Airmister Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hei. Jeg sitter og venter på Adobe CS5 Master Collection som sendes i disse dager. Problemet er at maskinparken min er gammel, og klager høylytt når jeg kjører programmene i CS4 med dokumenter med litt størrelse. Drømmen er å få råd til en pc som kan kjøre After Effects og Premiere Pro uten å streve. Men det jeg bruker mest er Photoshop og Dreamweaver. Jeg har to alternativer. Det ene er en stasjonær pc. Da kan jeg like godt bygge den selv. Noen som kan tipse meg om noen bra handlelister som inneholder det jeg bør ha? Alternativ to er bærbar. Det er forsåvidt det jeg aller helst ønsker, men jeg innser jo at jeg da kommer til å slite med å finne et skjermkort som takler After Effects og Premier Pro på "full guffe". Budsjettet er jeg i tvil om. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt rundt 10.000,- Dette er kanskje litt lite? Gode råd tas imot med takk! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Du må ha en maskin med minimum dobbeltkjerneprosessor, en i5 eller i7 er vel å anbefale for denne bruken. Opptil 8Gb minne kan forsvares ved videoredigering. Du trenger også ett skjermkort med OpenGl 2.0 støtte, dvs et dedikert skjermkort av en viss kvalitet. En SSD disk vil vel også bidra til økt respons. Multicom har gode bærbare maskiner som kan skreddersys til dine ønsker, prisene ligger vel noe i overkant av en ferdig speccet modell men det er det antagelig verdt i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Airmister Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Tusen takk for svar. Nå fikk jeg plutselig mye å se på. Jeg har ikke blitt klokere mtp stasjonær eller bærbar. Men jeg ser jo at Multicom kan ha muligheter til å velge bærbar uten at det går på bekostning av ytelse. Men det tredobler jo budsjettet om en tar hensyn til mitt utgangspunkt 10.000,- Jeg har til nå hatt en 17" bærbar. Og det er snop til å behandle bilder og montere webdesign med. Men nå lurte jeg på om jeg skulle jekke ned kravet til 15,4" eller 15,6". Noen som har noen erfaringer med dette? Blir det for lite og "knøvlete" med 15 når en er vant til 17? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Jeg vil nok tro at det vil føles litt sløvt å gå ned på 15" hvis man er vant til 17" ja. Det er klart man vil få mye mere ytelse pr krone ved å gå for en stasjonær kontra bærbar, men det gjelder uansett hva slags bærbar man vil ha. Lenke til kommentar
Airmister Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Jeg har sett litt på denne. Vil denne fungere sånn noenlunde? Jeg trenger kanskje ikke 5850, da 5650 også er OpenGL2.0-kompatibelt. Huff. Jeg er i ferd med å få overdose i begrepsjungelen... Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Ser du på ytelse pr krone er det ganske stor fordel ved å kjøpe stasjonær fremfor bærbar PC, du får rett og slett en mye kraftigere PC for pengene. Skulle jeg kjøpt bærbar til formålet du beskriver (med forbehold om at jeg ikke har gjor noe særlig videoredigering) og i profesjonell sammenheng, dvs at den brukes timesvis daglig ville jeg ikke latt den innebygde skjermen være så veldig avgjørende. Grunnen til det er at du vil få mye mer valuta for pengene ved å koble til en separat ekstern skjerm. Det jeg ville sett på for et bærbart oppsett: 1. ESATA-port på maskinen slik at du kan koble til en rask ekstern disk. Gjerne USB3 også, men det er nok litt tidlig. 2. Mulighet for mer enn 4GB minne. Det er viktig og mange ganger vanskelig å finne i specen. 3. Gjerne digital utgang (DVI/Displayport) for ekstern skjerm 4. CPU, her er det åpnebart fordel med best mulig. i5 er vel det beste du kan håpe på i din prisklasse, prøv å komme over 2GHz. 5. Intern disk. Her er det ofte vanskelig å finne ut hva som leveres, Dell lar deg av og til konfigurere selv. Hardiskytelse er alltid et problem (i denne sammenheng) og hvis mulig bør du få en med 7200rpm. SSD blir for dyrt og lite i under 10000-klassen, mens 7200rpm ikke koster stort mer enn 5400rpm hvis du bare finenr noen som leverer. 6. Ser mange legger stor vekt på skjermkort og det er muligens viktig for videoredigering, for Photshop og andre program har det mindre å si (selv om også Photoshop kan utnytte et bra skjermkort til en viss grad). Kjøper du bærbar er du nok uansett prisgitt det som levandøren har valgt, men Dell gir av og til mulighet for valg av skjermkort. 7. Skjerm: 14-17+ tommer avhengig av pris og hvor mye du må bruke maskinen med kun innebygd skjerm. Kjøper du stasjonær er det mye enklere, da er det bare å velg et enkelt kabinett du liker, du trenger heller ikke noen superkraftig strømforskyning. Hovedkort, finn noe (LGA1156) butikken (eller en test) anbefaler, bør være vifteløst og med plass til min 8GB minne. Minnehastigheten har faktisk lite å si for ytelsen, mye viktigere at det er nok enn raskt. 4GB holder kanskje, men har du råd er 8GB fornuftig i dag. CPU i5 eller ennå bedre i7, så raskt du har råd til. Systemdisk. Kjøpe den minste Intel SSDen, X25-V eller X25-M 80 gen 2 hvis du har råd. Datadisk. WD Caviar Black 2TB, to hvis du har råd. Skjermkort. Jeg ville kjøpt et av nye middelklasse ATI-kortene (5xxx) - muligens 5650 eller ennå lavere, men her har andre kanskje mer konkrete råd. Endret 1. mai 2010 av se# Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Jeg har sett litt på denne. Vil denne fungere sånn noenlunde? Jeg trenger kanskje ikke 5850, da 5650 også er OpenGL2.0-kompatibelt. Huff. Jeg er i ferd med å få overdose i begrepsjungelen... Det der var en flott maskin det, men som du sier så trenger du så absolutt ikke ett slikt skjermkort.(Flott spillkort forresten) Det er veldig mange grafikkort som støtter Opengl 2.0, HD 4330,4650,5470 osv. Du vil jo få bedre batteritid med ett mindre krevende skjermkort, hvis batteritid betyr noe for deg da. Hvis du ikke spiller så er i dette tilfellet 5650 og sterkere modeller strengt tatt overkill og vil egentlig kun medvirke til redusert batteritid. Endret 1. mai 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Airmister Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Takk for mange gode råd! Jeg har lest enda en gang over Minimum requirements fra Adobe (lenke her) og de er jo faktisk ikke avskrekkende. Kanskje løsningen kommer til å bli at jeg kjøper en bærbar som fungerer bra til å redigere og lagre bilder mens jeg er på farten. Så sparer jeg penger til en råtass av en stasjonær i løpet av høsten... Vi får se. Lenke til kommentar
Airmister Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Kom over denne rakkeren på nattevakt. Kan det være løsningen for meg? Noen som ser noen ulemper/svakheter som jeg overser? Eneste må være at det ikke er 1920x1080-skjerm... Hmmm. Nå begynte jeg å tvile litt på om skjermkortet holder mål også... Endret 2. mai 2010 av Airmister Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) GT 240M kortet støtter OpenGl 2.1, det ser utgangspunktet ut som om det forbruker mere strøm enn ett HD 5xxx kort, 23w kontra 10-15w. Edit: Jeg kan ikke bekrefte informasjonen over da det står litt forskjellig fra side til side. Som jeg nevnte i en av de tidligere postene mine så kan det egentlig godt være at man bør gå for ett av de nye HD 5xxx kortene, som HD 5650 kortet rett og slett pga pris. Maskiner med eldre generasjon grafikkort koster ofte like mye, eller mer enn maskiner med nyeste generasjon, og da er det kanskje litt bortkastet og ikke gå for siste generasjon, selv om man kanskje i utgangspunktet ikke trenger all ytelsen. Endret 2. mai 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Legg inn 5 ekstra lapper og kjøp Macbook Pro 15,4. De maskinene er jo som skreddersydd for ditt behov! Bruker den selv, HELT PERFEKT Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 15000kr høres egentlig ut som om det er mest perfekt for Apple og ikke kunden. Synd at Apple er så griser på pris på maskinene sine, hvis Apple ikke hadde prisa seg så fantastisk ut, så kunne de jo vært ett alternativ. Men slik prisnivået er på Mac idag så forblir det egentlig bare en irriterende kuriositet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Kan det være løsningen for meg? Noen som ser noen ulemper/svakheter som jeg overser? Ikke noe enkelt valg, men jeg ville nok heller hatt Acer-maskinen det var linket til lenger oppe i tråden. Det så ut som et nyere design. Denne er forrige generasjon Core i7 som forsåvidt på mange måter fortsatt slår Core i5. Du får større buffer, 4 kjerner (med HT tror jeg), men den bruker også mer strøm og denne modellen har en 1.6GHz i7, mens Aceren har 2.26GHz i5. HPen har også raskere disk, men den kan du alltids bytte ut i Aceren og begge har eSATA så du kan kjøpe ekstern disk og få rask aksess. Lenke til kommentar
Airmister Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Hmmm. Jeg er nysgjerrig på Mac, men som det blir sagt her er det nok i dyreste laget for en 15". Men alle jeg samarbeider med som har Mac sier jeg er dum som ikke prøver. Men takk for tipset i alle fall. Så den Acer'n har en nyere generasjons i5 enn HP'en sin i7? Hva er best av 2-kjerners 2,26 GHz og 4-kjerners 1,6GHz? Finnes det noen ressurser på nettet som kan hjelpe meg i å forstå hva som er nyeste generasjon? Jeg likte godt Acer'n, og ser på den stadig vekk. Det er bare den i5-prosessoren jeg tviler litt på. Edit: Jeg lurer faktisk på om jeg skal underslå noen tusenlapper fra husholdningsbudsjettet og kjøpe både stasjonær og bærbar. Jeg har ikke brukt penger på datamaskiner siden 2002. Noen som kan anbefale en greit hovedkort med LGA1156? Eller er det noe som heter 1366 som er nyere? Mange spørsmål dette her, men dere får nå bare henge med så lenge dere gidder. Endret 2. mai 2010 av Airmister Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Så den Acer'n har en nyere generasjons i5 enn HP'en sin i7? Hvis du skal sjekke er det bare å slå opp modellnummer på Intels side, har den 45nm teknologi er den "gammel", er den basert på 32nm teknologi er den ny. Det er imidlertid små forskjeller bortsett fra lavere strømforbruk på ny. 600-serien bruker 32nm, 700- og 800-serien 45nm. Den har imidlertid likevel ganske høyt effektforbruk selv med en frekvens på 1.6GHz. Å velge mellom to kjerner på 2.26 og fire på 1.6 er ikke helt enkelt. Hva som gir best ytelse er veldig avhengig av programmet du skal kjøre. Videoredigering burde kunne utnytte fire kjerner bra, men for å finne ut hvor bra må du finne en test. I tillegg har Intel noe de kaller Turbo boost. Dvs at utnytter ikke programmet du kjører mer enn en kjerne kan frekvensen økes, og med kun en kjerne aktiv kan HP/i7 kjøre på 2.8Ghz, mens Acer/i5 økes til "bare" 2.5Ghz. Lenke til kommentar
Airmister Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Hva synes dere om dette stasjonære selvbyggerprosjektet? Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hva synes dere om dette stasjonære selvbyggerprosjektet? Kun en ting jeg vil anbefale å endret og det er den store disken. Du har valgt en GP disk som ikke er av de raskeste og du har bare systemdisken som alternativ. Jeg ville enten valgt en raskere datadisk eller hatt en rask og middels stor disk ekstra for det du jobber med til enhver tid. I tillegg: Du kan nok gå ennå litt ned i skjermkort hvis du aldri spiller. CPUen kan godt være ennå raskere, selv om den du har valgt er grei nok. Jeg ville vurdert 8GB minne, men du kan jo se hvordan det fnker med 4GB først, bare pass på at du får 64bit OS så du slipper å oppgradere et hvis du skal ha mere minne. Lenke til kommentar
Airmister Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Hei og takk for gode innspill. Jeg har nå lagt inn to 4 GB-brikker, og tanken er å kjøre Win7 på denne maskinen. Strategien er nok en gang til vurdering, siden den stasjonære pc'en ser ut til å bli svært bra mtp ytelse og pris. Jeg tenker da at jeg kan lempe litt på kravene når det gjelder den bærbare pc'en slik at den tilfredstiller enkle til moderate Photoshop og Dreamweaver-oppgaver. Den pc'en jeg har sett litt på er denne. Noen som har noen formening om jeg kommer til å kunne jobbe noenlunde effektivt med den? Tanken er videre å kjøpe en 160 GB SSD-disk til den på litt sikt. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Den du linket til ser ut til å være en typisk mest-mulig-elektronikk-for-minst-mulig-penger PC og den vil helt sikkert fungere utmerket for litt Photoshop og Dreamweaver jobbing. Nå har ikke jeg sett denne maskinen i virkeligheten og ikke lest noen tester, men specen ser OK ut. Det rimelig maskiner gjerne offrer er byggekvalitet. Det spiller egentlig ikke så stor rolle hvis du stort sett skal ha den stående et sted og/eller behandler den litt forsiktig, men hvis du har tenkt å drasse rundt på den hver dag vil jeg anbefale at du sjekker byggekvaliteten, den kan godt være OK, men finn en test eller noen som har den utstilt før du handler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå