Gjest semi-venneløs Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hei! Jeg har et litt kinkig og pinlig problem, egentlig. Jeg trenger å møte folk, jeg gidder ikke lenger sitte inne om kveldene. Men jeg er jo selvsagt litt blyg og redd for å tabbe meg ut. Så har litt problemer med å kjøre en skikkelig samtale jeg selv finner interessant med andre (særlig når disse ser ut til å ha litt av samme problemer som meg). Jeg har (hadde?) mange venner, men alle er flyttet utenbys for øyeblikket, så jeg treffer dem bare en gang annenhver måned. Jeg har selvsagt ingen problemer med å være med dem, da har jeg det så hyggelig som bare det Problemet er bare at det er så sjeldent jeg ser de. I tillegg startet jeg på universitetet i år, og takket være at jeg startet med ei venninne giddet jeg ikke å knytte noe særlig kontakt med medstudentene mine. Nå har venninna flyttet , og jeg føler det er for sent å prøve å bli sosial med de jeg studerer med. Så jeg er i tvil om hva jeg kan/skal gjøre nå. Jeg har kjempelyst til å bli kjent med noen folk, men jeg føler det er utelukket å prøve å egle seg inn på medstudenter på linja. Føler også det er for sent å melde seg inn i organisasjoner/gjenger på NTNU/Samfundet eller noe, selv om jeg kanskje kunne tenkt meg dette også. Er ikke detet noe som hovedsaklig skjer ved semesterstart? Skal jeg bare vente til jeg får startet på et nytt studium til høsten? Så kan jeg gå inn med en kjempeinnsats om å få meg venner på den nye linja? Eller... ja, hva kan jeg ellers gjøre? Jeg har dame, bare så det er sagt. Vi har vært sammen i måne år, men hun er alt for opptatt med skole/russ/jobb til å være noe særlig med meg (og hun hadde vel gått på veggen av å være mer sammen med meg uansett). Så jeg føler meg ganske alene. I kveld har for eksempel kjempelyst til å dra på konsert og ølfestival i byen. Men de to vennene som er hjemme for øyeblikket var for opptatt til å bli med. Og jeg føler det blir alt for trist å dra alene på konsert og sitte i et hjørne og drikke øl for seg selv en fredagskveld. Men har jeg noe annet valg, før jeg får en ny sjanse til å møte nye folk til høsten? Lenke til kommentar
Kikyet Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Og jeg føler det blir alt for trist å dra alene på konsert og sitte i et hjørne og drikke øl for seg selv en fredagskveld. Men har jeg noe annet valg, før jeg får en ny sjanse til å møte nye folk til høsten? Der har du løsningen for i kveld. Dra ut, men ta med deg innstillingen at i kveld skal jeg prate med noen jeg ikke kjenner....og gå i gang før du blir brisen. Men ikke gå på den konserten. Gå på en pub hvor de ikke spiller høy musikk. Sett deg i baren og hev glasset til sidemannen, smil og si "skål"....og så tar du det derfra.... Før du vet ordet det har du en ny kjenning :-) Regel nummer en da er selvsagt at du prøver å se litt bli ut, og ikke sitte mutt stirre ned i en lunken og halvdau halvliter :-) Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Vet ikke om forrige råd er så godt. Nordmenn er litt reserverte, og mange ville nok stusse over å bli kontaktet slik av en vilt fremmed fyr som ser ut til å være på stedet alene. I beste fall får du en liten samtale med dem du kontakter, men å sette seg ned ved bordet deres eller å følge med videre på byen/nachspiel blir fort rart. Dette kan kanskje fungere bedre senere på kvelden etter at alkoholen har tint opp folk. Du studerer i Trondheim. Da har du et SVÆRT godt utgangspunkt, det er egentlig bare å snu seg rundt: Meld deg inn i en gjeng eller en studentforening, Røde Kors, turistforeningen, begynn med politikk eller begynn med studentidrett -- kort sagt, benytt deg av de tilbudene som finnes. Det er mulig du er sent ute (semesteret er jo snart over), men tror ikke folk vil stusse så mye over dette. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det er jo bare å følge med på Samfundet og se om de tar opp noen, kan også anbefale at du slenger deg med på UKA når det begynner for fullt. Der er det veldig god stemning og lett å bli kjent med folk. Det å ta kontakt med ukjente ute er gjerne slik som blir en samtale og en koselig kveld, men sjeldent mer enn det. Særlig hvis det er snakk om samme kjønn, da ser jeg for meg at det blir litt rart. Mange er nok helst ute med venner, så selv om folk er litt reserverte, så er det fortsatt veldig gode muligheter for å bli kjent med folk i Trondheim. Nå er jo gruppeøvinger på skolen et sted man kan møte folk, lage seminargrupper, det er langt lettere å holde en lett stemning når man har noe bestemt man holder på med og er litt sosial i tillegg (fremfor sosial setting bare for å være sosial). Lenke til kommentar
Gayatri-mantra Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Har ikke vært på ett universitet selv, men det er vel verdt ett forsøk å bli med i ett samfunn å prøve? Det er kanskje litt vanskelig å manne seg opp til det - i og med at du ikke kjenner noen der. Men det kan bli kjipt i lengden å tenke som så at du kan vente til ett nytt semester for å kunne bli kjent med folk. Det er tross alt 3 og en halv måned igjen (rett meg hvis jeg tar feil) til ett nytt semester begynner. Og det er en stund uten å ha noen du kan være med ellers på fritiden - bortsett fra kjæresten og de vennene du kan treffe 1 gang annenhver måned. Er det arrangementer i forbindelser med studiene på fritiden - meld deg på. Prøv å bli kjent med folk. I 2. gym så skulle engelsk klassen min på ekskursjon i fem dager til London. Var ikke noen som jeg kjente spesielt godt som skulle være med - så jeg var ganske usikker i starten på om jeg skulle være med eller ikke. Men til slutt bestemte jeg å være med, og det endte opp med at jeg ble kjent med to personer som jeg i dag henger mye med på fritiden. Det eneste jeg mener er at du må våge å prøve. Overvinn den redselen om å tabbe seg ut. Har hatt noen pinlige episoder jeg og - men det er bare noe vi har ledd av i ettertid. Det eneste som stopper deg fra å bli kjent med andre er deg selv. STÅ PÅ!! =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå