Munty Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hallo! Jeg kjøpte veldig nylig to 2TB harddisker fra Komplett. Jeg koblet disse til hovedkortet mitt i de inngangene som støtter RAID. Jeg fyrte opp PC'en og fiklet litt med RAID-instillingene i hovedkortet. Til slutt fikk jeg satt opp RAID 0 slik jeg skulle og restartet. Da fikk jeg bare bluescreen og datamaskinen bare loopet. Jeg gikk inn i instillingene igjen og skrudde av RAID'et. Da startet maskinen uten problemer så jeg gikk inn i diskbehandling i Windows og fant ut at jeg kunne sette opp RAID'et der. Det gjorde jeg og det fungerte knirkefritt i ca. 2 dager. Da virket ikke RAID'et og jeg greide ikke skru på datamaskinen med begge harddiskene koblet til. Jeg antok at en av harddiskene var ødelagt og fikk en ny fra Komplett, og nå har akkurat det samme skjedd igjen med den nye disken! Hva kan være galt? Hvorfor får jeg bluescreen når jeg setter opp RAID'et i hovedkortet? Er det riktig å sette opp RAID i Windows? Takk for svar. Hovedkort: Gigabyte EX58-UD5 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Vell! For å slippe BSOD under oppstart av Windows MÅ DEN ha RAID driveren, ingen vei utenom her. Du må enten installere Windows på nytt og legge inn RAID driveren, det spiller INGEN rolle om Windows ligger på diskene i RAID eller ei, bare OS disken sitter på samme kontroller som RAID diskene gjør. Løsningen her er om du har en Intel maskin med flere enn 6 SATA porter er å koble OS disken inn på den andre kontrolleren, sette opp RAID, boote inn i Windows, installere RAID driveren for og så koble over igjen, da vil det funke. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 En ting jeg akkurat tenkte på er at jeg har to 1TB harddisker som også står i RAID. Disse er også satt opp i Windows og de har fungert knirkefritt i over en måned nå... Kanskje det rett og slett er noe galt med den harddisken jeg ikke sendte inn til Komplett? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det er en forskjell på software RAID og fakeRAID her. fakeRAID er den som er på Intel sin ICH og er faktisk bedre enn Windows sin software RAID løsning hastighetsmessig, for der er Windows håpløst treg. Men som sagt med fakeRAID må du ha driverne i orden, nå vet jeg ikke hvilket HK du opererer med, for de som har flere enn 6 SATA porter inkludert eSATA har en eller flere ekstra SATA kontrollere som du kan bruke til å fikse driverne. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Jeg har også et annet spørsmål. Hvis man har to disker i et RAID og den ene disken ryker vil alle data gå tapt, men hvis man greier å få kontakt med den ødelagte disken og greier å hente ut filer fra den, er det mulig å kopiere disse filene over til en ny harddisk og få det til å virke igjen uten at noen data har gått tapt? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Joda, greier du å få til ett image ut av disk nr 2 i ett RAID 0 så går det greit. Men du må ikke skrive noe til den andre disken da disse er synkronisert. Så du må ha begge 2 fungerende godt nok til at du greier å hente ut data. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Joda, greier du å få til ett image ut av disk nr 2 i ett RAID 0 så går det greit. Men du må ikke skrive noe til den andre disken da disse er synkronisert. Så du må ha begge 2 fungerende godt nok til at du greier å hente ut data. Kan jeg gjøre det med for eksempel Acronis True Home Image? Og er det bare disk nr. 2? Endret 1. mai 2010 av Munty Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Vell, med Acronis om du klarer å lese det så har du i allefall ett image du kan bruke på å legge på ett frisk RAID 0 array i allefall. Om jeg forstår deg riktig så har du en disk som skranter litt? Forutsatt at denne funker nok og ikke dumper for mye feil så kan du berge deg inn via denne metoden. Hvis ikke så er det noen metoder med andre image typer og Raid reconstructor eller noe lignende de kallte programmet som kunne gjøre samme jobben. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Så det jeg må gjøre er å skaffe en ny disk av samme kaliber (2TB), lage et image av den fuskende disken og legge over på den helt nye. Hva gjør jeg for at maskinen skal forstå at de to diskene er i et RAID? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Det er en eldre post her som man kan grave opp om RAID 0 feiling og en guide som forklarer dette litt mer med image for rekonstruering som er hva jeg snakker om på slutten. Førstnevnte med Acronis trenger du en disk som er lik RAID 0 størrelsen din, og at du fortsatt kan lese av fra RAID 0 arrayet ditt. Så kan derifra jobbe med imaget, eventuellt bare hente ut data eller GetDataback om det er litt rot i filsystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå