Gå til innhold

Kjøre med avskiltet bil

salah

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en bil som er avskiltet grunnet manglende EU-kontroll og ikke betalt omregavgift.

Grunnen til dette var at registerreim røk og jeg hadde vraking som vurdering, og uten motor blir det vanskelig å EU-godkjenne bilen.

Men motorens kostnader holdt seg under budsjettet og omregistreringsavgiften betales derfor 15. mai. På tirsdag skal bilen inn til godkjenning, og jeg lurer på hvordan det er med å kjøre den til EU-kontroll.

Kan jeg kjøpe forsikring til den selv om bilen er avskiltet?

Kan jeg få verkstedet til å sende en bekreftelse på at f. eks. kl. 10 3. mai har den kontroll der og da, og printe ut denne bekreftelsen og bekreftelse på forsikring og deretter vise til politi dersom jeg skulle bli stoppet?

Hvordan ville dere evt. tatt for dere godkjenninga på mest mulig smertefritt (og lovlig) vis?

Nekter å kjøre uten forsikring, men omregavgifta kan Staten vente med i to uker mener nå jeg.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestill prøveskilter hos Vegvesenet. :)

Det er to ting her:

Må jeg levere inn de originale skiltene for å få prøveskilter? Vil helst ikke betale mer i avgift enn det jeg må, som f. eks. avgift for å hente dem ut igjen. Har allerede betalt omtrent bilens verdi i avgifter.

Og hvordan er det å kjøre med prøveskilter og bilen innvolveres i en ulykke hvor jeg får skyld? Da har man jo ingen forsikring?

Lenke til kommentar

Ah, da bestiller vi prøvekjennemerke så er det problemet løst!

Login; du skriver at på Statens vegvesens hjemmesider om prøvekjennemerke ligger det info om at ansvarsforsikring følger med. Det finner jeg ikke, kan du hjelpe meg med det?

EDIT: Seint på natta, leser på Dinside.no - "Trafikkinformasjon: Norge rundt med røde skilter" følgende:

Det er viktig å merke seg at den medfølgende forsikringen ikke gjelder ved misbruk. Skjer det en ulykke, for eksempel utenfor avtalt område, står du dermed uten forsikring. Du blir da personlig ansvarlig for enhver skade.
Endret av salah
Lenke til kommentar

Når du skal bruke prøvekjennemerkene må du fylle ut en blankett med blant annet rammenummer på bilen, formålet med turen og hvor turen vil finne sted. Så lenge du transporterer bilen fra et sted til et annet uten unødvendige stopp eller omveier, vil forsikringen gjelde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...