Gå til innhold

Hvordan innsallere programmer og ting i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei sann

Har nettop innstalert Ubuntu 10.04 som hoved-OS på pcen min. Men får ikke lagt inn Opera og Flashplayer,

Har forsåvidt ikke lyktes med noe annet enn og innstallere OSet og kommet meg på nett.

Er helt fersk med Linux, og forstår ikke helt hvordan man innstallerer ting og tang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk etter programvare i Ubuntu Software Center:

post-74755-1272709460,4573_thumb.jpg

Søk etter Flash:

post-74755-1272709470,6559_thumb.png

Eller Ubuntu Restricted Extras. Da får du med kodeker, fonter, flash i en pakke:

post-74755-1272709478,0106_thumb.png

Hvis du av en eller annen grunn må laste ned fra web, se etter .deb-pakker. Litt rart at du hadde problemer med å laste ned Opera og Flash fra nettet, det skulle være ganske straight forward. Bruker du 64-bit OS? Som sagt prøv å holde deg til Ubuntu Software Center som vist på bildene.

Denne artkkelen er anbefalt lesning om du er ny i Ubuntu. Den viser også anbefalte innstallasjonsmetoder.

Lenke til kommentar

Java, Flashplayer, Wine i box

Ditcher Opera for øyeblikket.

men kommer ikke inn i nettbanken med Firefox,

Det kan være teknisk feil i banken også, så jeg får se over helga.

Takk får hjelpa så langt :)

Lenke til kommentar

Ditcher Opera for øyeblikket. men kommer ikke inn i nettbanken med Firefox,

Det kan være teknisk feil i banken også, så jeg får se over helga.

Dette avhenger av hvilken "java" du har installert. Output av "java -version" vil si om du har Sun Java eller OpenJDK/IcedTEa Java. Standard i 10.04 er OpenJDK.

BankID (vanlig innlogging i de fleste nettbanker) fungerer kun med Opera (versjon 10.1x eller eldre) dersom du har OpenJDK. [1]

Sun Java skal ligge i Partner-delen av Software Senter.

[1] http://www.opera.com/docs/linux/plugins/install/#java (Hvordan aktivere java i opera dersom det ikke er aktivert. Samme fremgangsmåte fungerer for OpenJDK)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor innstillingene er i firefox? Fikk denne meldinga i nettbanken.

"Nettleseren din støtter ikke Java. Årsaken til dette kan være at du har slått av Java-støtten i nettleseren, eller at du ikke har Java installert."

Finner ikke innstillinger eller options noen sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...