Gå til innhold

Håndholdt PDA

Anbefalte innlegg

Hei noen som har noen erfaringer med håndholt PC.

Skal ha meg en ny og den skal brukes til exel, kalender, mail, samt kanskje litt MP3.

Er også nyskjerrige på om noen av disse kan utstyres med GPS.

Noen som har erfaringer.

Bør ha mulighet for Wlan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes to hovedretninger innen PDA, de som har Microsoft OS, og de som har Palm OS - og de to siden er oppdelt med omtrent religiøs fanatisme, omtrent som PC vs Mac... Jeg skal ikke komme med saksinnlegg her, men nøyer meg med å nevne at Palm mister markedsandeler, mens Windows øker, grunnen er sannsynligvis at de som kjøper Pocket PC får med pocketutgavene av Word, Excel og Outlook, slik at de slipper å lære nye programmer.

Selv har jeg en Dell (surprise surprise) Axim Advanced (400MHz) med to kortplasser, en SD plass til datalagring og et CF plass til datalagring/ WLAN/GPS/Bluetooth/Prosjektorutgang/Whatever...

Sliter litt med å holde meg under 1000kr pr måned i spill og ekstrautstyr - det er lett å gå amok i det utvalget som finnes...

Så var det nytteverdien... Grei MP3-spiller, fin å lese avisen på bussen om morgenen og ettermiddagen (Syncer mot avantgo - og laster ned de sidene som er interessante, det tar ca 3 min inkl. e-mail og avtaler fra outlook.) Jeg bruker den ikke til å skrive mail, men det hende jeg leser mail på den, Word bruker jeg en gang i uka, mens Excel er uåpnet... Har brukt den for å legge inn en del kontakter, og kjørt et par presentasjoner fra den. Vet ikke om noen så på slidsene, de fleste var mer opptatt av Aximen - og mangelen på bærbar PC...

WLAN er fint, men sjekk at du ikke bryter deg inn på andres nett - det er haugevis med basestasjoner som står åpne. Ikke snik!

IR-porten er OK for utveksling av elektroniske visittkort, men håpløst treigt for større filer, MP3 og sånn kan du glemme med mindre det dreier seg om enkeltfiler - da er SD & CF-kort en langt mer elegant løsning for sånn bruk.

Bluetooth har jeg ikke, men det kan bestilles.

Når det gjelder spill har jeg ikke installert så mange, Quake II er nedlastet, men har ikke kommet så langt at jeg har fått installert det, dessuten har jeg ikke så lang reisetid til jobben at jeg ser vitsen helt... (Risikerer vel bare å miste stoppestedet...)

Her er mer om Axim:

Fra Dell:

http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...5_handhelds.htm

Uavhengig:

http://www.aximsite.com/

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...