Gå til innhold

Bærebar MAC / PC, under 15k. Finne den riktige for meg!

Hva mener dere er best ?  

36 stemmer

1. 1. PC eller Mac for "altmulig" bruk?

Anbefalte innlegg

Hei folkz !

Jeg vurderer nå sterkt å kjøpe en ny bærebar pc eller mac.

maks pris: 15k

Hovedsakelig på jakt etter en mac !

skal brukes til:

- Internett surfing

- Skolearbeid

- Chatting

- Diverse tunge programmer.

MÅ være en pc/mac som kan brukes til det meste. Også takle spill bra for å tilfredsstille mine rolige dager :p

Noen som har forslag av pc eller mac jeg burde se nærmere på?

- Stubba :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde jeg vert deg hadde jeg ikke kjøpt mac , ser på det du trenger pc/mac til så ville jeg ikke gått får mac :nei:

Mac er mer får design å media bruk.

Pc er får gaming , mange programer , enklere (vis du har vokst opp med det)

dette er da min mening ;)

la til noen bilder så du kan se det fra en annen vinkel :p

post-160774-1272671319,6915_thumb.jpg

post-160774-1272671335,6749_thumb.png

Lenke til kommentar

hadde jeg vert deg hadde jeg ikke kjøpt mac , ser på det du trenger pc/mac til så ville jeg ikke gått får mac :nei:

Mac er mer får design å media bruk.

Pc er får gaming , mange programer , enklere (vis du har vokst opp med det)

dette er da min mening ;)

la til noen bilder så du kan se det fra en annen vinkel :p

Men altså. hadde ikke planer om å spille call of duty eller lignende spill.

Noen som kan anbefale EN pc og EN mac? så kan man sette de opp imot hverandre?

Lenke til kommentar

du får mye kraftigere pc får den prisen en med mac

Ja, men de er i gjennomsnitt betraktelig tyngre, har kortere batterilevetid og er dårligere bygd. For all del, i dette prissegmentet er de fleste laptoper meget bra, forskjellen ligger stort i prioriteringer. Apple prioriterer gjerne batterilevetid, vekt og byggekvalitet fremfor rene specs. Se f.eks. Macbook Pro 13" som har Core2Duo i stedet for i5, her er batterilevetid prioritert over 10-20% bedre prosessor.

Lenke til kommentar

Hei! Har selv aldri hatt en Mac, men jeg har vært generelt fornøyd med min Multicom JHL90, og har brukt denne til både spill og skolearbeid, den har batterilevetid på opp til åtte timer. Her er noen argumenter for PC:

-Bedre programkompatibilitet/Flere programmer tilgjenglig

-Et "must" om du skal spille noe annet enn Playing With Fire, neida, det finnes spill til Mac og, men de er i mindretall.

-Bedre deler for pengene

-Billigere

Mac-argumenter:

-Design (mange vil se på Mac som stiligere, men det er nok smak og behag.)

-Mac, du betaler for merket og softwaren, igjen smak og behag.

-Vekt, mange Mac'er er lettere enn PCer, men det finnes lette PCer også.

Ergo, er nok det beste å prøve en Mac (dra til en Applebutikk) og se om du liker det. Det med batterilevetid vil jeg si er en myte da det finnes PCer med bra batterilevetid også. Som sagt: Hvis du har tenkt til å spille spill ville jeg helt klart velge en PC, hvis ikke kan nok Mac være vel så bra selvom du betaler en del for merket. Håper dette vil hjelpe deg i å velge, jeg har ikke fått satt opp to konkrete tilbud ennå, da dette blir skrevet på en IPhone (beklager om det er mye skrivefeil).

{Reactions}

Edit: Når det gjelder annet enn spilling er en i5 mye bedre enn bare 10 prosent mer enn Core 2 Duo; 4 kjerner > 2 kjerner

Endret av Reactions
Lenke til kommentar

ANBEFALER IKKE MAC.. Hvis du liker å spille suger mac'en til det...

flesteparten av pc spill har ikke komme til tanken å bli prudusert av mac...

+ at noen spill kommer aldri til å fungere på mac xD...

mn mn... Valge Er Ditt...

jeg selv har 15.000,- å bruke på pc... å jeg velger:

Stasjoner: 10.000,-

Bærbar: 5000,-

å INGEN av de er mac...

dra en tur inpå http://www.komplett.no/ å sje på pc'er.. VELDIG gode valg...

Lenke til kommentar

Hei! Har selv aldri hatt en Mac, men jeg har vært generelt fornøyd med min Multicom JHL90, og har brukt denne til både spill og skolearbeid, den har batterilevetid på opp til åtte timer. Her er noen argumenter for PC:

-Bedre programkompatibilitet/Flere programmer tilgjenglig

-Et "must" om du skal spille noe annet enn Playing With Fire, neida, det finnes spill til Mac og, men de er i mindretall.

-Bedre deler for pengene

-Billigere

Mac-argumenter:

-Design (mange vil se på Mac som stiligere, men det er nok smak og behag.)

-Mac, du betaler for merket og softwaren, igjen smak og behag.

-Vekt, mange Mac'er er lettere enn PCer, men det finnes lette PCer også.

Ergo, er nok det beste å prøve en Mac (dra til en Applebutikk) og se om du liker det. Det med batterilevetid vil jeg si er en myte da det finnes PCer med bra batterilevetid også. Som sagt: Hvis du har tenkt til å spille spill ville jeg helt klart velge en PC, hvis ikke kan nok Mac være vel så bra selvom du betaler en del for merket. Håper dette vil hjelpe deg i å velge, jeg har ikke fått satt opp to konkrete tilbud ennå, da dette blir skrevet på en IPhone (beklager om det er mye skrivefeil).

{Reactions}

Edit: Når det gjelder annet enn spilling er en i5 mye bedre enn bare 10 prosent mer enn Core 2 Duo; 4 kjerner > 2 kjerner

Vet ikke om det er riktig at du betaler så mye for merket. PC-er med samme spesifikasjoner og i samme kvalitetssjikt koster like mye. Det du betaler ekstra for er at du kjøper et gjennomtenkt produkt med gode løsninger. F.eks. Magsafe, aluminium unibody, multitouchpad i glass, lengre batterilevetid, lavere vekt (alt dette er forsåvidt design. Design er mer enn bare estetikk). Akkurat det samme gjelder for tilsvarende PC-er. (Det bør kanskje legges til at på slutten av en produksjonssyklus så er de fleste mac-er dyrere enn tilsvarende PC-er, men det har mer med at Apple har faste priser på produktene sine enn noe annet).

Når det gjelder programvare så er det klart at det er flere programmer til Windows, men i 99% av tilfellene finnes det tilsvarende programmer til OS X. Og på enkelte områder så er det bedre utvalg til OS X. Generelt så er ikke programvareutvalget noe problem, med mindre du er avhengig av et spesifikt stykke program. Uansett så kan du alltids installere Windows hvis du er avhengig av programmer til Windows.

Ellers så er jeg enig i at det mest går på smak og behag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en meget bra stasjonær pc, og har valgt at det er en mac jeg vil ha ! :whistle:

Derfor bytter jeg litt tema over til; Hvilken mac skal jeg kjøpe? ^^

Mac har jo ikke så voldsomt mange bærbare macer. Macbook, Macbook air og Macbook pro, og kun to av dem er i prisklassen du er ute etter.

Enten så er valget en 15" Macbook Pro(som jeg ville gått for), eller en 13" Macbook Air hvis du skal bruke 15000. I tillegg til at MBA er mindre, så har den også mye dårligere specs. Blant annet kun 120 gb harddisk. Fordelene er at den er liten og lett.

Hvis du går ned 2500 kan du få en MBP 13" med faktisk bedre specs enn 15", men da får du se etter dine egne behov på skjermstørrelse.

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/pd_5010442358.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1008

Sammenligne specs på denne og macbooken tidligere i tråden.

Nytter ikke og sammenligne specs på Mac og PC, ettersom de utnytter hardwaren helt forskjellig.

Kan du forklare meg hvordan en pc og en mac utnytter en i5 prosessor forskjellig?

Eller er det kanskje lettere og forklare hvordan den utnytter: ram, harddisken eller skjermkortet forskjellig? :)

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å argumentere for Mac, men jeg vil anbefale trådstarter å stikke innom en Apple Store av et eller annet slag og finne ut om 13" eller 15" passer han best. For egen del er 13" perfekt for en laptop. Det blir det perfekte kompromisset med stor nok skjerm og best mulig bærbarhet for meg.

For maksimalt 15 000,- ville jeg da valgt denne + denne/denne, og satt den inn selv. Finnes guider på nettet og alt du trenger er en skrutrekker og å huske å oppdatere firmware på den først.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

http://www.dustinhome.no/pd_5010442358.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1008

Sammenligne specs på denne og macbooken tidligere i tråden.

Nytter ikke og sammenligne specs på Mac og PC, ettersom de utnytter hardwaren helt forskjellig.

Kan du forklare meg hvordan en pc og en mac utnytter en i5 prosessor forskjellig?

Eller er det kanskje lettere og forklare hvordan den utnytter: ram, harddisken og skjermkortet forskjellig? :)

Hardware/minne,cpu,skjermkort utnyttes annerledes av Mac OS X og Windows. Mac har en god tedens til og utnytte hardware bedre. Et skrekkeksempel fra Windows sin side er Vista, som kjent mange synes gikk tregt, dette pga en dårlig bro mellom software og hardware, heldigvis er dette gått ned på Windows XP nivå igjen med W7. Dessuten har alt hardware du finner i en Mac være godkjent fra Apple selv.

Poenget mitt er likevel ikke at Mac er så mye bedre, men at det ikke går an og sammenligne hardware som styres av 2 forskjellige typer software, blir som og sammenligne bensin og diesel motorer. For min del hadde det vært bedre om det var til Windows sitt favør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...