Gå til innhold

Kutte ned på bruk av fly?

Anbefalte innlegg

oversikt over fly fra BT.no

I disse dager da det er mye snakk om forurensing fra biler, fly vulkaner, olje etc, må jeg si at jeg ble litt sjokkert når jeg så denne oversikten.

Burde man ikke prøve å kutte ned på denn flybruken?

Bruke mer videokonferanser f.eks?

Jeg lurer litt på hvor stor andel av flytrafikken som består av forretningsfolk og politikere som skal i møte eller konferanser som har det travelt. Hvor mye kunne vært spart om man la opp til videokonferanser i stedet?

Miljøsamlingen i Køben er et eksempel, en hel haug med mennesker som tar flyet, noen tom eget privat fly for å delta på en miljømesse. Miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsekvensen av utbruddet på Island var jo nettopp en økt bruk av videokonferanser. Mulig enkelte fikk seg en vekker pga det.

Men nå er det jo sånn at vi av og til er nødt til å reise i ett møte, men jeg er helt enig med deg i at det nok er alt for mange som reiser unødvendig med fly.

Bakdelen ved redusert antall passasjerer som reiser med fly er at billettene vil koste det mangedobbelte av dagens nivå,og at rutetilbudet reduseres drastisk. Dette vil egentlig kun ramme menigmanns mulighet til å besøke slekt og familie som bor langt unna.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man kutte ned på flytraffikk når andre åpenbare transportmetoder ikke er aktuelt mye pga manglende kompetanse i både etater og regjering.

Dessuten vet jeg av erfaring at videokonferanser er veldig ugunstig når man skal gå i gjennom papirer e.l.

Dessuten er fly en meget trygg transportmetode.

Lenke til kommentar

Fly er nok et veldig effektivt og trygt transportmiddel ja,uten tvil. Men kunne ikke unngå å legge merke til den intense flytrafikken i sentral og sør europa hvor det burde være mulig å tilrettelegge for hurtigtog, som er mye mer miljøvennlig. Togstasjoner er ofte mer sentralt lagt til i byene, så det tapes ikke så mye tid med tanke på all ventingen med fly, sikkerhetskontroller bl.a.

Klart det blir utfordrene med videokonferanser, men det med litt vilje skal det være fullt mulig.

Papirer kan sendes per mail og skrives ut, en flyreise koster det samme som en dataskjerm, kan bare ha flere skjermer.

Teamviewer og andre tilsvarende/bedre programmer finnes.

Selvfølgelig ser jeg problemet med en konferanse i køben-skala, med hundrevis av deltakere og andre tilsvarende eller større.

Tror nok at hvis det hadde blitt planlagt skikkelig, kunne det vært gjennomførbart.

Møter/kurs/konferanser det er 5-20 deltakere burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg flyr til utlandet minst en gang i måneden og helst utenfor europa og ser ingen grunn til å redusere dette. Om jeg tar en langhelg i Tokyo gjør jeg det med god samvittighet.

BTW, jeg flyr kun kollektivt.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Bruk av videokonferanser bør det absolutt bli mer av.

Men igjen så bor vi i Norge som jeg nesten vil si er ett u-land når det kommer til internett.

Nå sitter jeg på jobben og vi kunne nok kjørt en videokonferanse fra møterommet her, men da tror jeg ikke at jeg kunne hørt musikk på Spotify eller sett en youtube film.

Det er på tide at Telenor åpner for leie av fibernettet deres til andre enn forsvaret.

Tror nok bruk av videokonferanser vil øke om tilbudet om rask nettlinje blir bedre.

Det vil jo lønne seg for bedriftene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...