Gå til innhold

Bærebar MAC / PC, under 15k. Finne den riktige for meg!

Hva mener dere er best ?  

36 stemmer

1. 1. PC eller Mac for "altmulig" bruk?

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg men hva?

JEg har brukt en macpro med to quad-core prosessorer i, 8gb ram, og med diskene satt opp i raid.

VAr sterkt uimponert av ytelsen, da laptopen min går nøyaktig like raskt - Starter like raskt, starter nettleser like raskt, åpner nettsider like raskt, på tyngre ting som å encode full-hd video var den nautrligvis mange ganger raskere, men det hadde intet med os å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Unnskyld meg men hva?

JEg har brukt en macpro med to quad-core prosessorer i, 8gb ram, og med diskene satt opp i raid.

VAr sterkt uimponert av ytelsen, da laptopen min går nøyaktig like raskt - Starter like raskt, starter nettleser like raskt, åpner nettsider like raskt, på tyngre ting som å encode full-hd video var den nautrligvis mange ganger raskere, men det hadde intet med os å gjøre.

Og laptopen din var windows ?

I så tilfellet så sammenligner du 2 forskjellige software igjen. Du kan IKKE sammenligne oppstarten av en Mac Os X og Windows 7. Det går bare ikke, de har ikke samme grunnlag.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg men hva?

I så tilfellet så sammenligner du 2 forskjellige software igjen. Du kan IKKE sammenligne oppstarten av en Mac Os X og Windows 7. Det går bare ikke, de har ikke samme grunnlag.

Det er to operativsystemer, og de har nøyaktig samme forutsetninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Unnskyld meg men hva?

Det er to operativsystemer, og de har nøyaktig samme forutsetninger.

Samme forutsetninger? Kanskje.

Samme prioteringer og oppgaver, neppe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Samme forutsetninger? Kanskje.

Samme prioteringer og oppgaver, neppe.

Så hvorfor er det dårlig å sammenligne dem. Noe konkrete svar på det?

Nok av konkrete svar, som sagt blir som og sammenligne diesel og bensin bilmotorer med like mye HK og forvente at diesel motoren skal oppføre seg som bensinmotoren og motsatt.

Forskjellige formål og forskjellige utnytting av ressurser og måter de får sviv på motordelene.

Kvinner er kvinner, menn er menn, akkuratt som pc er pc og mac er mac.

Du kan vel gjerne gi noen konkrete svar på hvorfor du mener det motsatte?

Lenke til kommentar

Når det gjelder anbefaling av Macbook, ville jeg valgt billigste Macbook Pro 15". Da får du en kongemaskin :) Med tiden ville jeg kanskje oppgradert med en SSD, noe som du gjør veldig enkelt selv.

Når det gjelder fordeler/ulemper så skal jeg prøve å være nøytral gi en oppsummering:

- Formatstøtte:

Her har Mac en fordel når det kommer til video og bildeformater. Det aller meste av RAW-formater og video kodeker er støttet gjennom operativsystemet, dette gjør at alle programmer kan dra nytte av dette. Mac har også støtte for rask preview av de fleste filer. Men en ting som er felles for Windows og Mac OS er at en programmer som Windows Media Player og Itunes helst bare vil spille av noen få formater.

- Spill

Selv om Mac har blitt bedre de siste årene så kan de ikke måle seg med Windows.

- Valg av hardware

Her er det samme som med spill, Windows er best.

- Produktivitet.

Her har Windows blitt en del bedre i versjon 7, men ligger et godt stykke bak Mac OS. Mac OS har mange flere tastatursnarveier som kan gjøre det aller meste uten mus. Mac har også bedre vindusbehandler som blant annet utnytt skjermarealet bedre.

- Virus/sikkerhet

De siste årene tror jeg virustrussellen på Windows har blitt mye mindre de siste årene, så her tror jeg det er ganske gjevnt.

- Programvare:

Her gjør Mac det best på den kreative delen, mens Windows gjør det bedre på kontoroppgaver (MS Office vs iWork). Mac er dog hakket bedre på samhandling mellom programmer enn Windows.

Det nok mange flere forskjeller og, men kan ikke få med alt her. Uansett så for min del så mener jeg at Mac er verdt prisen hvis en jobber kreativt og er villig til å lære seg mange av mulighetene med tastatusnarveier. Skal en derimot har maskin til spill eller bare surfing og skolearbeid så ville jeg heller valgt Windows/linux maskin.

Lenke til kommentar

Det er pc, det er to operativsystemer, de har nøyaktig samme oppgaver, du har fortsatt ikke sagt noe konkret på hvorfor det ikke går.

Det ligger nok over vår verdighet og intelligens. :thumbup:

@SRD Mac har også støtte for rask preview av de fleste filer.

Sløsing av RAM har jo aldri vært forbudt.

Ellers så er jeg tildels enig med de fleste påstandene dine ja. :)

*snip*

*snip*

Nok av konkrete svar, som sagt blir som og sammenligne diesel og bensin bilmotorer med like mye HK og forvente at diesel motoren skal oppføre seg som bensinmotoren og motsatt.

Forskjellige formål og forskjellige utnytting av ressurser og måter de får sviv på motordelene.

*snip*

Du kan vel gjerne gi noen konkrete svar på hvorfor du mener det motsatte?

Det motor sammenligninga di er helt som å si at to PC-er med lik harddisk skal yte like bra. Du må ta med _alle_ faktorene i regnestykke ditt.

Dette er noe vi har tatt med i Apple vs Microsoft regnestykket vårt og allikevel så er det en hårreisende prisforskjell.

EDIT: Dette innlegget ballet vist på seg. :p

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Stubba: Er du student eller tilknyttet undanning? Det er bra rabatter tilgjengelig her: http://store.apple.com/no/browse/home/education_routing

Jeg vet, sjekket det før. Men er det alikevel billigere en å gå på Lefdal, Elprice, elkjøp eller lignende? Eller for ikke å glemme Humac/eple huset?

Har valgt at det skal bli mac med tanke på har skolePC fra skolen, har en veldig bra stasjonær pc. Så detter derfor ned på Mac <3

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan sette sammen en MacBook Pro 15" å anbefale meg? :)

Ikke send link fra siden der du satt sammen (linken endrer seg ikke ikke per endring du gjør :p)

Hadde ikke du et pristak på 15 000,-? I så fall så velger du bare den til 14990,- uten å gjøre noen endringer. Det er forsåvidt smart å ikke gjøre noen endringer uansett siden oppgraderinger er billigere å gjøre selv.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan sette sammen en MacBook Pro 15" å anbefale meg? :)

Ikke send link fra siden der du satt sammen (linken endrer seg ikke ikke per endring du gjør :p)

Hadde ikke du et pristak på 15 000,-? I så fall så velger du bare den til 14990,- uten å gjøre noen endringer. Det er forsåvidt smart å ikke gjøre noen endringer uansett siden oppgraderinger er billigere å gjøre selv.

Okei, jeg kan strekke meg litt om det er betydelig i forhold til hva jeg får. Er den til 1-2 tusen MYE bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...