Delvis Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hvorfor starter ikke noen her i Norge opp med å produsere biler, som er laget spesielt motstandsdyktige mot rust? Feks med karosseri av eloksert aluminium eller noe sånt. De ville helt sikkert solgt som varmt hvetebrød her i landet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Fordi vi har dyr arbeidskraft, og dermed har ikke Norge så mange fordeler lenger da fabrikkene må flyttes. Amirite? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Rustbestandighet alene er ikke nok til å selge nybiler her i landet. Det fins jo allerede mange nybiler som er tilnærmet immune mot rust i flere tiår. Hadde dette virkelig betydd noe for nybilkjøpere så hadde man sett en klar trend med at samtlige modeller som ruster selger dårlig; men det er jo faktisk sånn at rust ikke er det første en nybilkjøper tenker på. Man skal kjøpe en virkelig gammel bil før rust er et skikkelig problem idag. Det fins plenty av 10-15 år gamle biler som er meget godt beskyttet mot rust, og dermed har rustet lite. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Jeg tror det ligger i en politisk tradisjon der biler blir annsett som luksus og beskattesderetter både på produkjsonssiden og for kjøperne. Selv Think som baserer seg på elbiler sliter. Med et helt annet skattesystem på biler hadde nok historien vært en annen. Ideen er i hvertfall bra den og aluminium produserer vi jo tross alt her allerede. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Rustbestandighet alene er ikke nok til å selge nybiler her i landet. Det fins jo allerede mange nybiler som er tilnærmet immune mot rust i flere tiår. Hadde dette virkelig betydd noe for nybilkjøpere så hadde man sett en klar trend med at samtlige modeller som ruster selger dårlig; men det er jo faktisk sånn at rust ikke er det første en nybilkjøper tenker på. Man skal kjøpe en virkelig gammel bil før rust er et skikkelig problem idag. Det fins plenty av 10-15 år gamle biler som er meget godt beskyttet mot rust, og dermed har rustet lite. Hvilke biler er det feks som er mest immune mot rust? En vet jo hva saltingen om vintrene gjør med biler her i landet Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Ideen er bra, og det har blitt gjort før, i andre land, billigere - uten at det påvirker gjennomsnittsnordmannens bilvalg ved nybilkjøp. Før biler begynner å ruste så har de gjerne blitt solgt videre. Man må ikke lete lenge for å finne en bil med galvanisert karosseri som er 99% rustfri etter 10-15 år. En slik bil blir etter all sansynlighet heller ikke ubrukelig på grunn av rust før den skrotes av andre årsaker. Endret 1. mai 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Man må ikke lete lenge for å finne en bil med galvanisert karosseri som er 99% rustfri etter 10-15 år. En slik bil blir etter all sansynlighet heller ikke ubrukelig på grunn av rust før den skrotes av andre årsaker. Men hvordan finner man ut hvilke det er? Er interessert for jeg skal snart skifte bil. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Hvilke biler er det feks som er mest immune mot rust? Ingen biler er immune mot rust, men man kommer langt hvis fabrikken og/eller importøren har gjort en god jobb før de selges her til lands. I tillegg til vedlikehold fra din side, etterbehandling, vask og polering. Her er en liten oversikt over hvilke bilmodeller som fra fabrikk er godt beskyttet mot rust, men ta høyde for at det kan være forskjell fra Sverige til Norge. http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=103 Endret 1. mai 2010 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Man må ikke lete lenge for å finne en bil med galvanisert karosseri som er 99% rustfri etter 10-15 år. En slik bil blir etter all sansynlighet heller ikke ubrukelig på grunn av rust før den skrotes av andre årsaker. En bil på 1500kg som er 99% rustfri har faktisk 15kg rust. Dette anser i hvertfall jeg som svært mye... Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Vil du ha bil med aluminiumskarosseri? Værsågod: Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Takker, det var nyttige tips. Og oppløftende. For jeg ser det at både VW og Audi jamnt over er blant de beste på dette. Det er der jeg hører hjemme, så passet bra det. ( Har aldri kjøpt ny bil sålangt, bare brukt) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Nybilkjøperne har ikke bilene særlig lenge, har sett tall på det og det er ytterst få som har bilen særlig lengre enn 5 år, ergo gidder ikke fabrikkene og lage bilene rustfrie, servicevennlige osv. Det er så arbeidskrevende og utføre reparasjoner på biler at det er nesten håpeløst, man ser at de kun er opptatt av og utnytte plassen og gjøre det billigst mulig, at det tar en dag eller to og ta ut motoren eller utføre annet tungt vedlikehold er en rein bonus i og med folk heller kvitter seg med bilen enn og reparere den i land med normale bilpriser, det burde ta under en time og ta ut motor og drivverk hvis man brukte litt IQ og arbeid under konstruksjonen av bilen. Målet er som alltid at biler ikke skal lønne seg og eie stort lengre enn 6 - 7 år, det holder rikelig synes fabrikkene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Og derfor er militært materiell å foretrekke om man skal ha bilen lenge for til forsvarsbruk så må bilene vare ei stund så fremt de ikke blir skutt i stykker. Merzedes gelendervagen til det Norske forsvaret er vel et godt eksepel på denne filosofien. HumWee som det amerikanske forsvaret bruker et annet. Alternativet er å kjøpe seg en rolls, de er generelt godt bygget men koster deretter. Lenke til kommentar
crea Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Vil du ha bil med aluminiumskarosseri? Værsågod: Fins da mye billigere bil med aluminiumskarosseri Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Den siste der ser ut som den er lagd av plast. Lenke til kommentar
crea Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Syns faktisk Audi A2 er en særs underverdert bil. 1.2 liters dieselen går på 0,3 liter på mila. Og den slipper ut 89g/km co2. Og denne bilen ble lagd i 1999. Til sammenligning så ble Prius målt til det samme i 2009. Bare at prius forurenser omtrent 3 ganger så mye under produksjon. Så for treehuggers må jo dette være drømmebilen. Og den er lagd i aluminium, som forsåvidt også forvitrer, men ikke på samme måte som stål. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Helt enig. A2 var langt forut for sin tid, og det var synd for Audi. I tillegg var den nok alt for dyr da den kom. Et annet problem, som riktignok også gjelder Prius, er at den er så forferdelig stygg. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Den på nederste bildet ser ut til ¨å være natur-eloksert (uten farge) Hvor mange MY bruker de på en slik tro? En annen ting, hvordan fikser man bulker på slikt karosseri? Regner med det tåler hardere støt enn et vanlig. Lenke til kommentar
Jan Magne Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 De fleste biler idag består av mye plast, som alle vet er rustfritt . Stålet i belene bruker nå for tiden som forsterkning i henhold til nyere sikkerhetsforskrifter. Her blir nok aluminium alt for svakt . Men nye biler idag kommer ferdig tektylert og med understellsbehandling . Bruker du litt penger på dette, og får bilen tectylert en gang i året + ditec behandlet lakken. Er det nesten garantert at du står med en rustfri bil til tross for saltnivået på norske veier . Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Men nye biler idag kommer ferdig tektylert og med understellsbehandling . Bruker du litt penger på dette, og får bilen tectylert en gang i året + ditec behandlet lakken. Er det nesten garantert at du står med en rustfri bil til tross for saltnivået på norske veier . Oj.. det blir vel frytelig dyrt? Har tectylert biler før for mange år siden, og det kostet et par 1000-lapper dengang. ( Hva er "ditec"?) Karosseri folka på Møller bil har fortalt meg at understellbehandling var unøvendig på bilen. Den var godt nok behandlet fra fabrikken til å holde livet ut Eneste rust jeg ser, er på sånne små sår etter steinsprut og tendenser til litt rust under hjulbuene bak. Det er en 8 år gammel bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå