logicfail Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvis jorda blir bomba ned, og dyrene begynner å leve fritt, og vi befinner oss nakne og i skogen igjen. Hva spiser dere i mellomtiden? Av ren nysgjerrighet. Tar dere å skyter kua for å overleve? Eller leter dere heller i evigheter etter et epletre? Folk må få leve som de vil, jeg er bare nysgjerrig! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Så all vegetasjon blir ødelagt, men dyra overlever? Nokre alvorlege logikkbristar du kjem med logicfail Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvis jorda blir bomba ned, og dyrene begynner å leve fritt, og vi befinner oss nakne og i skogen igjen. Hva spiser dere i mellomtiden? Av ren nysgjerrighet. Tar dere å skyter kua for å overleve? Eller leter dere heller i evigheter etter et epletre? Folk må få leve som de vil, jeg er bare nysgjerrig! Lever man nakne i skogen igjen så antar jeg at mulighetene for å "skyte" kua er veldig begrenset og man heller prøver å få tak i den mat man kan i nærområdet, sånn sett så vil nok vegetarianere kunne overleve enklere enn kjøttetere så lenge man vet hva som er spiselig. Men man kan ikke unngå å måtte drepe kua før eller siden eller andre dyr for å få bekledning om man ønsker å overleve. Lenke til kommentar
logicfail Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Så all vegetasjon blir ødelagt, men dyra overlever? Nokre alvorlege logikkbristar du kjem med logicfail Mja, tja... vel... det er bare liksom dette Greit.. jeg sender alle vegetarianere tilbake ca 10 000 år! Hva gjør dere nå? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Kva oppnår du med det? Her er ei meir "reell" problemstilling: Du bor på ei grasslette der det berre er tilgang på gras, vatn og kyr -> drep og et dyra eller døy. Tåpeleg diskusjon, skulle ønske eg hadde noko betre å gjere. Lenke til kommentar
logicfail Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Nysgjerrig. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Dersom det å drepe og spise dyr var den eneste muligheten for å overleve, hadde jeg kunnet gjøre det, men kun da. Jeg erkjenner at mennesker er omnivorer, men jeg synes det er kvalmt og forkastelig at vi holder dyr som slaver mens vi dreper og torturerer de for å få produkter som er 100% unødvendig for vår overlevelse i det moderne samfunn. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Fleste dyra vi brukar som mat-dyr har det betre i fangenskap enn dei hadde hatt det i det fri, dei får mat, husly og kyndig medisinsk hjelp om dei skulle trenge det. I det moderne samfunn er det uvanleg å bruke dyr til arbeid, så slaveargumentet er det berre å leggje bort. Torturere dei gjer vi heller ikkje, det er strenge lovgivninger mot det. Drep ikkje vi dyra kjem det berre eit anna rovdyr og gjer det, på ein måte som involverar betydeleg meir frykt og smerte. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvor får du det fra at de fleste dyrene vi bruker til mat hadde hatt det verre i det fri? Om det så skulle vært en grad av sannhet i det; hvorfor er det relevant? Rovdyr dreper ikke fordi de har skikkelig lyst på kjøtt, de tar ikke et etisk valg, de spiser, og dreper, for å overleve. Det er helt nødvendig for planetens økosystem at frie rovdyr dreper og spiser frie byttedyr. Mennesker, på den andre siden, dreper fordi vi har lyst. Vi tar et moralsk valg, og sier at det er greit at dyr lider ved våre hender fordi vi har lyst på kjøtt på middagsbordet. Vi trenger ikke kjøttet for å overleve, og siden vi selv avler frem kvalme mengder dyr, så påvirker ikke forbruket vårt resten av planetens økosystem lenger. Valget (de fleste) mennesker tar, er utelukkende tatt fordi mennesket har lyst på kjøtt, ikke fordi vi trenger det, eller fordi planeten trenger det. De fleste dyr som brukes i kjøttindustrien har levd forferdelige liv. Jeg regner med at du ikke har sett klipp fra både gjennomsnittelige norske og utenlandske slakterier og gårder siden du påstår noe annet. Det er riktig at det finnes noen få økologiske gårder der dyr får leve gode liv, og at det er disse Nortura stolt viser frem i media når de skryter over hvor flinke og snille de er med dyra, men dette er langt fra realiteten for majoriteten av dyrene som lider hver dag i Norge. En slave er noen som jobber for noen andre, og som ikke får noe utover det som det koster eieren å holde slaven i live og arbeidende; akkuratt slik menneskene gjør med dyrene. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Poenget blir uansett at det ikkje er vår lyst på kjøt som er årsaken til at dyr lider, men, i dette tilfellet, valg enkeltmennesker gjer for å redusere kostnader. I det moderne Noreg er det kanskje slik at vi kunne klart oss på ein vegetardiett, men det er ikkje tilfellet i mange andre land. Forøvrig byrja vi ikkje å ete kjøt fordi vi hadde lyst, men pga. isntinkt. Slik vi er satt saman i dag, i forhold til ein del andre primater, er det praktisk å ete kjøt, det inneheld mange av næringsstoffa vi treng og kroppen vår er lagt opp til å kunne ta nytte av både kjøt og grønnsaker. Det er lite protein og feitt i typiske grønnsaker, unntaksvis i bla. bønner, derimot er det rik på karbohydrater, som vi kan klare oss med mindre mengder av, og fiber som har andre praktiske funksjoner, men liten/ingen næringsverdi. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Vegetarianere er lite levedyktige i forhold til kjøttetere. De kommer til å dø ut relativt fort i et dommedagstilfelle. Mest sannsynlig kommer de til å innse hvor teit det er å være vegetarianere og spise kjøtt de også. Lenke til kommentar
logicfail Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Når de ser den frie kua... spiser gress og koser seg, og de er sultne... Er ikke akkurat planta bønner i nærheten... Kankje de også sleiker seg rundt munnen da. Så... tenker de kanskje! Vi er vegetarianere fordi dyrene i vår tidligere verden hadde det fælt! De bodde i et fjøs og fora og deretter slaktet. Denne kua er fri! vi kan spise han uten å være hyklere... Kua i vårt samfunn lever i trygghet om å få faktisk leve SÅ lenge... i det fri er det ingen sikkerhet, og han må leve i usikkerhet hele tiden. Vi har på mange måter byttet ut vår frihet med å leve i dette samfunnet og til gjengjeld ha en trygghet om å ikke bli slått ned.... skal vi i teorien da. Vegetarianere vil leve i et sånt system, men vil ikke at kuene skal det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå