Gå til innhold

Guide: Ubuntu 10.04

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel!

Veldig bra, den vil nok bidra til at flere får øyne opp for Linux og kan tenke seg å prøve.

Og nettopp derfor er jeg usikker på hvor klokt det var å begynne å ramse opp alle mulige derivater - du tok litt av der, ikke sant?

Jeg mener, bare å peke på Ubuntu og Kubuntu og kanskje et par flere hovedvarianter holder. Å liste for mange varianter kan gjøre folk usikre og forvirrede, tror jeg.

Men ellers veldig bra artikkel .

Lenke til kommentar

Glimmrende artikkel og veldig bra tiltak med å skrive alterantive programmer i slutten av artikkelen. Det vil hjelpe nykommere betraktelig.Ser frem til en like god artikkel når 10.10 kommer :new_woot:

Forøverig:

TYPE PROGRAM ALTERNATIVER

Lydavspilling Listen, audacious2

Programmering Netbeans, bluefish

Endret av Wulong
Lenke til kommentar

Er ATI-drivere jeg mener. Jeg hadde problemer med ATI-kort i Ubuntu, men etter oppdateringen fungerer det fint så langt jeg kan se.

Da har jeg oppdatert til 10.04 og det virker jo ... greit. Oppstarten er definitivt tregere enn forrige versjon, men det kan jeg leve med. Åpne ATI-driverne ser ut til å funke veldig bra :), men BankID er fortsatt ugrei. Tipper det er applikasjonen i seg selv, men det er utrolig frusterende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

bør jeg installere forrige versjon og oppdatere? kan det gjøres via f.eks pakkebrønnen?

Lenke til kommentar

Du har vel et valg nede som heter "moduser" eller noe sånt (har ikke prøvd siste plate), så velger du "sikker grafisk modus".

Alternativt kan du alltids legge inn forrige versjon og oppdatere ja, du får opp valget i oppdaterings-vinduet.

Lenke til kommentar

Kjempebra artikkel! Ubuntu er selvfølgelig lastet ned og brent ut. Eneste problemet er at jeg får ikke opp valget "installer side om side" når jeg skal installere. Tenkte derfor jeg kunne installere det på en egen partisjon som er på 15gb, men den dukker ikke opp under partisjoner når jeg velger avansert. Er snakk om en laptop med 3 partisjoner på 1 disk. 1 partisjon til WIN7, en til lagring og en siste som jeg har satt av til ubuntu. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Det var rart Chris. Den fant min helt av seg selv.

Savner xbmc though. Ikke lagt ut enda. Klarer ikke å kompilere selv :-/

edit. Innstallerte xubuntu. Ikke at det skal være noen forskjell.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Kubuntu 10.04 på de to desktopmaskinene jeg bruker hver dag (hjemme og på jobb) siden alfa 4 og gjennom beta 1 og 2. Stabiliteten, hastigheten og funksjonene har vært flott, og mine to 9.04 og 9.10 skal snart oppdateres.

I går reinstallerte vi kontorserveren fra 8.04 server til 10.04 server og la inn en 10.04 server i en virtuell KVM-maskin. En tilsvarende virtuell 10.04 installerte jeg også på min hjemmeserver. Alt av installasjon og bruk går som på skinner. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har fått installert det nå. Skriver fra Ubuntu. Aktiverte 3D effekter på skrivebordet. Heftig lol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...