Dersinho2 Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hei! Jeg trenger svar på et par spørsmål. Jeg har et oppladbart 9,6 V batteri, og jeg har to ladere. Den ene er på 9 V ut, mens den andre er på 12,9 V. Jeg vet jeg kan få kjøpt lader spesielt til det batteriet, men gjør ikke det med mindre jeg må. Vil 12,9 V laderen ødelegge batteriet, og vil 9 V laderen lade den fullt opp? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hvilken type batteriteknologi? Er det NiMH, NiCD kan du bruke 12,9V laderen dersom du passer litt på, enten ved tidsavbryting eller sjekker varmen på batteriene. 9V laderen vil med mindre den faktisk har mulighet for å overskride 9V ikke klare å lade batteriene. Dog, er 12,9V laderen for 12V batterier kan det være at denne lader med ~14-15V istedet, 9V laderen bruker gjerne ~11V. Det jeg kan anbefale er at du måler faktisk "output" for hver lader En annen viktig ting er hvor mye strøm laderene leverer mA og hvor stor kapasitet batteriet har mAh. Lenke til kommentar
Dersinho2 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Hvilken type batteriteknologi? Er det NiMH, NiCD kan du bruke 12,9V laderen dersom du passer litt på, enten ved tidsavbryting eller sjekker varmen på batteriene. 9V laderen vil med mindre den faktisk har mulighet for å overskride 9V ikke klare å lade batteriene. Dog, er 12,9V laderen for 12V batterier kan det være at denne lader med ~14-15V istedet, 9V laderen bruker gjerne ~11V. Det jeg kan anbefale er at du måler faktisk "output" for hver lader En annen viktig ting er hvor mye strøm laderene leverer mA og hvor stor kapasitet batteriet har mAh. Takk for raskt og bra svar 12,9V laderen er på 1,39 Ampere (noe jeg syntes var ganske høyt?), mens 9V laderen er på 30 mA. Batteriet er på 270 mAh, jeg vet ikke helt hva sammenhengen mellom amperetimer og vanlig ampere er. Og det er NiMH. Jeg får ikke målt spenningen ut her hjemme pga multimeteret ironisk nok er tom strøm Endret 1. mai 2010 av hardlife Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Nå vet ikke jeg om batteriet er laget for hurtigladning, dog de fleste NiMH batterier vil neppe tåle en ladningsrate på 5C (laderen leverer 5 ganger mer A enn batteries effekt i Ah). Normalt er kanskje 1-2C avhengig av type. Er det viktig å lade batteriet nå kan du bruke 12,9V laderen men pass på, batteriet vil være fulladet etter ca 10 min. Overvåk batteriet under hele ladetiden og pass på at det ikke overstiger 60 grader, altså at det ikke blir så varmt at det er vondt å ta på. Er dette et batteri for RC utstyr/leker? I så fall ville jeg bare kjørt på, slike batterier tåler normalt MYE mer bank enn du tror. Er det et telefonbatteri eller liknende ville jeg nok vært mer reservert. Basert på specs tror jeg 9V laderen vil være nærmest ubrukelig selv om den skulle levere mer enn 9V, den leverer så lite strøm at det vil ta ~10 timer å lade batteriet, gitt at den faktisk klarer å overstige batteriets spenning slik at batteriet lades. Nå vet ikke jeg hvor avanserte laderene er, antar her at 12,9V laderen lader på full strømstyrke hele tiden, og at den ikke har noen avanserte "funksjoner" som "sencer" batteritype og tilpasser ladningstrøm. Hehe ja det er veldig kjekt å ha et fungerende multimeter, da kan du både overvåke spenning og ladningsstrøm Endret 1. mai 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Dersinho2 Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Nå vet ikke jeg om batteriet er laget for hurtigladning, dog de fleste NiMH batterier vil neppe tåle en ladningsrate på 5C (laderen leverer 5 ganger mer A enn batteries effekt i Ah). Normalt er kanskje 1-2C avhengig av type. Er det viktig å lade batteriet nå kan du bruke 12,9V laderen men pass på, batteriet vil være fulladet etter ca 10 min. Overvåk batteriet under hele ladetiden og pass på at det ikke overstiger 60 grader, altså at det ikke blir så varmt at det er vondt å ta på. Er dette et batteri for RC utstyr/leker? I så fall ville jeg bare kjørt på, slike batterier tåler normalt MYE mer bank enn du tror. Er det et telefonbatteri eller liknende ville jeg nok vært mer reservert. Basert på specs tror jeg 9V laderen vil være nærmest ubrukelig selv om den skulle levere mer enn 9V, den leverer så lite strøm at det vil ta ~10 timer å lade batteriet, gitt at den faktisk klarer å overstige batteriets spenning slik at batteriet lades. Nå vet ikke jeg hvor avanserte laderene er, antar her at 12,9V laderen lader på full strømstyrke hele tiden, og at den ikke har noen avanserte "funksjoner" som "sencer" batteritype og tilpasser ladningstrøm. Hehe ja det er veldig kjekt å ha et fungerende multimeter, da kan du både overvåke spenning og ladningsstrøm Batteriet er nok for paintballmarkøren min Jeg har prøvd å lade batteriet med 9V laderen, og etter rundt 8 timer slo lyset seg av (det som viser at det er oppladet), men tror du dette skjer når batteriet er fult eller at da klarer ikke laderen og fylle på mer? Men tror kanskje jeg tar å kjøper en lader som passer til batteriet jeg Koster vel rundt 170 kr Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Det kan nok være begge deler, men uansett er det viktig å ha "rett" lader dersom man vil at batteriet skal vare hele livstiden. Dersom du lader batteriet til bare 80% hver gang vil dette gradvis føre til at kapasiteten forverres. Dette kan reverseres igjen etter noen sykluser med fullstendig opp/utladning. Legger med et dokument som forteller nærmest alt man trenger å vite og litt til om ladning og utladning av NiMH batterier NiMH Techology Duracell.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå