Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Haster: symptomer på ødelagt dieselpumpe


Ursa

Anbefalte innlegg

Halloisen!

 

Jeg har fått følgende problemer på min sure gamle Escort 1996 1.8D:

-treig start, som om diesel ikke kommer inn i motoren skikkelig

-luft i tanken, så det kommer et friskt "poff" når jeg åpner tanklokket

-plutselig kvelning på tomgang

 

Motoren oppfører seg rart på tomgang, av og til helt normalt, men plutselig begynner turtallet å gå ned, helt til motoren kan kveles i lyskryss og lignende. Spesielt kjipt når bilen må skure flere sekunder for å starte igjen.

 

Håper dere kan hjelpe meg, skal ut og kjøre etter helga igjen :O

 

På forhånd tusen takk!!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glødeplugger er helt nye. Det hjalp ikke å åpne tanklokket og starte (fremdeles dårlig start). Men skal prøve å kjøre litt med åpent tanklokk. Mulig at det er vakum heller enn overtrykk som jeg sier (hva kan overtrykk være et symptom på, og hva kan vakum være symptom på?).

Lenke til kommentar

Glødeplugger er helt nye. Det hjalp ikke å åpne tanklokket og starte (fremdeles dårlig start). Men skal prøve å kjøre litt med åpent tanklokk. Mulig at det er vakum heller enn overtrykk som jeg sier (hva kan overtrykk være et symptom på, og hva kan vakum være symptom på?).

 

 

Begge deler er forsåvidt symptomer på tett lufting (kan være i selve tanklokket, eller et eget rør), men ettersom det ikke skal kunne pumpes luft under trykk inn i tanken gjennom dieselsystemet, så kan det aldri bli overtrykk i tanken (bortsett fra ved store temperaturvekslinger). Vakuum, derimot, kan det fort bli, om det ikke slipper luft inn når bilen forbruker diesel fra tanken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Googlet litt og har du sjekket dieselrørene som går inn på tanken? På noen så rustet det små hull i disse rørene og bilen dro inn luft, man anbefalte også og bytte alle dieselslanger i og med det kunne være ørsmå sprekker i dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm takker for alle svar. I dag døde bilen veldig, og jeg måtte skyve den gjennom halve Trondheim sentrum. Kjempegøy når man var på whiskyfest i går ;) uansett har vi skaffa oss leiebil, så problemet haster ikke like mye som det gjorde i går.

 

Men til saken igjen: Den døde selv om jeg kjørte med tanklokket åpent. Bilen var ekstremt tungstartet, men når vi fikk liv i den gikk den bare et par minutter før drivstofftilførselen ble kutta inn i motoren (eller det var det det føltes som i hvert fall). Om mulig ble den faktisk verre å kjøre med tanklokket av. Jeg kjørte 20 mil på fredagen problemfritt med lokket på, så jeg tror at det vakumet som bygger seg opp i tanken faktisk er nødvendig for å få diesel inn i motoren (høres dette helt fjernt ut? jeg gjetter bare...).

 

Det er ingen synlige lekkasjer som jeg kan se, men likevel har jeg hørt fra såpass mange nå at det kan være returlinjene som er problemet. Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal starte å feilsøke (tips mottas med takk!).

 

Vil en dieselpumpe bli gradvis dårligere, eller er den plutselig bare "død" en dag?

 

Er det vits å skifte dieselfilter etter kun 20000 km? Kan det ha blitt skadet under den harde vinteren i år?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Hadde samme problem på min bensinbil, og jeg tenkte med en gang dårlig kompresjon, dårlig tenning osv, men så døde bensinpumpen og jeg fant ut etter bytte at det var pumpen som var synderen. Tregstartet, fjusket, dårlig drag til tider, vanskelig å få til å gå helt reint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurra!

 

I dag ble Escorten min 10 år yngre igjen!

 

Og takket være MEKKERN!

 

Det hjalp å skifte ut disse små slangene på dysene. Kjempelett og billig operasjon!

 

Tusen takk for hjelpen alle. Jeg spør vel igjen ved neste "krakk".

 

Men bare for å forlate tråden med et lite stikk: hvorfor i pokker klarer ikke verkstedene å reparere slike ting? Og verst av alt er at dette UMULIG kan være et sjeldent problem. Lurer på hvor mange millioner har gått med i "vi skifta glødeplugger, men skjønner ikke en dritt. Det blir 4000 takk".

 

Igjen kjempekudos til Mekker'n! Fra nå av følger jeg dine råd slavisk :) takk til dere andre også for gode råd.

Lenke til kommentar

Men bare for å forlate tråden med et lite stikk: hvorfor i pokker klarer ikke verkstedene å reparere slike ting? Og verst av alt er at dette UMULIG kan være et sjeldent problem. Lurer på hvor mange millioner har gått med i "vi skifta glødeplugger, men skjønner ikke en dritt. Det blir 4000 takk".

 

Igjen kjempekudos til Mekker'n! Fra nå av følger jeg dine råd slavisk :) takk til dere andre også for gode råd.

 

Angående ditt "lille stikk". Har du hatt bilen på verksted i det hele tatt? Har inntrykk av at du kun har holdt på selv, med mindre jeg har lest feil i tråden. Kan verksteder klandres eller svartmales da?

 

Hvis verkstedet skifter glødeplugger (noe de ikke skal gjøre uten å måle dem først), så vil problemet fortsatt vært uløst i ditt tilfelle og da kan de ikke kreve "4000 kr" for jobben (noe unyansert pris da dette tar ca. en time) og skifte av glødeplugger er dermed gjort på verkstedets regning. Jeg tviler også på at et verksted ville tenkt på glødeplugger etc hvis de hadde hatt bilen foran seg og kunne feilsøke på den på egen hånd. Det å følge en kundens "antydninger" og "prognoser" er ofte en blindgate og derfor trenger man bilen foran seg for å feilsøke, prøvekjøre, kontrollere osv slik at man får avklart feilen i løpet av kort tid. Det er ganske begrensede feilkilder på et dieselanlegg i en bil, så feilen ville de nok funnet i løpet av kort tid.

 

Jeg reagerer på at du angriper verksteder som totalt ubrukelige når du tydeligvis kun har brukt Diskusjon.no istedet. Hadde du benyttet er kyndig verksted, så hadde problemet sannsynelig vært løst i løpet av en dag istedet for nesten tre uker og prisen hadde blitt rundt 1000 kr. Et verksted kan ikke ta betalt for en unødvendig reparasjon og heller ikke holdes ansvarlig for en jobb de ikke har gjort...

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for at du tok meg på jorda igjen, på en saklig måte også. Ikke mange av de nå om dagen ;)

 

Men jeg har hatt bilen på verksted og betalt en del for feilsøk. Første gang tok jeg en NAF bruktbilsjekk/garantiutløpstest og fikk bilen inn hos forhandleren jeg kjøpte bilen brukt hos. NAF skrev at det var feil på bakbremsa mellom de to hjulene. Jeg gikk ut fra at de ordna ordentlig opp for seg, men i fjor oppdaga jeg til min store forskrekkelse at det var lekkasje i ene trommelen, og at dette verkstedet sannsynligvis ikke har gjort noe annet enn kanskje skru på noen bolter for å "reparere" dette. Potensielt livsfarlig å ikke gi meg skikkelig service der. Jeg skifta tromler og sylinder selv (uten annen hjelp enn Haynes), og Escorten gikk rett gjennom EU på den måten.

 

Dette verkstedet klarte heller ikke finne ut hvorfor motoren gikk ujevnt (kunne vært de samme slangene den gangen som nå). Men de gjorde pliktløpet og sjekka glødeplugger og batteri, uten noen videre involvering.

 

Nå sist tok et merkeverksted 1500 kroner for å sjekke de samme tingene: glødeplugger, batteri, startmotor, batteripoler og filterslanger. Alt fungerte like fint som i 2007. Dette ble fiksa da jeg skifta returslangene på dysene (nevnt i en annen tråd). Nå er jo ikke 1500 noen katastrofe, men ville de funnet feilen om de hadde holdt på en hel dag? En bil til 10000 kroner kan man jo ikke feilsøke for evig. Jeg skrev også lapp til dem om at det var drivstoffsystemet det var noe feil med, men det er mulig jeg forklarte meg utydelig (jeg husker ikke).

 

 

Jeg har heldigvis noen gode verkstederfaringer også. Da jeg ødela frontruta mi, tok jeg bilen til Mathisen Bil & Gjenvinning i Harstad og de skaffa meg ei brukt frontrute og skifta den for 3000 til sammen. Hvem trenger full kasko på steinsprang når det som oftest er 1500-2000 kr på skifting i egenandel uansett? :)

 

Andre gangen var i dag da jeg tok bilen på Byåsen VGS i Trondheim og fikk de til å reparer en ødelagt bunnplugg og oljeskift. Kosta 101 kroner :) godt jobba av de [ikke-betalte] TIP-studentene. Raskt gikk det også.

 

Den setninga du har quotet er veldig over the top, og jeg var sur når jeg skrev den, så jeg beklager til de hardt arbeidende mekanikerne som faktisk har peiling. Setninga er naturligvis ikke realistisk og er nok ganske blasert pga jeg har møtt flere sure epler enn det som er gjennomsnittlig.

 

Så takk [insert your god] for at vi har verksteder spredd rundt i landet som tross alt kan redde oss og få oss hjem når situasjonen krever det! Og takk igjen for at vi i tillegg har den luksus av å ha supermekanikere tilgjengelig på et internettforum slik som dette. Og takk Haynes også :)

 

 

 

Men bare for å forlate tråden med et lite stikk: hvorfor i pokker klarer ikke verkstedene å reparere slike ting? Og verst av alt er at dette UMULIG kan være et sjeldent problem. Lurer på hvor mange millioner har gått med i "vi skifta glødeplugger, men skjønner ikke en dritt. Det blir 4000 takk".

 

Igjen kjempekudos til Mekker'n! Fra nå av følger jeg dine råd slavisk :) takk til dere andre også for gode råd.

 

Angående ditt "lille stikk". Har du hatt bilen på verksted i det hele tatt? Har inntrykk av at du kun har holdt på selv, med mindre jeg har lest feil i tråden. Kan verksteder klandres eller svartmales da?

 

Hvis verkstedet skifter glødeplugger (noe de ikke skal gjøre uten å måle dem først), så vil problemet fortsatt vært uløst i ditt tilfelle og da kan de ikke kreve "4000 kr" for jobben (noe unyansert pris da dette tar ca. en time) og skifte av glødeplugger er dermed gjort på verkstedets regning. Jeg tviler også på at et verksted ville tenkt på glødeplugger etc hvis de hadde hatt bilen foran seg og kunne feilsøke på den på egen hånd. Det å følge en kundens "antydninger" og "prognoser" er ofte en blindgate og derfor trenger man bilen foran seg for å feilsøke, prøvekjøre, kontrollere osv slik at man får avklart feilen i løpet av kort tid. Det er ganske begrensede feilkilder på et dieselanlegg i en bil, så feilen ville de nok funnet i løpet av kort tid.

 

Jeg reagerer på at du angriper verksteder som totalt ubrukelige når du tydeligvis kun har brukt Diskusjon.no istedet. Hadde du benyttet er kyndig verksted, så hadde problemet sannsynelig vært løst i løpet av en dag istedet for nesten tre uker og prisen hadde blitt rundt 1000 kr. Et verksted kan ikke ta betalt for en unødvendig reparasjon og heller ikke holdes ansvarlig for en jobb de ikke har gjort...

Lenke til kommentar

Men jeg har hatt bilen på verksted og betalt en del for feilsøk. Første gang tok jeg en NAF bruktbilsjekk/garantiutløpstest og fikk bilen inn hos forhandleren jeg kjøpte bilen brukt hos. NAF skrev at det var feil på bakbremsa mellom de to hjulene. Jeg gikk ut fra at de ordna ordentlig opp for seg, men i fjor oppdaga jeg til min store forskrekkelse at det var lekkasje i ene trommelen, og at dette verkstedet sannsynligvis ikke har gjort noe annet enn kanskje skru på noen bolter for å "reparere" dette. Potensielt livsfarlig å ikke gi meg skikkelig service der. Jeg skifta tromler og sylinder selv (uten annen hjelp enn Haynes), og Escorten gikk rett gjennom EU på den måten.

 

Hvis bilen bremser skjevt, så kan det godt hende at det var hjulsylinderen som var skyld i dette og da har verkstedet gjort en elendig jobb siden lekkasjen uansett vil være synlig under gummimansjetten hvis den bare lekker litt. Spørsmålet er om hvorvidt det var lekkasje når trommelen var av. Ofte er bremsestøv skyld i skjeve bremser slik at verkstedet kan ha sjekket sylindrene og ikke funnet noe lekkasje og heller rengjort trommelen og bremseskoene og dermed fått bremsene innenfor kravene igjen. Lekkasje på hjulsylindere kan ikke "fikses" med bolter etc. Disse må byttes for å stoppe lekkasjen.

 

Hva som egentlig har skjedd blir uansett rene spekulasjoner, men jeg skjønner uansett at du reagerer på det. Det ville jeg også gjort. Det høres merkelig ut, men det kan, som sagt, hende at det ikke var lekkasje når bilen var inne til reparasjon. Bare en tanke...

 

 

Dette verkstedet klarte heller ikke finne ut hvorfor motoren gikk ujevnt (kunne vært de samme slangene den gangen som nå). Men de gjorde pliktløpet og sjekka glødeplugger og batteri, uten noen videre involvering.

 

Nå sist tok et merkeverksted 1500 kroner for å sjekke de samme tingene: glødeplugger, batteri, startmotor, batteripoler og filterslanger. Alt fungerte like fint som i 2007. Dette ble fiksa da jeg skifta returslangene på dysene (nevnt i en annen tråd). Nå er jo ikke 1500 noen katastrofe, men ville de funnet feilen om de hadde holdt på en hel dag? En bil til 10000 kroner kan man jo ikke feilsøke for evig. Jeg skrev også lapp til dem om at det var drivstoffsystemet det var noe feil med, men det er mulig jeg forklarte meg utydelig (jeg husker ikke).

 

Jeg ville dratt og forlangt pengene tilbake når du fant ut feilen selv ved bruk av internett og det viste seg å være en slik bagatell som returslangene. Dette burde de funnet ut, så her ligger kompentansen på et lavt nivå. Disse slangene er latterlig enkle å sjekke, så de burde blitt prioritert høyt på listen av ting å feilsøke på.

 

 

Jeg har heldigvis noen gode verkstederfaringer også. Da jeg ødela frontruta mi, tok jeg bilen til Mathisen Bil & Gjenvinning i Harstad og de skaffa meg ei brukt frontrute og skifta den for 3000 til sammen. Hvem trenger full kasko på steinsprang når det som oftest er 1500-2000 kr på skifting i egenandel uansett? :)

 

Andre gangen var i dag da jeg tok bilen på Byåsen VGS i Trondheim og fikk de til å reparer en ødelagt bunnplugg og oljeskift. Kosta 101 kroner :) godt jobba av de [ikke-betalte] TIP-studentene. Raskt gikk det også.

 

 

Du trenger ikke full kasko, men kun delkasko for ny rute og det koster ikke mange kronene, så med en delkasko for noen hundrelapper i året, samt en egenandel på 2000 kr ville du betalt godt under 3000 kr for en splitter ny rute fremfor en brukt. Jeg skaffer meg delkasko når ruta sprekker, får ruta skiftet og sier opp delkaskoen igjen. Funker greit. :)

 

 

Den setninga du har quotet er veldig over the top, og jeg var sur når jeg skrev den, så jeg beklager til de hardt arbeidende mekanikerne som faktisk har peiling. Setninga er naturligvis ikke realistisk og er nok ganske blasert pga jeg har møtt flere sure epler enn det som er gjennomsnittlig.

 

Så takk [insert your god] for at vi har verksteder spredd rundt i landet som tross alt kan redde oss og få oss hjem når situasjonen krever det! Og takk igjen for at vi i tillegg har den luksus av å ha supermekanikere tilgjengelig på et internettforum slik som dette. Og takk Haynes også :)

 

Skjønner din frustrasjon og jeg vil anbefale deg å holde deg unna verkstedet du har brukt til nå og heller satse på at andre verksteder i byen din gjør en bedre jobb, noe som høres ut til å bli en enkel utfordring for det verkstedet du velger. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...