Gå til innhold

Flåttsesong med dyr i huset

Anbefalte innlegg

Jeg bor for øyeblikket på sørlandet og her har sesongen startet tidlig. Jeg har plukket flått av katten min i en måned allerede. Vi snakker 4-5 daglig.

Dette begynner både jeg og katten min å bli møkke lei av, så nå ser jeg etter alternativer.

Når man googler flåtthalsbånd så får man nesten bare artikler om at de er farlige og jeg vil ikke utsette katten for noe sånt hvis jeg ikke er sikker på at det er trygt.

Så jeg lurer på om noen har løsninger som de selv bruker og gjerne deler med andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få dyrlegen til å skrive ut resept på et middel som dryppes ned i pelsen en gang i måneden. Det fjerner ikke alle flåttene men hjelper utrolig mye i forhold til å ikke bruke det. :)

Ellers er det lurt og sjekke fort over katten med en gang den kommer inn. Ofte krabber det små flått i pelsen som ikke har festet seg enda. Og disse er jo ikke så kjekke og få inn i huset.

Jeg har også hørt negativt om disse flått-halsbåndene og tørr ikke bruke de. De jeg har sett har i tillegg en slik låsemekanisme som ikke åpner seg hvis katten setter seg fast.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har veldig gode erfaringer med det middelet som en får tak i via dyrlegen. Vår dyrlege selger slike over disk på forespørsel, så slipper man å gå omveien om apoteket med en resept. De flåtter som allerede har festet seg faller av, og det fester seg lite nye flått. Og det er jo virkelig FLÅTT..(sorry).

Vær bare forsiktig og sørg for at du drypper det på et sted katten absolutt ikke kommer til. Den ene katten vår fikk tak i litt av middelet, og reagerte på en måte som skremte oss litt. Det gikk dog veldig bra med katten.

Har ikke vurdert slike halsbånd, og om det er slik at festemekanismen ikke åpner seg automatisk ved behov, så kommer det aldri et slik bånd på mine katter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...