Gå til innhold

har 2 os på PC(vista og linux mint), men når jeg skal i bios kommer jeg bare til velg oprativsystem i linux?

GtHoo

Anbefalte innlegg

hallo.

håper jeg postet dette riktig sted :s

jeg var litt dum i dag da jeg ville teste linux mint på PCen min, jeg valgte å installere linux på harddisk D:. når jeg skrur på PCen kommer jeg rett til linux mint, der møter jeg en meny som spør om jeg vil boote linux mint eller vista(det er greit nok), men problemet mitt er at jeg lurer på 2 ting.

1: når jeg prøver å gå i bios innstillinger når jeg starter PCen kommer jeg bare til samme meny hvor jeg kun kan velge hvilket operativsystem jeg skal velge, som er halv veis inne i linux mint. hvordan kommer jeg til den originale boot menyen?

2: er det en mulighet å slette linux mint på PCen min uten å slette vista?

PS: dette er en bærbar PC hvor begge harddiskene er innebygd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke i BIOS man velger OS. Så det høres ut som du ikke rekker å hindre BIOS fra å boote. 

Prøvd å trykke som en gal på knappen?

Men det vil vel ikke hjelpe å komme inn i BIOS, du kan ikke velge Vista der. Linux har installert GRUB bootloader. Det er den du må forholde deg til, eventuelt slette.

Lenke til kommentar

ok, takker for svar

hvordan sletter jeg det? finner det ikke på hardisken -.-

også jeg klikker som en gal på f2 som er bios setting, men da kommer jeg til linux mint som ber meg velge os å bruke. Da mener jeg at den går direkte dit og ikke venter til den skjermen man skal ha tid til å å i biosen med.

Lenke til kommentar

GRUB er i MBR, altså ingen fil du kan finne på disken.

Du kan skrive ny MBR ved å boote f.eks en Windows CD og i Recovery Console skrive FIXMBR. Antar du også må kjøre Vista Startup Repair.

Selv bruker jeg aldri dualboot, så har ingen erfaring med å slette det.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

hm... jeg klarte å komme inn i biosen alikevel, men hvordan kan jeg slette linux mint uten å slette filmene jeg har bruk mange timer på å kopiere fra DVD-ene mine? linux mint ligger på hardisk D: mens systemet ligger på C:

Endret av www1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...