Gå til innhold

Spørrende tanker om Norges Konger

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer egentlig våre konger seg i det norske synet på monarki?

Mange ser på Kong Olav V som den første "kongen" i vårt moderne samfund. En mann som ikke bare tilbrakte mangfoldige år utenfor landegrensene,(med god grunn vell og merke) men som også ble født utenfor våre landegrenser. Hvordan har det seg at denne kongelige er "kåret" til en av de mest folkelige av kongefamilien som vi kjenner den i dag?

Hva har skjedd med kongefamilien, og vårt syn på monarkiet? Har kongefamilien blitt en selfølgelig følgesvenn og "voksdukke" vi viser frem til utenlandske statsoverhoder?

Betyr ikke offentlig fremtreden fra de kongeliges side noe for folket lenger?

Er kongen en "overordet helt man aldri ser noe til", eller er han en av folket?

Ser vi på kongefamilien som noe som bare er der, og tenker "jaja, de gjør sikkert sin nytte"?

Jeg har flere spørrende tanker om dette temaet, men la oss starte med dette.

Grunnen til dette temaet er at jeg leste en god artikkel(i mine øyne) om Kong Olav. Med alle hans ordner, og fremferd i vårt samfunn samt historisk fakta. Uten å kunne huske å ha respektert han slik han fortjener. Hvem andre enn han kom ned i vakt-huset til Hans Majestet Kongens Gardes vaktlokale og spilte sjakk, og hadde sosial omgang med de respektable gardistene. Hvem andre viste litt interesse for folket, og deltok i samfunnet, så vi faktisk kunne se på han som en del, og en leder av vårt folk.

Den relativt moderne alderen hvor jeg er vokst opp, ser jeg kun på kongefamilien som noe som kunn er der. De er valgt til den posisjonen, og hadde det ikke vært for min interesse for feltet, hadde jeg ikke respektert kongefamilien for hva de egenltig står for?

Hvis noen faktisk lurer så er jeg en "fan" av monarki, og ønsker kunn meninger om det nevnte temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel han fungere jo som en slags maskott. En mektig tittel men som alikevel ikke egentlig har så mye makt. Det er greit å si at han skal være konge. Men man er da først og fremst menneske. Tenk deg du blir født til en trone, hvor du skal nikke og bukke og være snill hele tiden. Du kan liksom ikke si nei, det ville vært svært utakknemelig siden du har blitt gitt denne fantastiske muligheten. Du er liksom ingen person, du er Kongen. Et skall av andres forventninger. Å i det hele tatt leve og prestere i et slikt tomrom trenger enorm vilje og styrke. Ser man på andre kongefamilier vil jeg påstå vi har en eksepsjonelt flink Konge som fortjener mer enn han får. Han gi Norge masse PR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...