Gå til innhold

Liste bruker/tilgang i SQL Server 2005

Anbefalte innlegg

Jeg har en SQL Server 2005 med 30 databaser. Det er 50 brukere som har forksjellige tilganger til de forskjellige databasene. Noen av brukerene er lokale på SQL-serveren og andre kommer fra forskjellige domener.

Planen min er kvitte meg med lokale brukere og kun bruke kontoer fra et domene. Men jeg har behov for en oversikt over hvem som skal ha tilgang til hva.

Finnes det en enkel og grei måte for å få ut en liste over brukerene og hvilke rettigheter/tilganger de har? Om det ikke finnes et verktøy for det så bør det være mulig med en SQL-spørring, men SQL'en min er noe rusten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruker management viewene sys.database_principals, sys.database_role_members og sys.database_permissions for å lage spørringer som lister ut databasebruker, deres rollemedlemskap og eksplisitte rettigheter disse har på objekter i en database. Spørringen du lager må kjøres per database siden det er databasen selv som holder informasjon om brukeres rettigheter internt i databasen.

For å hente informasjon om logins på serveren og medlemskap på serverroller og serverobjekter så bruker du sys.server_principals, sys.server_permissions og sys.server_role_members.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...