Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mat og helsen/gym prosjekt hjelp! :D

Anbefalte innlegg

Hei! jeg går i 9.klasse og har fått et prosjekt i gym og mat og helse der vi skal vel , teksten nedenfor forklarer alt..

Plan og vurderingskriterier for oppgave i kroppsøving/mat og helse:

Oppgave:

Lag en plan over hva dere skal spise i løpet av en uke. Hver dag må inneholde frokost, lunsj og middag, eventuelt kveldsmat.

Lag en plan for kondisjonstrening i løpet av en uke. Du må trene minst to dager. Treningsøkta skal inneholde oppvarming, hovedaktivitet og uttøyning. Skriv hvor lenge dere skal trene, mengden og hvilken treningsintensitet dere skal legge dere på. Da må dere skrive pulsnivået deres.

Gjør et overslag over energiforbruket på en dag. Hvor mye får dere inn, og hvor mye bruker du? Dette blir omtrentlige størrelser.

Dette arbeidet vil bli bedømt. Kriteriene dere blir bedømt etter er:

Vurderingskriterier:

Innholdet i trengingsopplegget. Er det gjennomførbart, vil det gi effekt?

Variasjon i treningsopplegget. Ulike aktiviteter, varierte arbeidsformer.

God plan for måltidene. Enkelhet, tidsbruk, velkomponerte retter er viktig.

Varierte måltider i uka. Ikke ha samme ratt mange ganger.

Måltidene må gi riktig næring. Mat fra flere næringsgrupper, og maten må ha balansert næringsinnhold. Dere kan også gjøre et regnskap over proteinene dere får i maten.

Måltidene skal passe til treningsopplegget. Dager med mye belastning krever mer energi i maten.

Det kan utarbeides et regnskap over energimengde man får i seg fra måltidene, og energien som forbrukes samme dag. Man kan sjekke at det er balanse i disse energimendene. Dere kan også se på hvilke næringsgrupper energien kommer fra, altså fett, karbohydrat eller protein. Det holder å vise at man behersker dette ved å gjøre utregningen en dag, ikke hele uken.

Vurderingen vil bli gitt i fagene kroppsøving og mat og helse.

Vel så til problemet

jeg klarer å lage en plan for sunt mat og treningsopplegg , for noen dager eller uke , men

1. Hvordan sette det sammen sånn at det er gjennomførbart?

2. Hvordan gjøre et overslag over energien for en dag?

3. Hvordan utarbeide en energimengte (det siste punktet)

4. Dette med pulsen , da vi hadde gym , kom den siste pulsen min på 54

5. Hva er makspuls og hvordan finne det?

6.Hvordan få med alle punktene , altså hvordan få svar på dem?

Som dere ser sliter jeg,

legg gjerne ved noen eksempler

jeg legger til 2 power point som lærerne har utarbeidet for dette

Takk på fohånd

Næringsstoffer_i_maten_pp_pres.ppt

Trening.ppt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan gi litt info om punkt 4 og 5.

Når du måler puls må du gange det du måler med 2. Altså er ike pulsen 54, men pulsen er 108

For å finne makspuls må du ha en økt med 100% intensitet. Ta f.eks en bratt bakke på 300-500 meter og løp alt du kan deretter mål pulsen så fort som mulig : )

Lenke til kommentar
Gjest torjus

Øhm... Puls betyr antall hjerteslag per minutt, så du ganger med 2 om du har telt pulsen i 30 sek.

Vanlig hvilepuls er omtrent 65-75. Makspulsen klarer du nok ikke å nå, med mindre du løper for livet med en tiger etter deg. Du kan nok nå 90% av maxpulsen med å f.eks løpe alt du klarer i en oppoverbakke på kanskje 100m. Det er likevel enklere å regne ut makspuls via formelen P(max)=220-alder som i de fleste tilfeller er tilfredsstillende nøyaktig.

På en vanlig dag uten trening bruker vi omtrent 2000 kalorier. Du kan sikkert finne hvor mange kalorier ulike idretter med ulik intensitet og tid bruker sånn ca ved å søke litt rundt på nettet. Antall kalorier du tar inn står på innpakningen på maten, så du må bare legge sammen alt med tanke på hvor mye mat som skal spises til hvert måltid.

Lenke til kommentar

Vanlig hvilepuls er omtrent 65-75. Makspulsen klarer du nok ikke å nå, med mindre du løper for livet med en tiger etter deg. Du kan nok nå 90% av maxpulsen med å f.eks løpe alt du klarer i en oppoverbakke på kanskje 100m. Det er likevel enklere å regne ut makspuls via formelen P(max)=220-alder som i de fleste tilfeller er tilfredsstillende nøyaktig.

220-alder stemmer ikke.

Sjekk ut din egen maxpuls ved å løpe i 2 omganger, løp godt i motbakke, liten pause så smeller du til og løper til utmattelse med pulsbelte.

Ville lagt inn 3 treningsøkter, langkjøring, terskeltrening og intervalltrening for å få forklart de forskjellige treningsmåtene og treningseffekten av de forskjellige pulssonene.

Edit; For å sjekke puls er pulsbelte det letteste, om jeg ikke har det og er litt nysjerrig så teller jeg i 15sek og ganger med 4, mer nøyaktig jo lenger du teller men det tar så lang tid.

Endret av Sink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...