Gå til innhold

Montering av kjøler og ramsinks på Ati Radeon 8500

erikstein

Anbefalte innlegg

Har planer om å montere ramsinks og kjøler på dette kortet.

Jeg har tenkt å bruke termisk lim? Men hvordan fungerer det? (koster 170kr eller.no). Samtidig så lurer jeg på om jeg skal kjøpe ferdige ramsinks, eller bruke en gammel Fop32 som jeg har liggende og dele i biter + planslipe osv?

Har også en orginal p4 liggende. Den er jo ganske stor. Kanskje dele den i passende biter og feste på?

Men det som er mest interessant er hvordan termisk lim funker, det står at man skal blande limet med vanlig artic silver? eller har jeg missforstått? Hvis man vil ha kjøleren av igjen...

Noen som kan hjelpe? :grin:

+ at jeg trenger et bilde av kortet (hvis noen vet om et)

Håper noen overklokkingsgenier kan hjelpe :grin:

Noen som har prøvd det?

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-29 18:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste typer termisk lim er tokomponent-baserte, sånn som Araldit. Du blander de to forskjellige komponentene sammen og smører deretter dette på.

Tester viser at limet alene leder varme godt nok, men hvis du har planer om å ta av kjøleribbene/kjøleren senere, kan det være lurt å "tynne ut" limet med annen kjølepasta, som f.eks Arctic Silver 3. Dvs så stemmer antakelsen din :smile:

Jeg har brukt Arctic Alumina for å feste RAMsinks på et GeForce2 Pro, og dette skal ha en varmeledende evne ikke langt bak den originale Arctic Silver 2 limet, til en langt lavere pris (pga. det høye sølvinnholdet i AS2 lim). Sjekk prisene hos f.eks Microplex.

Men det viktigste er at du plansliper kjøleribbene først for best mulig kontakt, og ikke har for mye lim på (et tynt, gjennomsiktig lag holder).

Lenke til kommentar

Jeg har festa TT ramsinks og TT blur orb på radeon 8500 dessverre har jeg ingen bilder (enda) jeg brukte arctic silver termisk lim og blanda med litt arctic silver kjølepast, jeg fulgte ikke oppskriften helt for når jeg gjorde det og lot kortet ligge i en halvtime før jeg satte kortet på plass så datt kjøleren av, så jeg tok litt mindre arctic silver kjølepasta og da satt det som støpt :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Gothiatek på 2002-01-29 20:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:

iceraven skrev (2002-01-29 22:51):

Hmm..takker svar :smile: Da er det vel bare og bestille osv...men er disse ramsinksa universale?

Altså, passer de til alle rambrikker?

I verste fall så får du kappe de ned til ønsket størrelse :smile: Det er ikke så veldig vanskelig, anbefaler på det sterkeste å planslipe da de ikke er jevne nok til å overføre noe særlig varme uten at det blir helt flatt.

Lenke til kommentar

En viktig ting:

Det står en motstand opp mellom rambrikkene.

Så du må kutte vekk 3mm a ribba i midten for at den skal passe.

Sånn er det iallfall på mitt POV radeon8500 og Det OEMkortet fra quad og der er det en motstand lignende ting mellom rambrikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...