Gå til innhold

Noctua NH-D14 - høy varme

Andeby

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk min Noctua NH-D14 for et par dager siden, og begynte i dag å prøve meg på overklokking. Etter litt testing, skulle jeg sjekke temperaturen, og så at den lå på 40-45 grader i idle. Jeg kjørte prime95, og på full load kom den opp i over 80 grader.

Dette er en i7 920, som da var på 3.36GHz. Tok ut vifta og sjekka litt, og så ut som kjølepastaen ikke var spredt skikkelig ut, men etter å sette alt sammen igjen, og gå tilbake til default clock, lå den fortsatt på 40-45 idle og var oppe i over 80 på full load. Dette er jo alt for dårlig for en NH-D14. Har bytta kjølepasta to ganger, og hver gang har det holdt seg rundt samme gradene som over.

Kan ikke se noe galt med selve kjøleribben, og den blir ikke varm under høye temperaturer.

Tenker selv det må være en ujevn flate på kjøleren, for første kjernen er alltid 4-6 grader over fjerde kjernen.

Noen som har en idé om det er noe annet? Er vel nesten garantert at jeg har fått en kjøler som ikke virker som den skal, men er verdt å spør, mange smarte folk her på forumet. :)

Mvh. Andeby

Endret av Andeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, en kjøler 'virker' ikke. Det er jo bare en stor metallblokk. Regner med at du har vifter påmontert.

Det er mulig du bruker for mye pasta?

Vel, om den store metallblokken har en feil, som ujevnhet, så kan det hende den ikke kjøler som den skal. Er vel det jeg tenkte på. Jepp, har to vifter montert på, og de går som de skal. Selve kjøleribba er ikke varm i det heletatt så det må være noe mellon cpu og kjøleren.

Har tatt en bitteliten prikk (Under 1cm) i midten av cpu, og spredt den godt og flatt utover, så jeg tviler virkelig på at det er kjølepasta.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bruke ein anna kjølar?

Har brukt kjøleren som fulgte med i7 920 i litt over ett år, og har overklokka til rundt 3.2GHz uten problem med den kjøleren. Kan ikke huske temperaturer, men kan ikke huske noe problem med varme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...