KjellV Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 That pretty much sums it up på en veldig subjektiv, bloodwake vennlig måte. Det som oppsummerer saken er at man får realfagspoeng på grunn av at AS Norge tjener på det, mens man taper på at folk tar fagbrev + siving og ikke studiespesialisering + siving. Hvorfor skal du premieres for noe som fellesskapet taper på? Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Hvorfor skal man ha jentekvote? De tjener mindre enn guttene som kunne hatt deres plass og de blir gravide og stuff. Kanskje fordi jeg allerede har betalt 300.000 i skatt til staten + all MVA'en de har fått for tingene jeg har kjøpt for verdiene eg har tjent opp. Hadde de tenk som du tror de tenker KjellV hadde de nektet folk gratis utdanning etter x antall år. Du kan godt bruke livet ditt på å ta 14 bachelorer om du vil. Selv om du ikke får penger fra lånekassen for mer en rundt 9. Og jeg skal betale skatt i mange år til. Jeg tviler på at jeg går i minus når jeg blir pensjonert. Og hvordan klarer du å argumentere at du tar fordypninger i realfag mest sannsynelig urelevant til ditt fremtidige studie og at staten tjener på dette? Hvor blir dine biologikunnskaper når du er elfraft siv.ing brukt slik at staten tjener på dette? Endret 30. april 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 That pretty much sums it up på en veldig subjektiv, bloodwake vennlig måte. Det som oppsummerer saken er at man får realfagspoeng på grunn av at AS Norge tjener på det, mens man taper på at folk tar fagbrev + siving og ikke studiespesialisering + siving. Hvorfor skal du premieres for noe som fellesskapet taper på? For det er så uuuurettferdig at de andre får poeng og ikke jeeeeg! :( Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 That pretty much sums it up på en veldig subjektiv, bloodwake vennlig måte. Det som oppsummerer saken er at man får realfagspoeng på grunn av at AS Norge tjener på det, mens man taper på at folk tar fagbrev + siving og ikke studiespesialisering + siving. Hvorfor skal du premieres for noe som fellesskapet taper på? For det er så uuuurettferdig at de andre får poeng og ikke jeeeeg! :( Lett å si for en som sitter i andre enden Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 That pretty much sums it up på en veldig subjektiv, bloodwake vennlig måte. Det som oppsummerer saken er at man får realfagspoeng på grunn av at AS Norge tjener på det, mens man taper på at folk tar fagbrev + siving og ikke studiespesialisering + siving. Hvorfor skal du premieres for noe som fellesskapet taper på? For det er så uuuurettferdig at de andre får poeng og ikke jeeeeg! :( Lett å si for en som sitter i andre enden Poenget er at realfagspoengene ikke er der fordi de er "rettferdige", eller fordi de er relvante for studiet. Da ville du jo fått ekstrapoeng for rettslære på jussen, politikk og menneskerettigheter på statsvitenskap etc. Eller så ville man hatt et vektingssystem for forskjellige studier, hvor noen fag teller mer enn andre. Men slik er det ikke, alle fag teller like mye, og realfag gir ekstrapoeng UANSETT. Dette fordi de er der for å få elever til å velge realfag. Ekstrapoeng for fagbrev vil da, etter samme tankegang, bli opprettet om man føler for å friste elever til å ta fagbrev før de går siv. ing. Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Man bruker jo realfagspoengene enten man søker Afrika-studier eller naonteknologi – det har ingenting med at de er relevante for studiet. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg skjønner ikke tankegangen rundt det med rettferdighet; inntakssprosessen speiler verden, og den er langt fra rettferdig. Vil man, så kommer man inn, samme faen hvor man kommer fra. Det er jo 0 problem å nå kravene for en typisk siv.ing-linje om man bare har litt motivasjon. Hadde det vært uoppnåelig for en normal person med evner til høyere studier og med fagbrev å komme seg inn på en siv.ing-linje så hadde jeg skjønt kritikken, men det er ingen umulighet å gå veien om fagbrev, og da fungerer systemet slik det skal. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg skjønner ikke tankegangen rundt det med rettferdighet; inntakssprosessen speiler verden, og den er langt fra rettferdig. Vil man, så kommer man inn, samme faen hvor man kommer fra. Det er jo 0 problem å nå kravene for en typisk siv.ing-linje om man bare har litt motivasjon. Hadde det vært uoppnåelig for en normal person med evner til høyere studier og med fagbrev å komme seg inn på en siv.ing-linje så hadde jeg skjønt kritikken, men det er ingen umulighet å gå veien om fagbrev, og da fungerer systemet slik det skal. Er det at verden er urettferidig noe argumentet for å ikke gjøre den mindre urettferdig? Nå er jeg ikke så sikker på at dette konkrete eksemplet er så urettferdig, men jeg kjøper ikke helt "verden er urettferdig"-argumentasjonen. AtW Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Perfeksjon er ofte umulig, og da må man akseptere at ting ikke behøver å være 100% rettferdig. Verden er så urettferdig at man må velge med omhu hvilken urettferdighet man skal gjøre noe med, man må prioritere litt. Skal man gjøre noe med urettferdigheten i verden så er ikke en så liten bagatell som denne rett sted å begynne. Jeg kan være enig i at poengsystemet for søking ved høyere utdanning i Norge ikke er rettferdig på alle vis, men det er mye som er mer galt med det enn at fagbrev ikke får ekstrapoeng. F.eks den totalt manglende forutsigbarheten ved reformer, og det faktum at det fins eksempler på rådgivere ved skoler som ikke skjønner systemet. Kunnskapsløftet var lite gjennomtenkt på flere måter når det gjelder de som falt imellom reformene. For de som gikk ut som siste kull før kunnskapsløftet var innført i alle tre årene så var mange av valgene de gjorde feil med tanke på nye regler for poengberegning, osv. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 For moroskyld, hvor mange av dagens poeng tror dere, hvis dere skulle gjette, at realkompetansen ved fagbrev ga før kunnskapsløftet? Og det er ingen problemer overhode å komme inn på høyere utdanning med fagbrev, det er nesten gratis/garantert så lenge du består forkurset. Problemet er at NTNU, som eneste universitet i norge tror jeg, kjører sitt eget løp uten at kunnskapsløftet antagelig har tatt høyde for det. Å ha ekstra poeng for fagbrev på så og si alle andre ingeniørstudier i Norge utenom NTNU ville vært grovt feil siden vi allerede har kapret 20% av plassene gjennom kvote. Hadde NTNU hatt forkurskvote ville de fått inn mange flere forkurselever. Det er ikke slik at du ikke kommer inn om du "bare" har forkurs så det er heller ikke slik at de mener vi forkurselever ikke er egnet til studiet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 For moroskyld, hvor mange av dagens poeng tror dere, hvis dere skulle gjette, at realkompetansen ved fagbrev ga før kunnskapsløftet? Ehh, hæ? Og det er ingen problemer overhode å komme inn på høyere utdanning med fagbrev, det er nesten gratis/garantert så lenge du består forkurset. Problemet er at NTNU, som eneste universitet i norge tror jeg, kjører sitt eget løp uten at kunnskapsløftet antagelig har tatt høyde for det. Å ha ekstra poeng for fagbrev på så og si alle andre ingeniørstudier i Norge utenom NTNU ville vært grovt feil siden vi allerede har kapret 20% av plassene gjennom kvote. Hadde NTNU hatt forkurskvote ville de fått inn mange flere forkurselever. Det er ikke slik at du ikke kommer inn om du "bare" har forkurs så det er heller ikke slik at de mener vi forkurselever ikke er egnet til studiet. Kjære deg, kompetanse gir ikke konkurransepoeng! Det gjelder alle mulige studier, ikke bare siv. ing. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Jeg mener å huske du sa det ga poeng på den gamle poengberegningsmåten. Altså før det bare ble maks 4 realfagspoeng? Eller tar jeg feil? Jeg vet at kompetanse ikke gir konkurransepoeng. Endret 30. april 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg mener å huske du sa det ga poeng på den gamle poengberegningsmåten. Altså før det bare ble maks 4 realfagspoeng? Eller tar jeg feil? Jeg vet at kompetanse ikke gir konkurransepoeng. Ikke for fagbrevet i seg selv, men jeg tror man kunne få fordypningspoeng på yrkesfag. Men så forsvant fordypningspoengene. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvorfor skal man ha jentekvote? De tjener mindre enn guttene som kunne hatt deres plass og de blir gravide og stuff. Kanskje fordi jeg allerede har betalt 300.000 i skatt til staten + all MVA'en de har fått for tingene jeg har kjøpt for verdiene eg har tjent opp. Hadde de tenk som du tror de tenker KjellV hadde de nektet folk gratis utdanning etter x antall år. Du kan godt bruke livet ditt på å ta 14 bachelorer om du vil. Selv om du ikke får penger fra lånekassen for mer en rundt 9. Og jeg skal betale skatt i mange år til. Jeg tviler på at jeg går i minus når jeg blir pensjonert. Jada, du har betalt skatt til staten og bidratt, men det betyr ikke at du skal bli belønnet for å bruke ekstra lang tid på å ta utdanningen din. Enkelt spørsmål: Hvem tror du bidrar mest til samfunnet av en som bruker 11+ år etter ungdomsskolen på å tilegne seg sivingtittelen eller en som bruker 8 år? Resten var fjas om noe jeg ikke har ytret meninger om. Hvor har jeg sagt at staten nekter (bør nekte) folk utdanning? Og hvordan klarer du å argumentere at du tar fordypninger i realfag mest sannsynelig urelevant til ditt fremtidige studie og at staten tjener på dette? Hvor blir dine biologikunnskaper når du er elfraft siv.ing brukt slik at staten tjener på dette? Hvordan klarer du å argumentere mot realfagspoeng? Når folk får belønning for å ta realfag på videregående tar flere realfag. Når flere tar realfag på vidregående søker flere seg inn på realfagsstudier etter videregående skole. Sist jeg sjekket var det fortsatt snakk om at Norge trenger flere med realfagsutdanning. Lenke til kommentar
operg Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvordan klarer du å argumentere mot realfagspoeng? Når folk får belønning for å ta realfag på videregående tar flere realfag. Når flere tar realfag på vidregående søker flere seg inn på realfagsstudier etter videregående skole. Sist jeg sjekket var det fortsatt snakk om at Norge trenger flere med realfagsutdanning. Og Bloodwake mener da at man heller skal rekruttere blant yrkesfaglige, fordi de sitter med litt mer halvveis relevant kunnskap til noen få av siving-studiene..? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvorfor skal en trenge "relevant erfaring" gjennom å være lærlig før en utdanner seg som siv ing? Siv ing er et komplett studie som lærer deg det du trenger. Såklart får en tilleggspoeng for å gå realfag på vgs da dette krever mye mer av deg enn det å utdanne deg som lærlig gjør (true fact) i tillegg har endelig myndighetene sett viktigheten av realfagsutdanning så det er viktig å gjøre det attraktivt. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Du skjønner at hvis du har relevant erfaring, kan du være bitter og gretten på internett. Og alle vet at det er et implisitt krav i siv.ing-utdannelsen at en skal bli bitter, gretten samt 5 år eldre Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Hvorfor skal en trenge "relevant erfaring" gjennom å være lærlig før en utdanner seg som siv ing? Siv ing er et komplett studie som lærer deg det du trenger. Såklart får en tilleggspoeng for å gå realfag på vgs da dette krever mye mer av deg enn det å utdanne deg som lærlig gjør (true fact) i tillegg har endelig myndighetene sett viktigheten av realfagsutdanning så det er viktig å gjøre det attraktivt. Det er herlig å se folk kommenterer etter å enten ha smuglest eller kun lest en post. Man trenger ikke å være lærling for å ta siv.ing utdannelsen. De aller fleste på NTNU tar denne utdannelsen uten å ha vært lærling et helt sekund i hele livet sitt. Og det har ALDRI vært påstått heller. Iallefall ikke av meg. Hvis du bruker mer en 4 sekunder på å følge med på hva vi diskuterer sparer du folk for mye forklaringer. Å få tilleggspoeng for realfag på VGS er en bra ting og det bør gis en belønning for innsatsen. Jeg har heller aldri sagt at denne bør fjernes eller lignene. Når du sier at fordypningene du har i realfag er mye vanskeligere enn å være lærling lurer jeg på hvilken dekning du har for å påstå dette. Jeg har selv vært lærling og har tatt R2 matte som må være det vanskeligste dere har på fordypning og jeg mener klart at dette ikke er vanskeligere enn utdanningen man tar gjennom elektriker. Men jeg antar du bare gjetter uansett. Jeg sier at den kompetansen dere får, den faglige bredden som realfagene gir og som er hele poenget med hvorfor disse belønnes, er ikke like relevante som et 4,5 års studium elektro er på elkraft på NTNU. Det må du vel være enig i eller mener du f.eks biologi er mer relevant for elkraft? Jeg mener at alle som vet de vil inn på siv.ing før de begynner på videregående selvfølgelig må ta denne utdannelsen direkte og ikke gå igjennom et fagbrev, da du mister ca 3 år på det og da skal det litt til å ta igjen en med 3 års siv.ing erfaring over deg selv om du har relevant fagbrev. Men for de som allerede har fagbrev, og myndighetene gjør mye for å få disse ut på høyskoler gjennom tunge tiltak som Y-vei, bør denne faglige bredden bety like mye som de mindre relevante fordypningsfagene du har på VGS som er til for teoretisk bredde. Ser du sammenhengen? Du skjønner at hvis du har relevant erfaring, kan du være bitter og gretten på internett. Og alle vet at det er et implisitt krav i siv.ing-utdannelsen at en skal bli bitter, gretten samt 5 år eldre Forstår du ironien og dobbeltmoralen i innlegget ditt? Vi prøver å diskutere som voksne mennesker mens du kun kommer inn med noen usaklige sure innlegg som har lite å gjøre med det vi faktisk diskuterer. Kanskje når du får litt mer peiling så kanskje du klarer å sette sammen argumenter istedet for å hoppe på med sleivspark når sisteposten var i min motfavør. Er du uenig, vennligst argumenter tilbake hvorfor jeg tar feil. KjellV: Du roter deg mye borti skatter og avgifter. Som sagt kan du ta så mange bachelorgrader du gidder. Det er ikke et topplokk på (så vidt jeg vet) på hva du kan ta i utdanning. Og generelt er disse samme myndighetene som du henviser til positive da de gjør mange tiltak for å få folk med faglig bredde inn på ingeniørstudier. Av alle ing. skolene i Norge så er det kun NTNU som ikke har noe per dags dato. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Er du uenig, vennligst argumenter tilbake hvorfor jeg tar feil. Ja, det har jo vist seg å ha stor effekt. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Er du uenig, vennligst argumenter tilbake hvorfor jeg tar feil. Ja, det har jo vist seg å ha stor effekt. Jeg er ikke fornøyd med besvarelsene da de fisker en del og skylder på mye rart Herr Brun har vært den med absolutt beste motargumenter fordi han har prøvd å argumentere på det som er hvoedpoenget men at en ikke bør brukes som et incentiv for å ta fagbrev før siv.ing føles litt tynt siden ingen burde ha så lite IQ til å gjøre dette bevisst når man skal velge videregåendeutdannelse uansett Jeg svarer kun på uttaleser mot meg som jeg bør få lovt til. Hvis ingen vil diskutere med meg, vil jeg ikke argumenter mer for dette heller men jeg vil ikke gi meg fordi noen går tomme for argumenter og bare spyr ut tull. Så får vi se om noen svarer, jeg kommer ikke til å bevisst grave dette opp igjen uprovosert, det ville vært spam. Bloodwake: Hva er problemet ditt? Du har hørt hva alle vi mener nå, slutt å spamme tråden med problemene dine. Har du eierskap eller sensurering på denne tråden? Hvis ikke diskuterer jeg med hvem jeg vil takk. Desutten er det ikke direkte mine problemer siden vi diskuterte generelt Endret 30. april 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå