A-Jay Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) En som har gått yrkesfaglig på videregående får mye praktisk erfaring som kan være verdifullt på sivilingeniørstudium og andre studier. Men h*n får ikke noe som helst studiepoeng for det. Allmennelevene som tar realfag får realfagspoeng i bøttevis for dette, selv om realfagene (biologi) knapt er relatert til sivilingeniørstudiet. Er det slik ting bør være, eller er det blodig urettferdig? Diskuter. EDIT: Relatert diskusjon i NTNU-tråden er rapportert til moderator. Hvorvidt de vil flytte over innlegg er deres vurdering. Endret 1. mai 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Haha, var dette en nødvendighet for å redde NTNU tråden? Lenke til kommentar
M-G Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvis man velger yrkesfag så planlegger vel man ikke akkurat å studere etterpå og trenger vel derfor nødvendigvis ekstra poeng. Mens de som tar allmenn har som regel en plan om å studere noe videre så systemet er rettferdig etter min mening. Lenke til kommentar
operg Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Kanskje en moderator kan flytte innleggene som omhandler dette temaet fra NTNU-tråden? Har sett dette blitt gjort før. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Jeg mener man skal få poeng for å gå yrkesfag fordi det er en del som tar yrkesfag også påbygg for å få en rell yrkes erfareing å de går i prinsippet 2år mere enn Almenn. Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Om en fikk ekstra poeng for å gå yrkesfag, så ville jo hele poenget med realfagspoeng forsvinne Joa, det er greit med noe praktisk erfaring fra yrkesfag, men mitt inntrykk er at siv.ing. er et mer teoretisk studium (?), derfor vil realfag være relevant for studiet. Og du må nesten presisere om det at siv.ing studiet ikke er relatert til realfagene (til en litt utenforstående :!: ) Er ikke biologi kanskje relevant til dette eller dette? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Realfagspoeng eksisterer for at elever i vgs skal velge realfag, ikke for at systemet skal bli mer eller mindre rettferdig. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Ganske idiotisk egentlig. Situasjonen min er som så at jeg går maskin ingeniør og har så og si ingen praktisk erfaring. Jeg gikk allmenn fordi dette var veien man 'måtte' gå for å bli ingeniør... Søskenbarnet mitt, som går samme linja året foran meg, han tok fagbrev og gikk Y-veien. Dette var noe jeg fikk vite om da jeg var ferdig i 3klasse. Det at dem presser på med realfag er idiotisk. Her på universitet har ikke kjemien eller fysikken blitt vanskeligere. Eneste matten kanskje. Derimot sliter jeg med det praktiske, der søskenbarnet mitt gjør det bra. Karakterene våre i realfaga her er stort sett like. Så hvis ikke realfag hadde vært så hypa kunne jeg kanskje blitt litt bedre informert om hvor bra yrkesfag er, tatt fagbrev, tjent penger og unngått litt skolelei, så tatt ingeniør studie når jeg ikke var skolelei... 2 Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Det heter ikke å studere yrkesfag, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Realfagspoeng eksisterer for at elever i vgs skal velge realfag, ikke for at systemet skal bli mer eller mindre rettferdig. Dæven! Noen har faktisk forstått det! Synd du er et mindretall. Man får ikke poeng for relevant erfaring, eller fordi man har fag som er relevante for studiene. Man får realfagspoeng fordi man har valgt å ta realfag på vgs, fordi myndighetene vil ha flere til å studere realfag. Derfor gies det realfagspoeng på alle studier, for at flere elever på vgs skal velge realfag (også de som i utgangspunktet kanskje ikke har tenkt til å studere realfag senere), for at man i realfagstimene skal kunne "omvende" disse elevene, slik at flere velger å studere realfag etter vgs, da samfunnet trenger flere med den kompetansen. Det har ingenting med rettferdighet å gjøre. Dessuten er det en egen forkurskvote på alle ingeniørskoler, og flere av universitetene. Bare ikke på NTNU. Vil du absolutt bli ingeniør, men er for dum/lat til å få gode nok karakterer? Gå på høgskolen i Narvik, eller en av de 13 andre høgskolene som tilbyr det! Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Jeg skal unngå å kommentere rettferdigheten av ekstrapoengene utover at det er en grunn til at det heter studieforberedende utdanningprog. Y-fag "skal ikke inn" på uni\høyskole. Forøvrig er det du sier om at biologi ikke er relevant for siv ing. studier helt på jordet. Biologi omhandler mye av kjemien som skjer i levende organismer, hvordan organismer er bygd opp (også på atom\molekyl-nivå) samt temaer som biologisk mangfold og bioteknologi. Vil hevde dette er kunnskap som er mer eller mindre relevant på en eller flere måter for alle siv. ing. studiene som tilbys på NTNU. For følgende studier mener jeg det er HØYST relevant: Arkitektur Bygg- og miljøteknikk Energi og miljø Fysikk og Matematikk *Gadd ikke mer da jeg innså at det var så godt som alle sammen* Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Jeg skal unngå å kommentere rettferdigheten av ekstrapoengene utover at det er en grunn til at det heter studieforberedende utdanningprog. Y-fag "skal ikke inn" på uni\høyskole. Forøvrig er det du sier om at biologi ikke er relevant for siv ing. studier helt på jordet. Biologi omhandler mye av kjemien som skjer i levende organismer, hvordan organismer er bygd opp (også på atom\molekyl-nivå) samt temaer som biologisk mangfold og bioteknologi. Vil hevde dette er kunnskap som er mer eller mindre relevant på en eller flere måter for alle siv. ing. studiene som tilbys på NTNU. For følgende studier mener jeg det er HØYST relevant: Arkitektur Bygg- og miljøteknikk Energi og miljø Fysikk og Matematikk *Gadd ikke mer da jeg innså at det var så godt som alle sammen* Hvorfor er kjemi relevant på fysmat? Vi har ett kjemifag. "Energi og miljø" er sterkstrøm-greier, det som tidligere het elkraftteknikk. Og du har nevnt hele 3 av 18 siv. ing.-programmer Så godt som alle sammen"? Latterlig. Mulig biologi er relevant på industriell kjemi og bioteknologi (regner med det), petroleumsfag, nano og kanskje teknisk geofag, men jevnt tror jeg det er ekstremt få som har bruk for det de måtte ha lært i biologi på vgs. Lenke til kommentar
genetex Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Hvis man velger yrkesfag så planlegger vel man ikke akkurat å studere etterpå og trenger vel derfor nødvendigvis ekstra poeng. Mens de som tar allmenn har som regel en plan om å studere noe videre så systemet er rettferdig etter min mening. De fleste jeg kjenner som går yrkesfag planlegger å ta videre studier som ingeniør og lignende. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Nå er vel realfagene generelt kjent for å være endel hardere enn de andre alternativene, så disse ekstrapoengene kan godt være noe som gjenspeiler den ekstra innsatsen man må gi for å få gode karakterer i disse fagene. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Om man burde få ekstra poeng, det er jeg usikker på, jeg gikk Service og Samferdsel og går nå påbygg for å studere videre senere. Man trenger jo kompetanse i andre ting også for å se sammenhenger på en måte. For eksempel så er det en fordell at jeg har hatt samfunnsfag eller historie o.l når jeg skal studere markedsføring. Men dette gjelde jo kun visse fag. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Jeg skal unngå å kommentere rettferdigheten av ekstrapoengene utover at det er en grunn til at det heter studieforberedende utdanningprog. Y-fag "skal ikke inn" på uni\høyskole. Forøvrig er det du sier om at biologi ikke er relevant for siv ing. studier helt på jordet. Biologi omhandler mye av kjemien som skjer i levende organismer, hvordan organismer er bygd opp (også på atom\molekyl-nivå) samt temaer som biologisk mangfold og bioteknologi. Vil hevde dette er kunnskap som er mer eller mindre relevant på en eller flere måter for alle siv. ing. studiene som tilbys på NTNU. For følgende studier mener jeg det er HØYST relevant: Arkitektur Bygg- og miljøteknikk Energi og miljø Fysikk og Matematikk *Gadd ikke mer da jeg innså at det var så godt som alle sammen* Hvorfor er kjemi relevant på fysmat? Vi har ett kjemifag. "Energi og miljø" er sterkstrøm-greier, det som tidligere het elkraftteknikk. Og du har nevnt hele 3 av 18 siv. ing.-programmer Så godt som alle sammen"? Latterlig. Mulig biologi er relevant på industriell kjemi og bioteknologi (regner med det), petroleumsfag, nano og kanskje teknisk geofag, men jevnt tror jeg det er ekstremt få som har bruk for det de måtte ha lært i biologi på vgs. Hvis du har et kjemifag gjøres det vel relevant? Dessuten er det mange som spesialiserer seg innen biofysikk og medisinsk teknologi... Jeg sa ikke at alle hadde sinnsykt mye bruk for biologien, jeg sa at det var relevant (Sitat: "mer eller mindre" - for fysmat gjelder altså sistnevnte etter din mening.) Edit: Leif Endret 2. mai 2010 av Newklear Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Yrkesfag er uten tvil den letteste veien til generell studiekompetanse, hvorfor skal man få ekstrapoeng for å gå den letteste veien? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Yrkesfag er uten tvil den letteste veien til generell studiekompetanse, hvorfor skal man få ekstrapoeng for å gå den letteste veien? Du får jo ikke studiekompetanse av å gå yrkesfag, ved mindre du tar påbygg, og det er ikke et direkte lett løp, jeg tar påbygg nå. Og det er ganske hardt. Man skal jo tross alt ta igjen alt som påbygg har lært på 2-3 år på et år. En ting jeg dog skulle ønske at yrkesfag skulle få mer av er ære, det er jo blitt slik at alle som går på yrkesfag er skolelei. Jeg gikk ikke der fordi jeg var skolelei, jeg gikk service og samferdsel fordi jeg ville jobbe med mennesker og lære markedsføring o.l. Og jeg gjorde det mye bedre enn mange jeg kjenner som går på almenn. Endret 2. mai 2010 av Perrern Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Haha, påbygging er ikke hardt. Tar det selv atm og det finnes ikke vanskelig. 2 år yrkesfag + påbygging er uten tvil den letteste veien til generell studiekompetanse. Man skal jo tross alt ta igjen alt som påbygg har lært på 2-3 år på et år. Tull. Man er ferdig med engelsk og samfunnsfag fra yrkesfag, en del av mattematikken, naturfagen og norsken har man også tatt. Endret 2. mai 2010 av Oreokjeks Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Det eneste vi er ferdig med er Engelsk og samfunnsfag, og de som er ferdig med naturfag har geografi eller noe annet. Jeg synes i allefall det er hardt, men vil man klare det så klarer man det. Men nå gjør jo jeg egentlig absolutt alt jeg kan gjøre også da, satser virkelig på karakterer, og nei jeg sier ikke at du ikke gjør det. Jeg sier bare at for meg er dette året faktisk litt slitsomt, men heldigvis hjelper det på. Selv om jeg forventet at det skulle være harere. Men, siden påbygg og almenn ha samme pensum, så må jo det bare bety at mange almenn folk er en gjeng sytepaver. For gjennom begge årene, så har jo yrkesfag hatt 5 timer mer enn dem i uka + at nå har vi et år, hvor vi skal ta igjen alt det de har lært på 2-3 år, og jeg sutrer ikke. Så. jeg vil ikke kalle det den leteste veien, for det er egentlig samme vei, bare at man splitter opp programfagene. Men, som sagt, jeg synes yrkesfag skulle få mer ære. Det å gi ekstrapoeng for yrkesfag gir egentlig en negativ virkning, for da senker man betydningen av fagbrev tror jeg. Men samtidig, fagbrev har jo allerede startet å miste sin status, siden det tydeligvis er bedre å ha en fyr som har gått på almenn i 3 år som snekker enn en som er utdannet og tatt fagbrev innenfor det feltet. Endret 2. mai 2010 av Perrern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå