gjøre? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Prøv å ikke være usakelig her... har dette virkelig noe med Nikkor / Sigma brukere å gjøre? Da solblender ikke følger med et Standard Canon objektiv,er det bare de som kjenner til funksjonen som kjøper/bruker solblender. Nikon sine objektiver følger det med solblender og mange ukyndige fotografer har ikke peil på hva det er og lar den sitte på den veien som den satt fra fabrikken,det er faktisk de som kaster solblenderen i den troen at det er en transportbeskyttelse som har utspilt sin rolle. Endret 7. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå