Gå til innhold

Nytt skjermkort i gammel PC (PCI-e 1 vs 2)

m-kane

Anbefalte innlegg

Har et skjermkort som jeg er redd ligger for døden. Etter flytting sist vinter ble bryteren for skifte mellom 5 og 12 V satt i mellomstilling, slik at det har gått en sommer og høst uten aktiv kjøling.... Needless to say spiller jeg ikke allverdens hade 3D spill siden det faktisk lever ennå (tror det tyngste det har vært utsatt for over tid er Civ 4 - med noen kortere økter i COD:MW)

Uanz: Nå er det noe galt. Under POST og Boot får teksten rare tegn og/eller farger i vertikal retning og det er "døde pixler" på skjermen under oppstart og i windows. Skjermen er OK (dette er sjekket med annen PC koblet til) så da mistenker jeg at det er skjermkortet som ikke tålte mangelen på kjøling (dette er et nVidia 7900 GT kort med Zalman VF700-CU VGA Kjøler på)

Maskinen er i all hovedsak fra midten av 2006 (Dang, det var et år eldre en jeg trodde...) kan det jo være at det er mer enn gfx som har tatt kvelden, men jeg tenkte å prøve dette først.

Resten av maskinen er en C2D E6600, 4 GB RAM en bråte HDer osv.

Så til spørsmålet til de som har hatt bedre tid til å følge med enn en som plutselig hadde to små barn:

Spørsmål 1, PCI-e kompatibilitet:

Hovedkortet er et Gigabyte GA965P-DS4. Etter det jeg ser på nettet så støttet 965P chipsettet til Intel PCI-e v1.1.

Når jeg nå kikker på kort, i all hovedsak HD 5830, 5770, 5750, så er alle disse PCI-e v2.0 eller v2.1. Har jeg forstått det korrekt når jeg antar at disse er bakoverkompatible? (muligens med mindre ytelsestap pga mindre båndvidde, men de fungerer?)

Spørsmål 2, kortanbefaling:

Kan noen anbefale hvilket kort jeg bør gå for? Som nevnt over har jeg ikke allverdens krav til 3D, men får et kick på litt FPS av og til, og spiller litt Civ osv. men i all hovedsak snakker vi windows (Windows 7) med officpakke, mail, i-net og endel film - mao ikke behov for top of the line.

Siden det ikke er umulig at jeg må oppgradere resten også er rammen opp til 1500,- (kan gå litt over om det gir grei uttelling) og jeg betaler gjerne litt ekstra dersom det er stille (uten vifte)/støysvakt (har ikke tid/energi til å skifte vifte selv på det nye kortet)

Spørsmål 3, PSU:

Og et siste spørsmål - har det vært endringer i strømtilkoblinger på nyere gfx kort?

Har nå en MIST 500W PSU med "løse" kabler, men kan jeg bruke samme strømtilkobling? PSUen er vel ATX 2.2 tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du se på ytelsesforskjeller så ser du på PCI-E 8x 2.0, denne gir deg hva du klarer MAKS med x16 1.1 fart.

Ikke store tapet, men det er ett tap.

Om du hadde ett HK med dobble 8x PCI-E 1.1 så sitter du i suppa, dette blir 8x PCI-E 1.1 tilsvarer 4x PCI-E 2.0 :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...